Hitta diskussioner med liknande innehåll

Hur köper man bostad säkrast?

#1 2013-01-20, 14:13
Aktieklipparn
Hade ett hus på gång för några år sedan, men tyvärr så sprack det på juridiken.
Mäklaren ville inte skriva in totala leasingkostnaden för 3x30år i kontraktet, och
det kanske inte va så konstigt när det inte finns med i Thailändska lagstiftningen.
Det är ju bara 30år som gäller, och som KAN förlängas 2 perioder om parterna är överens.

Så har iaf jag tolkat allt. Har också träffat andra som köpt genom bolagsform, men vet
inte om det är säkrare och bättre?

Och lägenheter verkar ju säkrare, men är det helt säkert, eller kan man bli blåst även här?

En annan tanke jag haft är att köpa ett modul-hus så man kan flytta det vid problem?

Jag tar tacksamt emot era råd.
#2 2013-01-20, 15:00
Milkmaster
Tror nog du får mer och bättre svar på thailandsforum ang sådant här.

Företag kan om jag inte har helt fel äga mark/boenden etc etc, det kan du inte som privatperson. Blåst kan man nog alltid bli oavsett vad man köper och vart här i världen.

IMO köp ingen bostad, behåll pengarna istället och gör roligare saker för dom.
#3 2013-01-21, 03:52
Köp lägenhet, det är det ända 100% säkra (så länge 51% av huset ägs av thai).
Hus via bolag kan du bli av med om det visar sig att bolaget endast existerar för att du skall kunna äga huset.. Har inte hört om någon som förlorat huset än men lagarna finns där så vad som händer om några år vet man aldrig..
Finns många som köper hus men i verkligheten så äger dom inte ett dugg mer än rätten att "hyra" huset.

Vill du investera så köp lägenheter längs med nya skytrain linjen i bangkok (lila linjen)
Finns många lägenheter för runt 100000kr och när skytrain är klart om några år så säljer man till utlänningar som vill bo nära skytrain för det dubbla =) Under tiden så hyr man ut lägenheten.
#4 2013-01-21, 05:40
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Marliz
Köp lägenhet, det är det ända 100% säkra (så länge 51% av huset ägs av thai).
Hus via bolag kan du bli av med om det visar sig att bolaget endast existerar för att du skall kunna äga huset.. Har inte hört om någon som förlorat huset än men lagarna finns där så vad som händer om några år vet man aldrig..
Finns många som köper hus men i verkligheten så äger dom inte ett dugg mer än rätten att "hyra" huset.

Vill du investera så köp lägenheter längs med nya skytrain linjen i bangkok (lila linjen)
Finns många lägenheter för runt 100000kr och när skytrain är klart om några år så säljer man till utlänningar som vill bo nära skytrain för det dubbla =) Under tiden så hyr man ut lägenheten.


Är inte den lila linjen tunnelbana?

http://en.wikipedia.org/wiki/MRT_Purple_Line

Bara hoppas att det inte blir allt för uppskjutet med detta bygge som det blivit tidigare, och hoppas att ansvariga har räknat på hur många fler passagerare det kommer bli och vidtagit åtgärder för detta redan nu.

Jag tycker dock tipset är bra, jag hade aldrig själv bosatt mig någonstans där det är besvärligt att ta sig till skytrain eller tunnelbana.

Lite off topic kanske

I nuläget är det ju minst sagt kaos i BTS/MRT under rusningstid, 17:30-19, att byta antingen i Siam eller Asoke/Sukhumvit är mindre roligt. Tågen som är på väg in mot stan är under morgontimmarna nästan fulla redan vid On Nut, den gamla ändhållplatsen på Sukhumvitlinjen, och värre lär det bli när man kopplar in andra delar av staden till samma system. Gäller bara att dom kör med tillräckligt många tåg.
#5 2013-01-21, 06:19
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Är inte den lila linjen tunnelbana?

http://en.wikipedia.org/wiki/MRT_Purple_Line

Bara hoppas att det inte blir allt för uppskjutet med detta bygge som det blivit tidigare, och hoppas att ansvariga har räknat på hur många fler passagerare det kommer bli och vidtagit åtgärder för detta redan nu.

