Hitta diskussioner med liknande innehåll

Köra med "veteranbil" på tyska landsvägar (inte autobahn)...?

#1 2013-02-04, 14:37
rikard454
Hej alla!
Är det någon här som provat på att åka runt på tyska landsbygden med bil? Dvs inte att ligga och "bränna" på autobahn utan att ta sig fram mer i lugn o ro på småvägar...

Vi funderar på att ta vår "veteranbil" ned genom Tyskland men undrar dels hur pass "långt" man hinner per dag - det ser ju rätt rörigt ut med alla småvägar som går hit och dit... Läste på en blogg om en barnfamilj som bara hann med typ 20/25 mil om dagen på det här sättet då dom tyckte att det var byar/samhällen typ var 5/10e km, korsningar, trafikljus, dom körde fel då o då, etc....

Bilen har inga större problem med att hänga med i "normalt" trafiktempo men vi föredrar att glida fram i typ 70 knyck med cabben nere... Susa fram i 100 blås är dock inte speciellt njutbart med taket nere, och även om dess motorstyrka räcker till så är bromsarna inte dimensionerade för att ligga i dom farterna med en annan bil typ 20 meter framför en... (en gammal Cadillac Eldorado)

Sen är det ju frågan om normaltysken får både krupp & astma samtidigt över att komma ikapp 'die dumme schwede' och blir högröd i ansiktet om man inte håller de tillåtna 100 km/timme som man tydligen får hålla på deras landsvägar. Inte så kul att bli omkörd av en ilsk herre med jämna mellanrum...

Har kört en hel del på småvägar i USA med vagnen ifråga och där är ju folk rätt tålmodiga och verkar bara tycka det är kul med en annorlunda bil - dom är dock helkassa på att köra om så man får stanna då o då och släppa förbi folk.

Här i Sverige klarar ju folk av att köra om (de flesta i alla fall) tack o lov...

/Rikard

PS Via Google Maps kan man ju plotta en väg genom Tyskland och välja bort motorvägar - då ska det enligt dom ta 14 timmar att köra de 90 milen vi funderar på, dvs 64 km/timme i snitt... Om man då sitter bakom ratten typ fem timmar om dagen skulle de ta tre dagar och då har man tagit det rätt lugnt o stannat o "luktat på blommorna" med jämna mellanrum :-) men frågan är ju hur verklighetsförankrad denna siffra är....
#2 2013-02-15, 23:28
Limma skinkbit
Generellt kan man ju säga att småvägar tar ganska mycket längre tid än motorväg. Googles siffror baseras väl på att man kör hela tiden och håller max tillåten hastighet. Så din beräkning är nog rimlig... Men ni kan ju fuska lite om det tar för lång tid. Fäll upp cabben, lägg er i högerfilen på Autobahn och håll jämna steg med långtradarna några timmar.
#3 2013-03-02, 12:35
lantis60
Jag kör med min veteranbil, (också Cadillac) i Tyskland och Tjeckien varje sensommar.
Jag åker mestadels autobahn, i högerfilen, 80km/h.

Ska man bara åka småvägar kommer man inte långt på en dag.
Det blir snabbt tröttsamt.

En mix av autobahn och småvägar kan vara lämpligt.
Jag brukar avsluta de sista 10 milen, fram till destinationen, med småvägar.

Många inbillar sig att det är obehagligt att åka sakta på autobahn.
Inget kan vara mer fel.
Däremot är det tråkigt.

Det jag störs mest av att åka småvägar är att efter 5 min har man en bil i baken som inte kommer om.
Det blir ett stressmoment.
#4 2013-10-20, 12:18
TeEsEr
Högerfilen är oftast inget problem på autobahn. Där ligger lastbilarna och de som inte kan/vill köra så fort. Kör du i semestertid kan du ibland gå snabbare än kön rör sig och då kvittar det i vilken fil du ligger i.

Med gps kan du ligga på autobahn och om det blir för stressigt så bara sväng av och kör mindre vägar ett tag och sen ut på autobahn när du vill tugga lite mil igen.

/T
#5 2013-10-20, 13:02
Tystnad
landsvägarna är trevliga men går genom byar och samhällen så det tar tid.
En del samhällen blir flaskhalsar med köer då dom alldrig var byggda eller tänkta för den biltrafik som uppstått.

Sen en sak gällande Autobahn och veteranbilar : Tänk på att det påfrestar bilen att ligga i hög fart i timmar ,saker kan gå sönder.
Åkte för flera år sedan i sällskap med en som hade en Brittisk bil ,minns ej modellen nu.
på hemvägen från Sydtyskland skar generatorn och det blev att uppsöka en lokal verkstad i ett mindre samhälle bredvid Autobahn. Självklart finns inga reservdelar till sådana bilar så mekanikern fick beställa någonstans ifrån ,bilföraren fick ta in på hotell i flera dagar medan vi åkte hem i dom andra bilarna.
#6 2013-11-23, 09:39
Shurik
Ursprungligen postat av Tystnad
landsvägarna är trevliga men går genom byar och samhällen så det tar tid.
En del samhällen blir flaskhalsar med köer då dom alldrig var byggda eller tänkta för den biltrafik som uppstått.


