Hitta diskussioner med liknande innehåll

Moped i Australien

#1 2013-02-03, 18:32
Kbäver
Jag funderar på att dra till Australien ett år men har inget körkort utöver EU-moppe. Det känns som att Australien är ett bilburet land och att det kan bli svårt att ta sig runt med enbart kollektivtrafik. Samtidigt är det ju härligt klimat för tvåhjuliga fordon och jag har inget problem med att det går i maklig takt. Dock verkar det som att, efter lite letande på diverse myndigheters hemsidor, man måste ha bilkörkort för att få köra det som motsvarar vår moped. Stämmer verkligen det här? Finns det inget fordon jag kan framföra utan bilkörkort? Fungerar mitt Svenska EU-moppe kort måntro? Svenska körkort ska ju vara giltiga i Australien så länge som det står på engelska. Tacksam för hjälp då jag inte fattar så mycket av den information som finns att tillgå på nätet.

Ändring: Tydligen så är mitt Svenska körkort gott för tvåhjuliga fordon upp till 50 kubik, då borde det ju inte vara några problem kan man tycka, eller vad tror ni? Konceptet EU-moped finns ju inte riktigt i Australien.
#2 2013-02-03, 19:08
EnjoiMullen
Ursprungligen postat av Kbäver
Jag funderar på att dra till Australien ett år men har inget körkort utöver EU-moppe. Det känns som att Australien är ett bilburet land och att det kan bli svårt att ta sig runt med enbart kollektivtrafik. Samtidigt är det ju härligt klimat för tvåhjuliga fordon och jag har inget problem med att det går i maklig takt. Dock verkar det som att, efter lite letande på diverse myndigheters hemsidor, man måste ha bilkörkort för att få köra det som motsvarar vår moped. Stämmer verkligen det här? Finns det inget fordon jag kan framföra utan bilkörkort? Fungerar mitt Svenska EU-moppe kort måntro? Svenska körkort ska ju vara giltiga i Australien så länge som det står på engelska. Tacksam för hjälp då jag inte fattar så mycket av den information som finns att tillgå på nätet.

Ändring: Tydligen så är mitt Svenska körkort gott för tvåhjuliga fordon upp till 50 kubik, då borde det ju inte vara några problem kan man tycka, eller vad tror ni? Konceptet EU-moped finns ju inte riktigt i Australien.



När du landet "Down Under" så åker du till första bästa MX butik och köper en Yamaha YZ250F från 06-framåt. Rena rama evighetsmaskinerna. Visst det är en renodlad cross cykel, men billigare än motsvarande Enduro modellen (WR250F) Förmodar att du kan ha jäääävligt kul med den ute i öken samtidigt som snutarna aldrig får tag på dig även om du åker väg med den.


Sen en liten detalj till, du bör kunna skruva en del för att serva en 250f , men det kommer med tiden!

#3 2013-02-03, 19:59
Pilsnerolog
#4 2013-02-07, 04:38
XpS06
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
När du landet "Down Under" så åker du till första bästa MX butik och köper en Yamaha YZ250F från 06-framåt. Rena rama evighetsmaskinerna. Visst det är en renodlad cross cykel, men billigare än motsvarande Enduro modellen (WR250F) Förmodar att du kan ha jäääävligt kul med den ute i öken samtidigt som snutarna aldrig får tag på dig även om du åker väg med den.


Sen en liten detalj till, du bör kunna skruva en del för att serva en 250f , men det kommer med tiden!



Bland det dummaste jag har läst..du verkar ju inte ha alla indianer i kanoten!
Du tycker alltså verkligen att han ska köpa en cross för att sedan köra omkring olagligt i ett främmande land? Pajas...

Ont: Det finns gott om mopeder/mc under 50cc, du kommer inte ha några som helst problem att hitta såna i Australien. Kolla gumtree.com.au, Australiens motsvarighet till blocket.
Sen om du ska köra längre sträckor är inte moped att rekommendera, Australien är ett grymt stort land så att fara mellan städer med en moped är inget du bör göra. Inom städerna går det dock finfint!
#5 2013-02-07, 21:18
EnjoiMullen
Ursprungligen postat av XpS06
Bland det dummaste jag har läst..du verkar ju inte ha alla indianer i kanoten!
Du tycker alltså verkligen att han ska köpa en cross för att sedan köra omkring olagligt i ett främmande land? Pajas...

Ont: Det finns gott om mopeder/mc under 50cc, du kommer inte ha några som helst problem att hitta såna i Australien. Kolla gumtree.com.au, Australiens motsvarighet till blocket.
Sen om du ska köra längre sträckor är inte moped att rekommendera, Australien är ett grymt stort land så att fara mellan städer med en moped är inget du bör göra. Inom städerna går det dock finfint!



