Försöker förstå det här med telefoner och flygplan?

#1 2013-03-26, 21:48
Ingensson
Det är så att jag flyger väldigt mycket. Allt från Nationellt till Amerika till Mellanöstern till Afrika. Inte alla på en resa
En sak jag funderat på hela tiden är det här med airplane mode i telefonerna. Vilket jag är ganska säker på tagits upp förut. I vissa flyg bryr de sig inte ens, de nöjer sig med att säga; sätt telefonen på flight mode och gör vad du vill.
Vissa går mig på nerverna när de kommer och ber mig om att stänga av min telefon som tekniskt sett är stängt så mycket som det berör flygplanet. Om min telefon som är helt blockerad från att sända signaler kan förstöra något i flyget kan väl också tvena här och där också gör något.

Jag blir såklart irriterad som in i helvete och fortsätter lyssna på min musik under HELA flyget för vissa säger att det är okej, Vissa inte.

Vad är idén bakom det hela? Varför fan har man flight mode i telefonen om telefonen ska stängas helt?
Någon som vet det här? Kan ni hjälpa, har jag rätt i att flygvärdinnorna gör inget annat än att irritera och ha telefonen på med flight mode hela tiden eller borde jag stänga vid lyft och landning?
#2 2013-03-26, 21:54
HDCase
Tja det är ju ditt flygplan sas - om en radiovåg skulle utlösa självdetonering - så är det ju inte jag som gråter
#3 2013-03-26, 21:57
Ingensson
Ursprungligen postat av HDCase
Tja det är ju ditt flygplan sas - om en radiovåg skulle utlösa självdetonering - så är det ju inte jag som gråter


ja, jag frågade just om det; Om du bryr dig och om det kan självdetonera flygplanet. Hur fan orkar du skriva något så dumt
#4 2013-03-26, 22:08
Det har diskuterats här tidigare. Om jag minns rätt så handlar det om att OM planet kraschar så sker det i samband med start eller landning. Därför ska allt vara väl fastsatt då, lägg luren i fickan så slipper någon få den i huvudet. Ta av dig hörlurarna, du kan trassla in dig i sladden, och var uppmärksam på flygningen och besättningens instruktioner.

Vid start och landning ska du vara redo att tömma flygplanet på 90 (?) sekunder, så förbered dig.
#5 2013-03-26, 22:11
Ingensson
Ursprungligen postat av Neksnor
Det har diskuterats här tidigare. Om jag minns rätt så handlar det om att OM planet kraschar så sker det i samband med start eller landning. Därför ska allt vara väl fastsatt då, lägg luren i fickan så slipper någon få den i huvudet. Ta av dig hörlurarna, du kan trassla in dig i sladden, och var uppmärksam på flygningen och besättningens instruktioner.

Vid start och landning ska du vara redo att tömma flygplanet på 90 (?) sekunder, så förbered dig.


Om det är det så är flygvärdinnorna bara fucking irriterande. Vissa ber specifikt om att se när man stänger av telefonen helt. Om det är pga din anledning borde ingen bry sig om den är på eller inte, i flight mode, då bara man stoppar den i fickan.
#6 2013-03-26, 22:53
Ursprungligen postat av Ingensson
Om det är det så är flygvärdinnorna bara fucking irriterande. Vissa ber specifikt om att se när man stänger av telefonen helt. Om det är pga din anledning borde ingen bry sig om den är på eller inte, i flight mode, då bara man stoppar den i fickan.

Är den i flight mode så minskar ju risken att du sitter och läser nyinkomna facebookinlägg när ni kraschar. Hade du bara stuvat undan luren när de bett dig göra det så hade det väl aldrig blivit något problem?
#7 2013-03-27, 22:27
SilentVictory
Det är bara för att du ska vara uppmärksam under start resp. landning och att inte hela flygplanet ska sitta och prata i telefon och babbla i munnen på varandra.
Har inget att göra med att det skulle störa ut något.
#8 2013-04-01, 00:01
Flygbolag är rätt kassa på att förklara varför man ska göra någonting. De kör på linjen "gör som vi säger" vilket är onödigt då det är så snabbt och enkelt att säga anledningen.

