Byte av resenär(lite brådis)

#1 2013-05-09, 21:17
Froodo
Hej

Har en familjeresa till turkiet på lördag, en av de 4 som är bokade fick förhinder och undrar nu om det kanske kan vara möjligt att byta den personen till någon annan?

Kanske någon som har erfarenhet av detta på något slag som kan bringa lite insikt?
#2 2013-05-09, 21:30
Utan att veta vilket flygbolag eller resebyrå som ni har använt er av, så kan det vara lite svårt att veta exakt vad som gäller i ert fall. Ofta kan man göra ett namnbyte (var beredd på att betala en extra avgift), om ni då gör det så kan ni byta ut personen som inte kan resa mot någon annan.
#3 2013-05-09, 21:38
Froodo
Ahh självklart, det är en Ving resa..

Och, att där tillkommer avgifter förstår jag till fullo, det e mest bara en fråga om ungefär hur det kommer luta, om detta e något som enligt praxis aldrig görs, eller om jag kan vara optimistisk inför morgondagen
#4 2013-05-09, 21:59
Fick reda på detta då:

Namnändringar
Flygbolagen tillåter inte ändringar av för- eller efternamn. Reglerna är mycket strikta och gäller även felstavade namn. Vissa flygbolag tillåter namnändring till en kostnad som varierar mellan bolagen. Var noga med att kontrollera stavningen en extra gång. Namnet på flygbiljetten måste vara identiskt med namnet i ditt pass, annars kan du nekas ombordstigning vid check-in.


Det ser inte så ljust ut för er då. Annars är namnändring ett bra sätt att byta passagerare på.

Ving påstår också att man inte kan göra hur man vill vid ändrade resplaner:

"Vid sådana tillfällen gäller varken hemförsäkringens eller betalkortets avbeställningsskydd. Endast om du har bokat Vings egen av- & ombokningsförsäkring får du full frihet att ändra din bokning."

Särskilda regler gäller, bland annat om man avbokar resan inom 8 dagar före avresan så får man ändå betala fullt pris (inga pengar tillbaka). Det är något som är aktuellt för er om ni ni har köpt en sådan av-ombokningsförsäkring. Sedan finns det vissa skäl/krav på avbeställning, tex att det ska ske pga sjukdom eller att resenären har rimliga skäl till varför hon/han inte kan genomföra resan.