Jaa ditt jävla kötthuvud. För det första är det inte dödsstraff i Australien för att du framför en MX cykel på allmän väg du får böter, thats it. Det får du om du kör "olagligt" med en moped där nere också, tillexempel glömmer att blinka eller stanna vid stopp-plikt. , och för det andra så är det ett fan så mycket roligare alternativ än en jävla moped som gör 25km/h.
#6 2013-02-08, 02:05
XpS06
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Jaa ditt jävla kötthuvud. För det första är det inte dödsstraff i Australien för att du framför en MX cykel på allmän väg du får böter, thats it. Det får du om du kör "olagligt" med en moped där nere också, tillexempel glömmer att blinka eller stanna vid stopp-plikt. , och för det andra så är det ett fan så mycket roligare alternativ än en jävla moped som gör 25km/h.


Du bevisade just min tes om att du inte är helt hundra, tack för det.
Dina argument för att köra cross istället för moped kan mycket väl vara det absolut dummaste jag läst här på FB.
Jag vet inte hur jag ska förklara detta för någon som har uppenbara psykiska nedsättningar, men jag provar i alla fall.

En motorcross är ett fordon som INTE skall framföras på allmän väg. Det är olagligt att ens framföra det, dvs köra. Dessutom är inte crossmotorcyklar byggda för att köra på vägar, det gör mer skada på en cross än en moped, det borde du som kör MX veta. Fast du kanske inte har intellekt nog för att ta in den informationen.

En moped är laglig att köra eftersom den i alla fall HAR blinkers och allt som krävs för att framföras på vägar. Visst kan man köra som en idiot och på så vis bryta mot lagen, men fordonet är i grund och botten laglig, till skillnad från en cross som ALDRIG kan bli laglig att köra på vägar.

Jag hoppas att du, även om det kan vara svårt, lyckas ta in det jag har skrivit.
Är det något ord du inte vet vad det betyder så kan du Googla det.

Om du fortfarande inte förstår så finns det inget mer jag kan göra, kanske du ska prova gå ut/om grundskolan i sådana fall?
#7 2013-02-08, 13:57
EnjoiMullen
Ursprungligen postat av XpS06
Du bevisade just min tes om att du inte är helt hundra, tack för det.
Dina argument för att köra cross istället för moped kan mycket väl vara det absolut dummaste jag läst här på FB.
Jag vet inte hur jag ska förklara detta för någon som har uppenbara psykiska nedsättningar, men jag provar i alla fall.

En motorcross är ett fordon som INTE skall framföras på allmän väg. Det är olagligt att ens framföra det, dvs köra. Dessutom är inte crossmotorcyklar byggda för att köra på vägar, det gör mer skada på en cross än en moped, det borde du som kör MX veta. Fast du kanske inte har intellekt nog för att ta in den informationen.

En moped är laglig att köra eftersom den i alla fall HAR blinkers och allt som krävs för att framföras på vägar. Visst kan man köra som en idiot och på så vis bryta mot lagen, men fordonet är i grund och botten laglig, till skillnad från en cross som ALDRIG kan bli laglig att köra på vägar.

Jag hoppas att du, även om det kan vara svårt, lyckas ta in det jag har skrivit.
Är det något ord du inte vet vad det betyder så kan du Googla det.

Om du fortfarande inte förstår så finns det inget mer jag kan göra, kanske du ska prova gå ut/om grundskolan i sådana fall?




Hahah, ditt oerhört patetiska försök till att framstå som överlägsen får mig att flina!

Då är det min tur att försöka förklara en sak eller två för någon som drar lite väl snabba slutsatser och förmodligen är förståndshandikappad.

En Motocross utav den typ jag rekommenderade trådskaparen tar absolut inte någon skada utav att framföras på asfalt. Däcken slits onormalt mycket om det är riktiga MX däck. Annars är det motormässigt absolut ingen fara att köra den på väg. Motorn i maskinen jag rekommenderade är en vattenkyld fyrtaktare på 250cc. Namnet på motorcykeln är Yamaha YZ250F. Det är en renodlad motocross cykel. Brodern till denna maskin (enduro modellen) Heter Yamaha WR250F. Det som skiljer dessa 2 modeller är, att WR (Enduron) Kommer från fabrik med framlyse, bromsljus och blinkers. Det enda du behöver göra med cykeln för att den ska kunna framföras på allmän väg, är att LV regga den och smacka dit en regplåt. Sedan skiljer sig även avgassystemet, drevningen och fjädringen från YZ (MX) Så kan du förklara för mig, du som är så präktig, hur Yamaha kan bygga crossmaskiner som är till för att köras på bana och enligt dig förstörs genom körning på väg,kan bygga en Enduro modell med EXAKT samma motor som tydligen håller för vägkörning?