Jag tycker dock tipset är bra, jag hade aldrig själv bosatt mig någonstans där det är besvärligt att ta sig till skytrain eller tunnelbana.

Lite off topic kanske

I nuläget är det ju minst sagt kaos i BTS/MRT under rusningstid, 17:30-19, att byta antingen i Siam eller Asoke/Sukhumvit är mindre roligt. Tågen som är på väg in mot stan är under morgontimmarna nästan fulla redan vid On Nut, den gamla ändhållplatsen på Sukhumvitlinjen, och värre lär det bli när man kopplar in andra delar av staden till samma system. Gäller bara att dom kör med tillräckligt många tåg.


Möjligt att det är mrt som kör linjen men den byggs ovanför mark precis som bts =)
https://maps.google.com/?ll=13.890698,100.408457&spn=0.032828,0.0385...

Dom har byggt för fullt dom senaste 2 åren och det kommer förmodlingen bara bli några månader försenat (Översvämmningarna) Nästa hela sträckan är lagd och stationerna börjar ta form så 2014-2015 verkar inte helt orimligt att dom är klara.
Ang. trafiken så är det bara att inse att det är för många människor som skall transporteras på för kort tid och nuvarande systemet är för litet. Vid rusningstid är det väl bara 4-5min mellan BTS och dom är endå proppfulla, bil/buss trafiken står i stortsätt still i dom stora korsningarna.
Alltid hatat att köra bil i Bangkok oavsett tid på dygnet
#6 2013-01-21, 07:12
AlexxxZ
Ursprungligen postat av Marliz
Möjligt att det är mrt som kör linjen men den byggs ovanför mark precis som bts =)
https://maps.google.com/?ll=13.890698,100.408457&spn=0.032828,0.0385...

Dom har byggt för fullt dom senaste 2 åren och det kommer förmodlingen bara bli några månader försenat (Översvämmningarna) Nästa hela sträckan är lagd och stationerna börjar ta form så 2014-2015 verkar inte helt orimligt att dom är klara.
Ang. trafiken så är det bara att inse att det är för många människor som skall transporteras på för kort tid och nuvarande systemet är för litet. Vid rusningstid är det väl bara 4-5min mellan BTS och dom är endå proppfulla, bil/buss trafiken står i stortsätt still i dom stora korsningarna.
Alltid hatat att köra bil i Bangkok oavsett tid på dygnet


Jag borde ha vetat bättre än att tro att du skrev fel

Ser bra ut på bilden, antar att dom blir klara denna gången också. På väg ut mot immigrations i Chang Wattana (när man åker från Bangkok) så ser man ju ett liknande projekt där dom bara har satt upp pelarna för en massa år sen (15år?) och sen har det inte blivit något mer..

Att man använder ett system med U-turns och att alla bilar ska samsas i samma plan gör ju att det lätt stockar sig. Om man tar t.ex. korsningen Sukhumvit/Asoke som ofta är en flaskhals där Sukhumvits 6 filer korsar Asoks 6? filer i samma plan är ju inte den bästa lösningen.

Man skulle behöva göra lite viadukter och tunnlar på dom största lederna så att t.ex. alla som ska rakt igenom en korsning bara behöver lägga sig i rätt fil och åka över/under korsningen... (kan ju dock vara problematiskt då det finns BTS/MRT lite här och var)
#7 2013-01-21, 08:44
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag borde ha vetat bättre än att tro att du skrev fel

Ser bra ut på bilden, antar att dom blir klara denna gången också. På väg ut mot immigrations i Chang Wattana (när man åker från Bangkok) så ser man ju ett liknande projekt där dom bara har satt upp pelarna för en massa år sen (15år?) och sen har det inte blivit något mer..

Att man använder ett system med U-turns och att alla bilar ska samsas i samma plan gör ju att det lätt stockar sig. Om man tar t.ex. korsningen Sukhumvit/Asoke som ofta är en flaskhals där Sukhumvits 6 filer korsar Asoks 6? filer i samma plan är ju inte den bästa lösningen.

