Hitta diskussioner med liknande innehåll

Prova på buddist livet

#1 2013-01-04, 18:42
memrix
Hej, jag och några polare hade tänkt att sticka till Thailand ett tag. Vi har inte bokat biljett än men det är förhoppningsvis pågång


Då jag skulle åka till Brasilien så mellanlandade jag i Portugal och stiftade bekantskap med en jätte trevligt tjej. Hon pratade gott om Thailand och det hon hade gjort var att åka upp i bergen där det inte fanns el eller rinnande vatten och bodde med personerna där uppe i ~*2 veckors tid. Detta var det bästa hon hade gjort och det lät väldigt härligt.

Jag är sugen på liknande grej, eller till och med raka av mig håret och vara i ett "tempel". Däremot står jag frågande till hur de känner för att släppa in en turist som jag. Skulle behöva hjälp med alternativ och/eller egna erfarenheter, hoppas ni förstår vilken vibe jag har. Det jag vill få ut är att kunna komma mig själv djupare och närmare. Jag vill utvecklas som person, inget lullullande utan gå upp tidigt och gärna få leva så nära dem som möjligt.


Tacksam för alla svar
#2 2013-01-04, 18:52
bobsvamp
tror indien är ett bättre land att prova på buddism
#3 2013-01-04, 18:54
krigsbarn
Buddhismen härstammar från Indien, de norra bergstrakterna där lär slå Thailand.
Indien är mer genuint, helt enkelt! Thailand i sin helhet är mera för turister, som du säger.. Ja, vill du ha en genuin upplevelse så rekommenderar jag Indien.
#4 2013-01-04, 18:56
AlexxxZ
Finns massor ställen som tar emot turister, dock är det nog rätt hårda bud med tidiga mornar (som du säger), jobb, meditation och inte vidare mycket till underhållning.. Jag har funderat på det men jag har inte kommit till skott ännu...
#5 2013-01-05, 03:34
memrix
Som flera har sagt så skulle Indien vara ett bättre alternativ. Jag tror verkligen det jag också, saken är den att jag hade tänkt att åka till just Thailand med några kompisar. Ingen av dem är speciellt intresserad att hänga med munkar. Så jag kommer åka på denna trip (om den blir av för det hoppas jag) själv isåfall.
#6 2013-01-05, 05:54
AlexxxZ
Hur kul är det om man åker och ska tillbringa sin tid i ett indiskt tempel, i norra indien om ingen pratar engelska där? Om alla samtal går på något av deras andra språk och så vidare? Autentiskt men kanske inte så roligt eller givande...
#7 2013-01-05, 07:49
Av egen erfarenhet

I varas akte jag till Indien och spenderade tio dagar pa Tushita meditation center i Dharamsala (McLeod Ganj) i norra Indien.
Detta var i en halv monastisk miljo, dvs det bodde munkar pa stallet men regler var inte lika strikta som i ett riktigt kloster.
Forutom univeristetsstudier och sporadiska besok i tempel var detta mitt forsta formella praktiserande av Buddhism och det var utan tvekan en av de basta grejerna jag har gjort i mitt liv.
Inriktningen pa kursen var i Tibetansk Buddhism, den gren som Dalai Lama tillhor, och upplaget var ungefar 50/50 meditationsovningar-forelasningar dar varje sittning sallan varade over en 45 minuter utan paus.
Vi fick material att lasa, kunde stalla fragor till lararen och fick en timmes diskussion varje dag, utover detta sa var det tysnad som gallde. Forutom i sovsalarna sa var man och kvinnor blandade.
Kostnaden var ca 700kr for 10 dagar inklusive utsokt mat och sovplats.

http://www.tushita.info/

I Sverige har jag besokt S.N Goenkas Vipassana retreats vilka har center over hela varlden.
Det var mycket hardare an Tushita, sakert dubbelt sa mycket sittande varje dag, farre forelasningar och "endast" tva mal mat om dagen.
Dessa center driva pa donationsbasis.

http://www.dhamma.org/

Uppe i Pai i norra thailand sag jag affisher om Vipassana kurser men jag ar osaker om det var ett av Goenkas center da jag har hort att de uppe i Pai lar ut lite annorlunda tekniker an de jag fick lara mig i Sverige.


Lite kort angoende buddhism.
I Thailand, Laos, Cambodia osv utovar de Theravada Buddhism, den aldre, "lilla vagnen".
De ar av uppfattningen att man bara kan uppna befrielse genom munklivet.
For lekmaen stracker sig deras religosa utovande till att inte handla oetiskt och offra frukt och rokelser till statyer.
Manga unga pojkar som inte kan forsorjas av sina foraldrar skickas till klostren darde blir noviser, far mat och utbildning utover deras forberedelser for munklivet. Nar de sedan ar i tjugoarsoldern sa har de valet att bli initierade till fullvardiga munkar eller att ge sig ut i varlden och klara sig bast de kan.

Saledes upplever jag en storre splittring mellan munk och icke munk i Theravada landerna an i Mahayanalanderna (Indien, Kina, Japan) da de ar av uppfattningen att alla kan na upplysning, munk eller ej.
Sa savida du inte tanker initera dig till fullvardig munk sa kan du spara ditt har.