Var tar asfalten slut? (Långresa med bil)

#1 2012-12-16, 23:17
Limma skinkbit
När man läser om människor som har kört bil genom Afrika så är det nästan alltid en Landrover, Landcruiser eller något annat "jeepliknande" som har använts. Men om man tänker sig en mer ordinär bil, kanske med fyrhjulsdrift, hur långt kommer man då? Jag tänker inte bara på Afrika utan även på Ryssland och Mellanöstern, Indien och så vidare. Kan man köra ända till Singapore t.ex.?
#2 2012-12-16, 23:26
Ska du köra landsvägen från Sverige, eller vad ska du ha som utgångspunkt? Med tanke på rubriken, ska det bara vara asfaltsvägar?
#3 2012-12-16, 23:29
Limma skinkbit
Landvägen från Sverige i så fall ja. Nej det kan vara (bra) grusvägar också, men farbara med normal personbil.

Drömmen är väl att i framtiden göra någon form av jorden runt-resa med bil, så gott det nu går. En stor del av planeten består ju av hav...
#4 2012-12-16, 23:53
Ghana
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Landvägen från Sverige i så fall ja. Nej det kan vara (bra) grusvägar också, men farbara med normal personbil.

Drömmen är väl att i framtiden göra någon form av jorden runt-resa med bil, så gott det nu går. En stor del av planeten består ju av hav...


Intressant frågeställning. Frågan är vilken väg man hade tagit till Singapore, google föreslår följande:

google

Nu tycker den att man ska åka igenom Uzbekistan, Afghanistan och Pakistan, vilket låter som en dålig idé. Ryssland och Kazakstan måste man nog åka igenom, frågan är om man kanske kan åka genom Kina istället.
#5 2012-12-16, 23:56
Om man nu struntar i allt det praktiska, som till exempel visum, så är det rent av tekniskt möjligt att köra hela vägen till Singapore.

Problemet blir väl snarare att försöka ta sig till nordöstra Ryssland till exempel. Delvis för att det handlar om ett glesbefolkat Sibirien, delvis för att det i princip saknas vägar där. Vägar finns på sätt och vis, men det är inte direkt några vägar du vill köra på. Ju närmare Berings Sund du kommer, värre blir det. Dessutom finner du inga bensinstationer eller städer i denna del av landet.
#6 2012-12-17, 02:40
banangodis
Vet en gubbe som på 70-talet körde igenom Afrika med en Austin Healey. Det är nog bara bakhjulsdrift på dom tror jag. Så det borde väl gå nu med tycker jag.

Överflödig info som inte har med saken att göra: Han fick hål i tanken i någon öken och fick hjälp av lokalbefolkningen att laga detta. Dom klämde in ett fikon eller nåt sånt i hålet så det blev tätt Det är det enda jag kommer ihåg från den 2 timmar långa berättelsen med gamla suddiga bilder han visade på någon uråldrig projektor.
#7 2012-12-17, 16:30
martinator
Ursprungligen postat av Spyrran
Om man nu struntar i allt det praktiska, som till exempel visum, så är det rent av tekniskt möjligt att köra hela vägen till Singapore.

Problemet blir väl snarare att försöka ta sig till nordöstra Ryssland till exempel. Delvis för att det handlar om ett glesbefolkat Sibirien, delvis för att det i princip saknas vägar där. Vägar finns på sätt och vis, men det är inte direkt några vägar du vill köra på. Ju närmare Berings Sund du kommer, värre blir det. Dessutom finner du inga bensinstationer eller städer i denna del av landet.


Jag vet folk som gjort det.... Körde från Sverige till Singapore.
http://ringdahlfamily.blogspot.se

De har även tidigare kört från Kapstaden till Nordkap på 333 dagar.
Finns en bok om detta som heter från Kap till Kap på 333 dagar. Den bör du läsa.
Innehåller en hel del värdefulla tips. Tex hur man överlever och vad man kan äta. Om dagens rätt är stuvad getkuk med fårögonsoppa - beställ det. Garanterat nylagat och du blir inte magsjuk. Tar du burgaren är du död dagen efter.

/m
#8 2012-12-18, 17:59
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av martinator
Jag vet folk som gjort det.... Körde från Sverige till Singapore.
http://ringdahlfamily.blogspot.se

De har även tidigare kört från Kapstaden till Nordkap på 333 dagar.
Finns en bok om detta som heter från Kap till Kap på 333 dagar. Den bör du läsa.
Innehåller en hel del värdefulla tips. Tex hur man överlever och vad man kan äta. Om dagens rätt är stuvad getkuk med fårögonsoppa - beställ det. Garanterat nylagat och du blir inte magsjuk. Tar du burgaren är du död dagen efter.

/m


Med Landrover ja. Min fundering var ju hur långt man kommer med en standardbil. Intressant i vilket fall som helst, boken lär jag nog se till att läsa i alla fall.
#9 2012-12-18, 23:17
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Med Landrover ja. Min fundering var ju hur långt man kommer med en standardbil. Intressant i vilket fall som helst, boken lär jag nog se till att läsa i alla fall.


Du kan ta dig runt med en standardbil i större delen av världen, men det beror på årstid. Allt är någorlunda enkelt när det är torrt och fint. Jordvägar kan bli helt ofarbara under regnsäsong annat än med 4x4 jeepar. Samma gäller givetvis vintertid i länder som drabbas av snö/is.

Men de största problemen lär bli att hitta någorlunda säkra vägar där du inte behöver åka i konvoj med andra. Det finns områden som är osäkra. Visum, gränspassager, reparation/service av bilen.
#10 2012-12-19, 15:56
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Lobengula

Men de största problemen lär bli att hitta någorlunda säkra vägar där du inte behöver åka i konvoj med andra. Det finns områden som är osäkra. Visum, gränspassager, reparation/service av bilen.


Jo. Om man tänker sig en resa österut så har vi länder som Afghanistan, Pakistan, Ryssland, Kina och Burma. Dessa fem känns som ganska stora hinder allihop, av olika skäl. Ryssland framförallt visumproblematik och kanske dåliga vägar. Afghanistan och Pakistan säkerheten.
När det gäller Kina så har jag hört från en källa att de inte tillåter bilturism alls, men samtidigt vet jag ett par som faktiskt har lyckats resa med egen bil där. Och Burma? Landet har väl börjat öppna upp sig men hur ser man på självständig turism och hur är det med säkerheten?