Hitta diskussioner med liknande innehåll

Aeroflot

#1 2013-02-26, 20:36
Taurus-
Har sökt efter en aeroflot-tråd, och det verkar inte finnas någon sammanfattande sådan. Lite konstigt med tanke på att det är Rysslands största flygbolag, med rutter till hela världen. Mod får såklart flytta detta om jag har fel.

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter från när jag flög Arlanda-Sheremetyevo-Narita (Tokyo) och tillbaka, economy class hela vägen. Bokade ca 3 månader i förväg och fick betala 4900 kr t/r.
Sittplats kunde ej bokas vid köp av biljetter. Det är bara vid online-incheckning 24h innan avresa man kan välja sittplats (detta är gratis).

Hela vägen lyfte och landade vi enligt tidtabell, utom Sheremetyevo-Arlanda som var 1h försenat. Detta berodde på att incheckningssystemet hade kraschat och allt fick skötas manuellt (alla andra flyg var också försenade).

Jag både landade och lyfte från Sheremetyevo terminal D åt bägge hållen, vilket var skönt.
Innan transferzonen fick man genomgå en säkerhetskontroll. Skrikiga tanter med dåliga engelskakunskaper skötte metalldetektorerna, och efter att man passerat passkontrollen kunde man gå vidare.
Att passagerare utan ryskt visum kan inte lämna transferzonen visste jag i förväg. Förväntade mig ett litet rum med stolar, men det var hela terminalen man kunde gå omkring i. Hela byggnaden kändes relativt nybyggd, fräscha toaletter, många olika affärer och restauranger/fik.
Taxfreens utbud var stort, med priser som på Arlanda.

Det fanns diverse ryska matställen att välja mellan, men även TGI Friday's och espressoställen.
Att betala med kort gick bra, dock kunde man bara betala i rubel enligt ryska centralbankens växelkurs.
Notera att man i taxfreen även kunde köpa kall öl på burk, vissa resenärer drack helt öppet vid gaten och ingen sa till
Man kunde använda sig av gratis WiFi i större delen av byggnaden, det var bra signal och helt ok hastighet.

De 4 timmarna mellan flygen spenderades med att inmundiga Baltika på fat och äta nötter samt surfa.

Vad gäller planen var det Airbus-plan av olika storlekar hela vägen, ett mindre från Arlanda och ett större från Sheremetyevo.
Jag fokuserar på Airbus A333, vilket tog mig till Tokyo på 9h 40m. Rent på insidan och snyggt med blåa lädersäten. På vägen hem var det orangea tygsäten, antar att det var ett äldre Airbusplan.

Sätena har jag delade meningar om. På vägen bortåt satt jag på fönsterplatsen vid en nödutgång, rad 29. Benutrymmet var superbt, man kunde använda nödrutchkanans låda som benstöd. Dock var sätet väldigt hårt, jag vet inte om det berodde på nödutgången.
Även då jag satte mig på kudden och filten som man fick gjorde det ändå ont och man fick träsmak väldigt snabbt. När jag klev av flyget i Tokyo kände jag mig rövknullad :'(

Under flyget hemåt satt jag vid gången längre fram i planet, och denna gång kändes sätet mycket skönare. Benutrymmet var däremot snålt, jag som är 1,9m lång hade problem med att få plats med benen. Ett tips är att välja plats vid nödutgången eller vid gången, så man kan sträcka på benen.

Det fanns inbyggda skärmar i stolsryggarna framför, man kunde se på film, spela spel, lyssna på musik mm. Tyvärr var filmerna ur funktion på hemresan, men spelen fungerade. En viktig detalj är att det finns usb-uttag vid skärmarna, så man kan ladda surfplattor/mobiler och kolla film på dessa istället

Maten var godkänd, med tanke på att den ingick i det redan låga priset. Något som är annorlunda på Aeroflot är att man får drickat först, sedan hämtar personalen tomma burkar/muggar, och efter detta kommer maten (och efter maten kommer kaffe/thé.
Ett tips är att be om flera muggar vätska direkt, så den räcker. Vatten, läsk och juice kunde man även be om under hela resan, detta var gratis.
Tänk på att öl/vin/sprit inte ingår, detta måste köpas och det är rubel/euro som gäller ombord. Kort accepteras ej!