Så jo, en YZ blir med små medel en maskin som är laglig att framföra på allmän väg, tack vare sina många likheter med modellen WR så blir det enkelt att konvertera en YZ till en WR. Vill man vara ännu mer smidig köper man en WR direkt om vägkörning på lagligt vis lockar.

(Naturligtvis är ett sådant ingrepp inget som en förståndshandikappad människa som du hade klarat av)




Ja, det summerar väl det mesta förmodar jag. Nu hoppas jag att du försöker att krya på dig så får du ha det så bra du kan under omständigheterna tills vidare.
#8 2013-02-09, 01:31
XpS06
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Hahah, ditt oerhört patetiska försök till att framstå som överlägsen får mig att flina!

Då är det min tur att försöka förklara en sak eller två för någon som drar lite väl snabba slutsatser och förmodligen är förståndshandikappad.

En Motocross utav den typ jag rekommenderade trådskaparen tar absolut inte någon skada utav att framföras på asfalt. Däcken slits onormalt mycket om det är riktiga MX däck. Annars är det motormässigt absolut ingen fara att köra den på väg. Motorn i maskinen jag rekommenderade är en vattenkyld fyrtaktare på 250cc. Namnet på motorcykeln är Yamaha YZ250F. Det är en renodlad motocross cykel. Brodern till denna maskin (enduro modellen) Heter Yamaha WR250F. Det som skiljer dessa 2 modeller är, att WR (Enduron) Kommer från fabrik med framlyse, bromsljus och blinkers. Det enda du behöver göra med cykeln för att den ska kunna framföras på allmän väg, är att LV regga den och smacka dit en regplåt. Sedan skiljer sig även avgassystemet, drevningen och fjädringen från YZ (MX) Så kan du förklara för mig, du som är så präktig, hur Yamaha kan bygga crossmaskiner som är till för att köras på bana och enligt dig förstörs genom körning på väg,kan bygga en Enduro modell med EXAKT samma motor som tydligen håller för vägkörning?




Så jo, en YZ blir med små medel en maskin som är laglig att framföra på allmän väg, tack vare sina många likheter med modellen WR så blir det enkelt att konvertera en YZ till en WR. Vill man vara ännu mer smidig köper man en WR direkt om vägkörning på lagligt vis lockar.

(Naturligtvis är ett sådant ingrepp inget som en förståndshandikappad människa som du hade klarat av)




Ja, det summerar väl det mesta förmodar jag. Nu hoppas jag att du försöker att krya på dig så får du ha det så bra du kan under omständigheterna tills vidare.


Men se där ja, så nu tycker du att TS ska behöva göra en massa ingrepp för att LV-regga en cross trots att han bara har ett körkort för max 50cc. Så oavsett vad han gör kommer han köra olagligt, men det tänkte du väl inte på?

Tror dessutom inte att TS är allt för sugen på att byta olja var 5:e timma, ställa ventiler var 20:e och byta kolv efter 60, eller vad tror du?

Nej, det är bara att inse att ditt inlägg var riktigt dumt och inget som TS bör lyssna på. Nästa gång du ska skriva ett inlägg, se då till att det gör någon nytta för TS eller andra som kan tänkas ha liknande frågor.



Sedan finns det andra skillnader utöver dem du nämnde:

Tyngre svänghjul på WRF än på YZF. Långsammare acceleration men enklare att krypköra,
Wrf har ett mindre effektuttag och således en annan, bättre lämpad för vägar, effektkurva än vad Yzf har.
Wrf har dessutom elstart.
Även drevningen i växellådorna skiljer sig åt, Wrf har en lägre första växel men en högre femte jämfört med Yzf som har jämnare mellan växlarna. Extremt bra vid vägkörning så man slipper varva så mycket som en Yzf skulle göra. (Sparar mycket på motorn vid vägkörning om man slipper varva alltför högt)

Så det är inte alls som du skriver enkelt att konvertera en Yz till en Wr, det är enkelt att dra på några lampor ja. Men det skiljer sig betydligt mer än bara det..

Så gör om, gör rätt!
#9 2013-02-09, 21:35
EnjoiMullen
Ursprungligen postat av XpS06
Men se där ja, så nu tycker du att TS ska behöva göra en massa ingrepp för att LV-regga en cross trots att han bara har ett körkort för max 50cc. Så oavsett vad han gör kommer han köra olagligt, men det tänkte du väl inte på?

Tror dessutom inte att TS är allt för sugen på att byta olja var 5:e timma, ställa ventiler var 20:e och byta kolv efter 60, eller vad tror du?

