Hitta diskussioner med liknande innehåll

Qatar Airways med Boeing 787 Dreamliner till Arlanda

#1 2013-06-13, 20:32
klane
Fr.o.m den 1 augusti 2013 kommer Qatar Airways flyga till Stockholm Arlanda med en Boeing 787 Dreamliner dagligen.

Själv så kommer jag att åka tillbaks hem till Sverige med det här flyget vilket kommer bli väldigt spännande men samtidigt rätt nervöst också då planet är väldigt nytt samt att Dreamlinern tidigare haft problem.

Vad tycker ni andra om att vi får en Dreamliner till Arlanda? Själv tycker jag det är häftigt att vi får en sådan dagligen till Arlanda.
#2 2013-06-14, 00:17
BernardLoutre
Har flugit med dem. Bra service, synd bara att Doha inte är speciellt spännande ställe att göra en stopover i. :|
#3 2013-06-14, 00:19
gato12
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Har flugit med dem. Bra service, synd bara att Doha inte är speciellt spännande ställe att göra en stopover i. :|


Å andra sidan kommer väl Nowegian att flyga med Deamlinern till New York och Thailand.
#4 2013-06-14, 10:32
Coden
Jag och frugan har en resa med Qatar den 5/8 till Doha och har redan reserverat platser på den Airbus 330 som var meningen skulle flyga denna sträcka när vi bokade.

Loggade just in och kollade och seatmapen är fortfarande en 2-4-2 konfiguration så dom verkar inte ha ändrat det ännu.

Voe coolt att få flyga Dreamliner (så länge skiten inte fattar eld) men än verkar det inte ha slagit igenom definitivt så jag avvakar glädjehoppet lite.

Vore otroligt soft om dom bytte så man kan ha med sig laptopen med ström på hela resan.
#5 2013-06-14, 11:42
Även British Airways kommer tillfälligt att ha en 787 på sträckan
London-Stockholm-London då ordinarie maskin 767 ska in på rekonditionering.
#6 2013-07-08, 18:41
Pitschka
DOHA – STOCKHOLM (Monday, Thursday, Friday, Sunday)
Depart Doha on QR089 at 0845hrs, arrive in Stockholm at 1420hrs

DOHA – STOCKHOLM (Tuesday, Wednesday, Saturday)
Depart Doha on QR091 at 0155hrs, arrive in Stockholm at 0730hrs

STOCKHOLM – DOHA (Monday, Thursday, Friday, Sunday)
Depart Stockholm on QR090 at 1550hrs, arrive in Doha at 2255hrs

STOCKHOLM – DOHA (Tuesday, Wednesday, Saturday)
Depart Stockholm on QR092 at 1105hrs, arrive in Doha at 1815hrs
#7 2014-03-06, 19:06
Lacerda
Bump!

Så kan vi få lite kommentarer från resenärer som flugit Dreamlinern. Norwegian flyger Arlanda-Bangkok för under 2.000 kronor vilket är skitbra tycker jag.

Men visst är det lite oroande med alla problem denna modell har haft under testerna. Jag ogillar även att man använder elektronik i stället för hydraulik. Air France planet som störtade i Atlanten på väg från Brasilien för ett par år sedan med elektroniksystem gjorde väl att företaget gick tillbaka till hydraulik igen?
#8 2014-03-06, 19:48
Ursprungligen postat av Lacerda
Bump!

Så kan vi få lite kommentarer från resenärer som flugit Dreamlinern. Norwegian flyger Arlanda-Bangkok för under 2.000 kronor vilket är skitbra tycker jag.

Men visst är det lite oroande med alla problem denna modell har haft under testerna. Jag ogillar även att man använder elektronik i stället för hydraulik. Air France planet som störtade i Atlanten på väg från Brasilien för ett par år sedan med elektroniksystem gjorde väl att företaget gick tillbaka till hydraulik igen?


Ur en ren säkerhetsaspekt så skulle jag påstå att det inte särskilt oroande.
Skulle det bli aktuellt med en långresa så skulle jag utan tvekan flyga med
ett Dreamlinerplan om det var ett sådant som flög den aktuella sträckan.

Jag har dock ej flugit med det än så kan inte uttala mig om standarden men
av det jag läst så håller planet en mycket hög standard men sedan kan det
skilja lte från ett flygbolag till ett annat.

Däremot så kan de vara en något högre risk för förseningar i och med att Norwegian
inte har så många Dreamliners i trafik ännu vilket gör att deras långlinjer kan bli
lite känsliga för förseningar. Dock så har jag för mig att Norwegian har leasat in
reservplan från Polska flygbolaget LOT.

Gällande Air France så är du helt fel ute. Ett flygbolag i sig kan naturligtvis inte
gå tillbaka till äldre omoderna typer av kontrollsystem. Utan flygplanen har de
system de har och det kan man inte ändra på befintliga plan.

Fly by wire (elektronisk styrd hydraulik) är den standard som gäller idag och
anledning till det är naturligtvis att det är ett bättre system annars så
skulle det naturligtvis inte användas.

Av den vanligaste förekommande passagerarplanen så tror jag att det är
Boeings 737, 747 samt Md80/90 som inte har fly by wire.
#9 2014-03-06, 21:37
Lacerda
Ursprungligen postat av BleAivano
Ur en ren säkerhetsaspekt så skulle jag påstå att det inte särskilt oroande.
Skulle det bli aktuellt med en långresa så skulle jag utan tvekan flyga med
ett Dreamlinerplan om det var ett sådant som flög den aktuella sträckan.

Jag har dock ej flugit med det än så kan inte uttala mig om standarden men
av det jag läst så håller planet en mycket hög standard men sedan kan det
skilja lte från ett flygbolag till ett annat.

Däremot så kan de vara en något högre risk för förseningar i och med att Norwegian
inte har så många Dreamliners i trafik ännu vilket gör att deras långlinjer kan bli
lite känsliga för förseningar. Dock så har jag för mig att Norwegian har leasat in
reservplan från Polska flygbolaget LOT.

Gällande Air France så är du helt fel ute. Ett flygbolag i sig kan naturligtvis inte
gå tillbaka till äldre omoderna typer av kontrollsystem. Utan flygplanen har de
system de har och det kan man inte ändra på befintliga plan.


Fly by wire (elektronisk styrd hydraulik) är den standard som gäller idag och
anledning till det är naturligtvis att det är ett bättre system annars så
skulle det naturligtvis inte användas.

Av den vanligaste förekommande passagerarplanen så tror jag att det är
Boeings 737, 747 samt Md80/90 som inte har fly by wire.

Ok, jag blev tvungen att snoka lite nu. Det jag tänkte på var detta In the event of multiple failures of redundant computers, the A320 does have a mechanical back-up system for its pitch trim and its rudder. The A340-600 has a purely electrical (not electronic) back-up rudder control system, and beginning with the new A380 airliner, all flight-control systems have back-up systems that are purely electrical through the use of a so-called "three-axis Backup Control Module
Air France flight 447 var en Airbus 330 men det verkar inte ha spelat någon roll vare sig den har hydraulisk back up eller inte nu när jag läst utredningen.
#10 2014-03-06, 22:48
DewDude
Ursprungligen postat av BleAivano
Dock så har jag för mig att Norwegian har leasat in
reservplan från Polska flygbolaget LOT.


Har leasat otroligt mycket från portugisiska hi-fly och för tillfället en 777 från euroAtlantic.

//DewDude