Jag har bara kört vägen Puttgarden-Lubeck, trafiken är ofta tät även på landsbygden och byarna ligger nära varann, så det tar längre tid att köra än motsvarande sträcka i Sverige.

Inte ovanligt med tjock trafik i mindre städer.

Om man ska lämna företräde vid utfart så brukar svenskar ofta sakta in om de märker att avståndet är för litet, medan tyskarna har attityden att bromsa in endast i nödfall. Alltså lite mer offensiv körning. Autobahn är fullt av gasglada förare utan tålamod, rätt stressigt för en bonnig svenne-banan alltså.
#7 2014-02-05, 02:26
Skulle lägga om frågeställningen till "Var i Tyskland tänker jag köra min Cabriolet"?

Mitt tips är att ta färjan Trelleborg-Sassnitz och utgå därifrån. Rügen är en sagolikt vacker klippö, tänk Gotland men med högre kritklippor och större sandstränder (samt billig sprit).. Nu är iofs Rügen ruskigt fullbokat på sommaren eftersom det blivit ett av de stora resmålen för tyskarna själva. Men om ni är ute efter kusten, ta en tur på Rügen (Kap Arkona syns från båten, liksom Binz) och fortsätt sedan längs med kusten mot Usedom, finns gott om fina stränder och "Kaiserbäder", vars omfattning hörs på själva namnet. Ett annat resmål är sjöstäderna som finns i Mecklenburg om ni kör mot Berlin, Waren (Müritz), Neubrandenburg, Lychen, Fürstenberg/Havel... ganska okända resmål för svenskar men vackra städer vid sjöar som man kan lägga ett par timmar på och åka båtturer på sjöarna när man väl parkerat. Samt gigantiska slott förstås. Finns alla möjliga sorters slott från de mest förfallna kåkarna till restaurerade sagoslott vid en sjö som Schwerin, en lista hittar du här


Vad gäller trafiken så är den tät på Rügen och Usedom, badöarna, men när man väl kommit till fastlandet så lugnar det ner sig avsevärt på landsvägarna. Glömde nästan säga att landsvägarna ofta är alléer, inklusive en stor del av huvudvägen B96 på Rügen från färjeläget i Sassnitz till brofästet mot fastlandet. Kan vara lite tajt på vägen om man möter en buss emellanåt och man får vara beredd att slå på helljuset emellanåt på de riktigt små vägarna, så mörkt kan det vara. Men generellt den bästa cruisingdelen av Tyskland, det är ochså en riktig glesbygd även med svenska mått mätt i skogarna norr om Berlin.
#8 2014-02-06, 13:05
Om du kör på Autobahn (A..) med 70km/t kommer även lastbilar att kör om dig - det är inget nöje. Bättre tar du Bundesstraße (B...), där är det accepterad att man åker lite långsamare med en speciell bil. När du har 20 andra bilar bakom dig, få du gärna ta en kort paus åt högra sidan

Det är sann att man kan bara göra runt 6-7 mil/timme på Bundesstraße. Det finns byar och städer varje 2 till 10 km, och även trafikljus som stoppar dig alltid. Tyskland har mycket mer invånare per qkm.

Att resa genom Mecklenburg-Vorpommern län (norr om Berlin) är en känt situation för Svenska människor, tänker jag: skog och sjöar... Om du vill ha typiskare landskåper, skulle du åka t.ex. till Koblenz (väst, vid Rhein) och sen söderut, eller Pfalz (väst, gränsen till Belgien), eller självklart, Franken runt Bamberg

Men det tar tid med 70 km/t...
___
Förlåt om min Svenska låter lite konstigt - lära sig ett språk är inte så enkelt...
#9 2014-02-08, 03:33
Ursprungligen postat av Bambergare
Att resa genom Mecklenburg-Vorpommern län (norr om Berlin) är en känt situation för Svenska människor, tänker jag: skog och sjöar... Om du vill ha typiskare landskåper, skulle du åka t.ex. till Koblenz (väst, vid Rhein) och sen söderut, eller Pfalz (väst, gränsen till Belgien), eller självklart, Franken runt Bamberg



Du menar att ett typiskt svensk landskap håller sig med ruiner av raketuppfyrningsramper (Peenemünde), gigantiska sommarpalats (Kaiserbäder längs hela kusten, för att inte tala om stränderna med strandkorgar), kritklippor (Rügen), krigsmemoriablia från de senaste århundrandenas stora slag (inte enbart från det andra världskriget), storslagna ruiner från DDR-tiden och innan...?
Visserligen är jag från Skåne men inte ens där existerar något slikt av det omfånget som det gör i den delen av Tyskland


TS ville veta något man kan köra i 70 km/h, då hade jag lätt valt Mecklenburg-Vorpommern med Sassnitz som utgångsläge framför Puttgarden (en enda transportsträcka från Sverige med färja eller bro till Danmark, genom Danmark likt ett släpankare på en släplift, över Fehmarnbelt med en hutlöst överprissatt Scandlinesfärja, därtill ett par mil av släpliftsåkande innan man är över på tyska fastlandet).

Men men, allt beror ju på var man skall ta vägen och är intresserad av, förstås.