Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bila i Marocko

#1 2013-04-12, 20:57
kdawg
I sommar tänkte jag och några kompisar bila genom Europa med Marocko som vår vändpunkt innan vi vänder tillbaka mot Sverige. Vi hoppas kunna se delar av Sahara, Atlasbergen, Casablanca osv.

Har någon erfarenhet av att bila i Marocko? Finns det platser man absolut inte ska stanna bilen på? Hur är vägarna? Klarar en vanlig bil av att ta sig över Atlasbergen och genom öknar på 50 grader utan att kollapsa? Kort sagt, hur är det att bila i Marocko?

Tacksam för svar!
#2 2013-04-12, 21:01
gulaLejonet
låter som en galet tokig och spännande idé - lycka till och håll tråden uppdaterad
#3 2013-04-12, 21:16
Snusse
Du vet antagligen att det krävs vissa papper för att ta bilen till Marocko? Om inte - kolla upp och skaffa i god tid.

Man bör nog köra kustvägen från T ex Tanger och ner mot Casablanca, bättre vägar där.
#4 2013-04-12, 21:48
aghak
Sambon min är marockan och hävdar att folk kör som galningar där. Typ gta jag skämtar inte. Men vi har faktiskt varit inne på samma idé, låter sjukt kul tycker jag!!!
#5 2013-04-12, 22:13
utan.att.stanna
Har kört en del i Algeriet och sahara. Dock inte ensam. Att tänka på är att du behöver ett internationellt körkort. Det beställer man på svensk sida, kolla google. Poliserna i algeriet hade bara skakat på huvudet om dom såg ett svenskt körkort iallafall. Visserligen är marocko ett större turistland, men jag hade inte chansat.
#6 2013-04-13, 00:12
kurda
Ursprungligen postat av kdawg
I sommar tänkte jag och några kompisar bila genom Europa med Marocko som vår vändpunkt innan vi vänder tillbaka mot Sverige. Vi hoppas kunna se delar av Sahara, Atlasbergen, Casablanca osv.

Har någon erfarenhet av att bila i Marocko? Finns det platser man absolut inte ska stanna bilen på? Hur är vägarna? Klarar en vanlig bil av att ta sig över Atlasbergen och genom öknar på 50 grader utan att kollapsa? Kort sagt, hur är det att bila i Marocko?

Tacksam för svar!


Jag har bilat mycket genom Europa till Asien..visst folk kör som galningar men då måste anpassa din körning efter den landet du är i...glöm inte gröna kortet till bilen och betala väg avgift i så fort du kommer till något land som har väg avgift. ..
#7 2013-04-13, 01:07
Danusen
1. Kör ej efter mörkrets inbrott..
2. Kör ifrån staden ni är i, före morgon-rushen inträffar..(dra iväg typ 6.30)

Annars, när ni i kommer över till Marocko (dvs själva gränsen) så kommer det nog att bli en mindre chock, var förberedda på detta. Pappersarbete tar tid, räkna med flera timmar, ha tålamod. Lämna över de papperna som de frågar om och inget annat.

Lås bilen om du lämnar den under detta pappersarbete, inget undantag.

För speciella bil-rutter i Marocko så hänvisar jag dig till denna site, fråga där för att få bästa möjliga svar : http://www.horizonsunlimited.com/hubb/sahara-travel-forum/

(..hmm.., ni kommer att få det varmt, Marocko och sommar.. )
#8 2013-04-13, 09:46
cyber_zeke
Jag körde ensam med mc ner till quazzarate (eller hur det stavas) 2007. Mitt mål var att köra så många Paris-Dakar sträckor som möjligt. Lite tips...

Precis utanför färjeläget stod det en snubbe och mycket myndigt stoppade alla som skulle på färjan. Han dömde ut min biljett som ogiltig, trots att jag köpt den någon dag innan på en mack. Han ville sälja på mig en ny biljett, vilket jag nobbade. Han blev skitsur och försökte stoppa mig, men jag körde vidare ändå. Snubben är en bluff, skit i honom! Jag lärde mig sen att alla officiella personer har varselväst (vilket han inte hade).

Köp hjälpen när du skall igenom gränsen. Jag kom igenom på en halv timme med hjälp. Utan hjälp hade jag nog fortfarande stått kvar. Alla papper var på franska och arabiska, kan du inte som språken, kan det bli jobbigt Behåll alla papper som du får, du behöver dom när du lämnar landet. Jag betalade 10 euro för hjälpen vid gränsen.