Under resan mot Tokyo fick man både lunch och middag. Lunchen bestod av bröd, en sallad med kallskuret och en tårtbit.
Middagen bestod av sallad och köttbullar, varmrätt (man kunde välja mellan kycklingravioli och fiskwok med räkor och nudlar), samt lyckokaka och gelepudding. Det kom även glass något senare.


Det var väl allt, hoppas detta var till någon nytta!
#2 2013-02-26, 20:56
39an
Aeroflot har jag flugit med en gång o det räcker för min del , planen är väl inte direkt välservade om man säger så , men det var i mitten på 80-talet. Ryska plan tillhör väl dom mest olycksdrabbade av alla. :'(
#3 2013-02-26, 21:14
BernardLoutre
Ursprungligen postat av 39an
Aeroflot har jag flugit med en gång o det räcker för min del , planen är väl inte direkt välservade om man säger så , men det var i mitten på 80-talet. Ryska plan tillhör väl dom mest olycksdrabbade av alla. :'(


Det där gällde för 25 år sen men jag tror att de har skärpt sig sen dess.
#4 2013-02-26, 21:18
JohnneyBoi
Jag flög med dem för 6 år sedan.

Arlanda - Moskva

Byte av flygplats i Moskva

Moskva - Omsk

Sen såklart samma resa tillbaka.

Inrikesflyget var en mardröm. Fick reda på efteråt att det var ett gammal transportflygplan som användes som bombplan under kalla kriget, för att sedan göras om till passagerarplan. Den gick bara rutten Moskva-Omsk.

Jag är rätt säker på att jag fick nedsatt hörsel efter det.

Utrikesplanet var inge fel på dock.


Jag hade ingen information om hur jag skulle fylla i papper för att få komma in i Moskva när jag landade och spenderade ca 2 timmar med att försöka hitta någon på flygplatsen som kunde engelska. Personalen på Rysslands största internationella flygplats kunde INTE engelska.

Det säger väll allt?
#5 2013-02-27, 11:16
Taurus-
Ursprungligen postat av JohnneyBoi

Jag hade ingen information om hur jag skulle fylla i papper för att få komma in i Moskva när jag landade och spenderade ca 2 timmar med att försöka hitta någon på flygplatsen som kunde engelska. Personalen på Rysslands största internationella flygplats kunde INTE engelska.

Det säger väll allt?


Som transferresenär behöver inget papper fyllas i. Utförliga instruktioner på engelska finns numer i aeroflots tidning ombord
#6 2013-02-27, 21:08
JohnneyBoi
Ursprungligen postat av Taurus-
Som transferresenär behöver inget papper fyllas i. Utförliga instruktioner på engelska finns numer i aeroflots tidning ombord


Haha ok. Nä, det var 100% ryska på allt från information till pappret jag fyllde i. Totalt värdelöst kändes det.

Dock hade jag tur att företaget jag jobbade för kunde ordna en tolk, då menar jag en arbetares tjej som hade studerat engelska. Så jag fick en tour i Moskva på de 10 timmarna jag hade i Moskva mellan flygen.
#7 2013-02-27, 21:29
Min brors kusin
Ursprungligen postat av 39an
Aeroflot har jag flugit med en gång o det räcker för min del , planen är väl inte direkt välservade om man säger så , men det var i mitten på 80-talet. Ryska plan tillhör väl dom mest olycksdrabbade av alla. :'(


De enda ryska planen man har i sin flotta nu är några Il-96-300 och så har man ett antal Sukhoi Superjet (och fler i beställning)
#8 2013-03-02, 04:46
wallsten
Jag lever i Vietnam ( Phu Quoc) och ska åka till Sverige över sommaren. Billigaste resan o kortaste flygtiden har aeroflot. Kan jag boka utan att oroa mig ?
#9 2013-03-02, 10:53
Taurus-
Ursprungligen postat av wallsten
Jag lever i Vietnam ( Phu Quoc) och ska åka till Sverige över sommaren. Billigaste resan o kortaste flygtiden har aeroflot. Kan jag boka utan att oroa mig ?


Du flyger via Sheremetyevo antar jag?
Det är inga problem, såvida du inte har ont om tid till transfern och det är olika terminaler som flygen går från.