Nej, det är bara att inse att ditt inlägg var riktigt dumt och inget som TS bör lyssna på. Nästa gång du ska skriva ett inlägg, se då till att det gör någon nytta för TS eller andra som kan tänkas ha liknande frågor.



Sedan finns det andra skillnader utöver dem du nämnde:

Tyngre svänghjul på WRF än på YZF. Långsammare acceleration men enklare att krypköra,
Wrf har ett mindre effektuttag och således en annan, bättre lämpad för vägar, effektkurva än vad Yzf har.
Wrf har dessutom elstart.
Även drevningen i växellådorna skiljer sig åt, Wrf har en lägre första växel men en högre femte jämfört med Yzf som har jämnare mellan växlarna. Extremt bra vid vägkörning så man slipper varva så mycket som en Yzf skulle göra. (Sparar mycket på motorn vid vägkörning om man slipper varva alltför högt)

Så det är inte alls som du skriver enkelt att konvertera en Yz till en Wr, det är enkelt att dra på några lampor ja. Men det skiljer sig betydligt mer än bara det..

Så gör om, gör rätt!




Hahaha nu har fåntratten sökt wrf/yzf 250 på google!
#10 2013-02-10, 00:18
XpS06
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Hahaha nu har fåntratten sökt wrf/yzf 250 på google!


Bra svar! Du vet att jag har rätt och du har inget mer att komma med.
Synd att du inte kan erkänna att du haft fel rakt ut, men ditt senaste svar bekräftar det ändå. Förhoppningsvis tänker du, i framtiden, både en och två gånger innan du kastar ur dig sådan smörja som du gjort i denna tråd.

Sedan kanske du har dragit förhastade slutsatser? Kan det kanske vara så att XpS06 faktiskt kört cross i ett flertal år?
Tänk om XpS06 faktiskt till och med äger en Yz450f sedan 3 år?
Ja, den chansen är nog rätt stor.

Simma lugnt!
#11 2013-02-10, 10:01
EnjoiMullen
Ursprungligen postat av XpS06
Bra svar! Du vet att jag har rätt och du har inget mer att komma med.
Synd att du inte kan erkänna att du haft fel rakt ut, men ditt senaste svar bekräftar det ändå. Förhoppningsvis tänker du, i framtiden, både en och två gånger innan du kastar ur dig sådan smörja som du gjort i denna tråd.

Sedan kanske du har dragit förhastade slutsatser? Kan det kanske vara så att XpS06 faktiskt kört cross i ett flertal år?
Tänk om XpS06 faktiskt till och med äger en Yz450f sedan 3 år?
Ja, den chansen är nog rätt stor.

Simma lugnt!



Jag står fortfarande fast vid att det skulle vara mycket enkelt att konvertera en YZF av lite nyare modell, till en WRF, det du säger med att drevningen är annorlunda i växellådorna hade man ju ganska lätt kunnat kompensera genom byte utav bak/framdrev. Och nej, jag tror inte ett dugg på att du kört motocross aktivt, kanske att pappa har en Yz450f som står hemma i föräldrahemmet som du får tvätta lite då och då om du beter dig. Sen är det nog inte mycket mer än så
#12 2013-02-10, 14:11
XpS06
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Jag står fortfarande fast vid att det skulle vara mycket enkelt att konvertera en YZF av lite nyare modell, till en WRF, det du säger med att drevningen är annorlunda i växellådorna hade man ju ganska lätt kunnat kompensera genom byte utav bak/framdrev. Och nej, jag tror inte ett dugg på att du kört motocross aktivt, kanske att pappa har en Yz450f som står hemma i föräldrahemmet som du får tvätta lite då och då om du beter dig. Sen är det nog inte mycket mer än så


Okej, då frågar jag så här. Tycker du nu, efter att ha skrivit vad man måste göra för att kunna köra en cross på vägar, att det är ett rimligt alternativ för TS att göra?

Ska TS montera den belysningen som behövs, registrera om den och för att få crossen att bli någorlunda körbar på vägen dessutom byta drevning, däck, helst fjädring, montera speglar och massor av andra saker? Även fast TS bara har ett körkort för en 50cc?


Om vi ponerar att TS inte skulle ha några problem med att bryta lagen litegrann. Då skulle det ju vara smartare för TS att köpa t.ex. en Yamaha R1 eller vilken annan hoj som är registrerad för vägar som helst (de går dessutom betydligt bättre på en väg än vad en Yz250f gör).
Dels skulle han slippa registrera om den, med allt vad det innebär samt så skulle han bryta mot förre lagar.

Köra en cross på väg: Olovlig körning, framförande av oförsäkrat fordon samt framförande av oregistrerat fordon.
Köra t.ex. en R1 på väg: Olovlig körning

Förstår du nu varför ditt tips till TS var riktigt dumt, eller tror du fortfarande att det var bra?