Håll dig borta från droger! Redan på andra sidan gränsen stod stora klungor med människor och skrek Haschis, haschis! Ofta jobbar försäljarna ihop med polisen för att sätta dit turister, det är hårda straff och dryga böter om du åker dit.

Undvik Rif bergen, det finns många otrevliga människor där som inte tycker om turister (dom odlar cannabis). Jag höll på att stryka med där en natt när jag körde fel.

Undvik nattkörning.

Vid i princip varje by stod det en polis med radarpistol, om du inte håller hastigheten kommer han att klå dig på pengar.

Jag gjorde det till min grej att alltid snacka med poliserna så fort jag kunde. Detta för att det skulle finnas någon som visste var jag kom ifrån och vart jag skulle. Det gav mig en viss trygghet.

Alla vägar var fullt körbara, men jag märkte att när jag kom upp på lite höjd i Rif och Atlasbergen tappade jag oerhört med kraft i motorn. Om jag hade haft förgasarmotor hade jag varit tvungen att bestycka om den för att orka med att köra på dom höjderna.

Jag hade internationellt körkort, men inget speciellt papper på mc'n mer än ägarbeviset.

I övrigt var det ett riktigt trevligt land med många jättetrevliga människor. Man skall bara inte vara för naiv, då allting går ut på att blåsa dig på pengar. Om du tar det i beaktande så kommer du att få ett trevligt litet äventyr. Har du fler frågor, bara hör av dig, så skall jag se om jag kan hjälpa till.

Edit. Ops, glömde att du måste ha ett papper från ditt svenska försäkringsbolag att försäkringen gäller i Marocko.
#9 2013-04-13, 09:55
cyber_zeke
Ursprungligen postat av Snusse
Du vet antagligen att det krävs vissa papper för att ta bilen till Marocko? Om inte - kolla upp och skaffa i god tid.

Man bör nog köra kustvägen från T ex Tanger och ner mot Casablanca, bättre vägar där.


Du tänker nog på "carne de passage" det behövdes inte till Marocko när jag körde 2007. Men i alla andra afrikanska länder behövs det. Det är bland annat därför Marocko är så populärt att köra både bil och Mc i, det blir inte så dyrt. Pappret innebär att du har satt en pant på fordonet som du tar in i landet, tar du inte ut fordonet så kommer landet att kräva in panten för att täcka skatter och moms vid den förmodade försäljningen som du har gjort. Jag har för mig att panten i vissa länder kan uppgå till över två gånger fordonets värde, därför kan det bli väldigt dyrt om man har en bil eller mc som kostar kanske 150,000kr.
#10 2013-04-13, 11:09
Precis som cyber_zeke skriver så behövs inga tullhandlingar, carnet de passage. Däremot rekommenderas att du beställer ett green card från ditt försäkringsbolag, annars åker du på att köpa en betydligt dyrare försäkring vid gränsen.

Det har på senare år blivit väldigt mycket smidigare med mindre checkpoints och trevligare poliser, de verkar ha tagit krafttag mot korruptionen som var. Men gott om fartkontroller. De har faktiskt ofta velat se mitt Europeiska körkort istället för det internationella men jag visar ändå bara det internationella. Alltid trevligt att slippa lämna ifrån sig det riktiga körkortet. Jag gissar att det går bra utan men det är billigt och värt det att skaffa hos motormännen.

Kör inte som hemma utan ta seden dit du kommer. De kör inte som oss paragrafryttare i Europa men jag tycker ändå det funkar fint, man kör lite mer på känn och de visar stor hänsyn till varandra (Eller så beror det bara på att jag har stor bil... ).

Glöm inte High-Atlas. Wow vad fint! Och har du 4x4 så är lek i sandlådan längs den Algeriska gränsen obligatorisk!

Lycka till!

/Ronnie
www.4x4expedition.se
#11 2013-04-26, 12:59
Att köra i Marocko är inga problem, vissa vägar är smala och de flesta asfalterade. Jag har kört i Marocco rätt så mycket, till öknen och genom Atlas och AntiAtlas och kusten, även till Västra Sahara och det gick bra, inga problem. Roligt är det också att köra där även om man måste vara ju försiktig förstås. Det finns massor med folk och barn och åsnor och även kameler som går på vägarna. Jag tycker att marockaner nu kör lite bättre och försiktigare än tidigare så de är inte så jätte galna länge. Poliskontroller finns, så kör inte snabbt, håll till regler och hastigheten.
Och ha rolig, det är ett underbart land, jag älskar det och går dit så ofta som möjligt.