Av egen erfarenhet
I varas akte jag till Indien och spenderade tio dagar pa Tushita meditation center i Dharamsala (McLeod Ganj) i norra Indien.
Detta var i en halv monastisk miljo, dvs det bodde munkar pa stallet men regler var inte lika strikta som i ett riktigt kloster.
Forutom univeristetsstudier och sporadiska besok i tempel var detta mitt forsta formella praktiserande av Buddhism och det var utan tvekan en av de basta grejerna jag har gjort i mitt liv.
Inriktningen pa kursen var i Tibetansk Buddhism, den gren som Dalai Lama tillhor, och upplaget var ungefar 50/50 meditationsovningar-forelasningar dar varje sittning sallan varade over en 45 minuter utan paus.
Vi fick material att lasa, kunde stalla fragor till lararen och fick en timmes diskussion varje dag, utover detta sa var det tysnad som gallde. Forutom i sovsalarna sa var man och kvinnor blandade.
Kostnaden var ca 700kr for 10 dagar inklusive utsokt mat och sovplats.
http://www.tushita.info/
I Sverige har jag besokt S.N Goenkas Vipassana retreats vilka har center over hela varlden.
Det var mycket hardare an Tushita, sakert dubbelt sa mycket sittande varje dag, farre forelasningar och "endast" tva mal mat om dagen.
Dessa center driva pa donationsbasis.
http://www.dhamma.org/
Uppe i Pai i norra thailand sag jag affisher om Vipassana kurser men jag ar osaker om det var ett av Goenkas center da jag har hort att de uppe i Pai lar ut lite annorlunda tekniker an de jag fick lara mig i Sverige.
Lite kort angoende buddhism.
I Thailand, Laos, Cambodia osv utovar de Theravada Buddhism, den aldre, "lilla vagnen".
De ar av uppfattningen att man bara kan uppna befrielse genom munklivet.
For lekmaen stracker sig deras religosa utovande till att inte handla oetiskt och offra frukt och rokelser till statyer.
Manga unga pojkar som inte kan forsorjas av sina foraldrar skickas till klostren darde blir noviser, far mat och utbildning utover deras forberedelser for munklivet. Nar de sedan ar i tjugoarsoldern sa har de valet att bli initierade till fullvardiga munkar eller att ge sig ut i varlden och klara sig bast de kan.
Saledes upplever jag en storre splittring mellan munk och icke munk i Theravada landerna an i Mahayanalanderna (Indien, Kina, Japan) da de ar av uppfattningen att alla kan na upplysning, munk eller ej.
Sa savida du inte tanker initera dig till fullvardig munk sa kan du spara ditt har.