Man skulle behöva göra lite viadukter och tunnlar på dom största lederna så att t.ex. alla som ska rakt igenom en korsning bara behöver lägga sig i rätt fil och åka över/under korsningen... (kan ju dock vara problematiskt då det finns BTS/MRT lite här och var)


Det är väl bts till gamla flygplatsen du tänker på... där pengarna "tog slut" och sen hände inget mer.
Det finns övergångar på vissa ställen och det fungerar något bättre men det är endå för många bilar (läs taxibilar) i trafiken för att det skall kunna flyta bra. Lägg sedan till thailändarnas eviga filbytande fram och tillbaka utan anledning. Jag tror Bangkok hade mått bra av biltullar för att få ner trafiken.
Minska antalet taxibilar hade även varit bra. Kostnaden för att köra bil här med lpg/cng är ju riktigt billigt, cng ligger på 10.50bath kg =)
#8 2013-01-21, 09:06
Lasse Berghagen
Ursprungligen postat av Marliz
Det är väl bts till gamla flygplatsen du tänker på... där pengarna "tog slut" och sen hände inget mer.


Stammer bra. Det ar Hopewells bidrag till Bkks stadsbild.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bangkok_Elevated_Road_and_Train_System

Ursprungligen postat av Marliz

Minska antalet taxibilar hade även varit bra. Kostnaden för att köra bil här med lpg/cng är ju riktigt billigt, cng ligger på 10.50bath kg =)


Trakigt nog gor man tvartom, gallande privatbilar Riktade bidrag till familjer som koper forsta bilen ar regeringens aningen populistiska drag.
#9 2013-01-21, 10:56
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Stammer bra. Det ar Hopewells bidrag till Bkks stadsbild.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bangkok_Elevated_Road_and_Train_System



Trakigt nog gor man tvartom, gallande privatbilar Riktade bidrag till familjer som koper forsta bilen ar regeringens aningen populistiska drag.


Det är inte alls tråkigt att få 100k tillbaka =) men jag håller med, inte helt rätt väg för att minska trafiken i Bangkok.
#10 2013-01-22, 15:11
Aktieklipparn
Ursprungligen postat av Marliz
Köp lägenhet, det är det ända 100% säkra (så länge 51% av huset ägs av thai).
Hus via bolag kan du bli av med om det visar sig att bolaget endast existerar för att du skall kunna äga huset.. Har inte hört om någon som förlorat huset än men lagarna finns där så vad som händer om några år vet man aldrig..
Finns många som köper hus men i verkligheten så äger dom inte ett dugg mer än rätten att "hyra" huset.

Vill du investera så köp lägenheter längs med nya skytrain linjen i bangkok (lila linjen)
Finns många lägenheter för runt 100000kr och när skytrain är klart om några år så säljer man till utlänningar som vill bo nära skytrain för det dubbla =) Under tiden så hyr man ut lägenheten.

Nu väcker du tankarna hos mig en bra (hyffsat säker) investering med närhet till
Bangkok låter ju inte helt fel. Jag älskar ju staden och om man vill ut till stränderna
så kanske det är lönsammare att hyra, iaf tills man är helt säker på vart man vill bo.

Har du eller ni andra tips på vart man hittar såna här lägenheter?

Tack
#11 2013-01-23, 07:49
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Nu väcker du tankarna hos mig en bra (hyffsat säker) investering med närhet till
Bangkok låter ju inte helt fel. Jag älskar ju staden och om man vill ut till stränderna
så kanske det är lönsammare att hyra, iaf tills man är helt säker på vart man vill bo.

Har du eller ni andra tips på vart man hittar såna här lägenheter?

Tack



http://www.thaihometown.com/condo/450000/sale/%E0%B8%84%E0%B8%AD%E0%B8%9...

Hitta rätt område/prisklass , följ lila linjen på google maps för att se vilka områden den går genom
Min tidigare länk går till Bangyai market stationen. Tyvärr är allt på thai eftersom utlänningar oftast är intresserade av överpriser och närhet till horbarer. Precis som i alla storstäder så kostar det att bo centralt, priserna i utkanterna är fortfarande ok.