Det vanligaste är att de säger att mobiltelefoner och annan utrustning ska sättas i "flight-mode" och sedan stängas av helt och hållet. Väl i luften får man använda prylarna fram till 10-20 min innan landning då de igen ska stängas av helt och hållet.

Anledningen är precis som andra sagt i tråden att man ska lyssna på personalen under den tiden. Man ska lyssna på säkerhetsgenomgången samt höra eventuella instruktioner om det blir problem under start/landning. Man ska alltså inte vara okontaktbar med hörlurar på.

Få lyssnar på säkerhetsgenomgången, de flesta pratar med sin medpassagerare eller läser tidningar. Det är ohyfsat och lite respektlöst. Ge tre minuter av din tid att titta på personalen och lyssna på vad de säger. Visst, man kanske kan texten utantill men det sänder en signal till andra som är mindre beresta att det är viktigt.
#9 2013-04-01, 16:49
Flygplanen testas givetvis mot allehanda elektronik som en passagerare kan tänkas ha med sig. Om det fanns ens en teoretisk chans att en mobil skulle orsaka problem skulle de aldrig komma ombord.
#10 2013-04-01, 17:10
Ursprungligen postat av morkfromork
Flygplanen testas givetvis mot allehanda elektronik som en passagerare kan tänkas ha med sig. Om det fanns ens en teoretisk chans att en mobil skulle orsaka problem skulle de aldrig komma ombord.

Nu tror jag du över driver lite. Man får ju ta med något så farligt som tändare och väldigt stark sprit. Många telefoner och datorer har litiumbatterier som kan brinna bra. Och på flygplatser efter säkerhetskontrollen så kan det finnas serveringar med kök.

Hade man förbjudit allt som kan orsaka problem så hade man ju lika gärna kunnat lägga ner verksamheten.
#11 2013-04-04, 19:45
Ingensson
Ursprungligen postat av Lobengula
Flygbolag är rätt kassa på att förklara varför man ska göra någonting. De kör på linjen "gör som vi säger" vilket är onödigt då det är så snabbt och enkelt att säga anledningen.

Det vanligaste är att de säger att mobiltelefoner och annan utrustning ska sättas i "flight-mode" och sedan stängas av helt och hållet. Väl i luften får man använda prylarna fram till 10-20 min innan landning då de igen ska stängas av helt och hållet.

Anledningen är precis som andra sagt i tråden att man ska lyssna på personalen under den tiden. Man ska lyssna på säkerhetsgenomgången samt höra eventuella instruktioner om det blir problem under start/landning. Man ska alltså inte vara okontaktbar med hörlurar på.

Få lyssnar på säkerhetsgenomgången, de flesta pratar med sin medpassagerare eller läser tidningar. Det är ohyfsat och lite respektlöst. Ge tre minuter av din tid att titta på personalen och lyssna på vad de säger. Visst, man kanske kan texten utantill men det sänder en signal till andra som är mindre beresta att det är viktigt.


Men när man reser 2 gånger om veckan är det kanske lite inlärd..
#12 2013-04-07, 16:25
David86
När jag checkade in för ett tag sedan så kom personen framför mig plötsligt på att hans påslagna mobil låg i det incheckade bagaget som var på väg i rullbandet, han blev ivrig och sa till personalen bakom disken som sa att det inte gör något. Så tror nog också mer på som andra säger här att det inte är någon risk för störningar, bara att dom vill att folk inte är distraherade vid start/landning.

Fast samtidigt så kändes det si och så när man flög i ett lite mindre flygplan och hörde de klassiska mobil-knastret i flygplanets högtalare när flygvärdinnan gjorde ett announcement före start.