hur ska jag få ersättning för inställt flyg samt för utlägg för ny biljett?

#1 2013-07-02, 17:31
LeroyJ
Vad som hände:
Vi hade bokat resa Travellink den 21 juni kl. 13.15 från Kastrup till Barcelona. När vi kom till Kastrup (i god tid) så stod det att vårt flyg var inställt varpå vi gick till Novias informationsdisk. De sa att alla var flyttade till 17.30 flyget så vi tog det lugnt och fikade. När vi skulle checka in så fanns vi dock inte med på passagerarlistan varpå vi återigen fick gå till Novia och höra vad som var fel. De kunde inte hitta oss men tillslut kom det fram att vi var bokade på flyget dagen efter d v s den 22 juni kl. 13.15 men de kunde inte berätta varför utan bad oss ringa Travellink för information. Travellink hade dock stängt då det var midsommarafton och öppnade igen efterföljande måndag.
Då ringde jag Vueling som flög planet och de hade inte heller någon information angående vad som hänt varpå jag ringde Iberia (som travellink hade bokat flyget med) och då informerade de mig att flyget den 21 juni var inställt och flyttat till den 22 men att Travelllink hade brustit i kommunikationen då de ej hade informerat oss om detta. Jag frågade då om de trodde att vi skulle få ersättning om vi bokade ett annat flyg och då menade personen på Iberia att det var högst sannolikt då vi ej blivit informerade om ändringen.
Vi gick då tillbaka till Novia och bad de kolla om det fanns plats på 17.30 flyget men det gjorde det ej, däremot fanns det plats kvar på Norweigians flight 17.25för 3496 DKK så vi köpte det.


Vem som är kontaktad:
Nu när vi har kommit hem har jag kontaktat Travellink som inte hade information angående den ändrade avgången. De menar att det var Iberia som skulle ha kontaktat oss angående ändringen. När jag ifrågasatte detta (eftersom vi anlitat en resebyrå som ska sköta allt) sa de att de måste ta strid mot Iberia och att vi i bästa fall kunde få tillbaka pengarna för ursprungsresan men att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag för utlägget gällande vår resa med Norweigian. Jag kontaktade sålunda Folksam samt fick prata med en VISAexpert (då vi betalat med VISAkort). Hon hävdade att jag inte kan få någon ersättning alls eftersom vi köpte en ny biljett.

Vi vill såklart ha ersättning för ursprungsresan samt den nya biljetten och egentligen också eventuella merkostnader som uppstod med att jag var tvungen att ringa runt från Danmark till utlandet. Är det någon som har varit med om liknande sak? (jag har mailat konsumentrådgivningen där jag bor men det är bara en som jobbar och den personen är sjuk :-( )
#2 2013-07-02, 18:22
Sperken
Skumt, försäkringsbolaget borde kunna ge dig ersättning.
När jag och några polare skulle till Gran canaria så var först vårat flyg försenat, sen när vi väl skulle åka hem från Gran canaria säger dem till oss (på bussen påväg till flygplatsen) att vi inte åker hem idag utan ska vara kvar en dag till. Vi fick nytt hotellrum och all inclusiveband. Jag kontaktade försäkringsbolaget (Trygg Hansa) och ca en vecka senare fick jag runt 1500 kr på kontot för att flyget var försenat ett dygn. Vi var sura för att vi inte fick åka hem på en gång, för vi var ju inställda på att få åka hem, men en gratis dag till på gran canaria och pröjs för det tackar man ju inte nej till.
Så försäkringsbolaget borde kunna fixa någon slags ersättning
#3 2013-07-02, 19:46
Ursprungligen postat av LeroyJ

Vi vill såklart ha ersättning för ursprungsresan samt den nya biljetten och egentligen också eventuella merkostnader som uppstod med att jag var tvungen att ringa runt från Danmark till utlandet. Är det någon som har varit med om liknande sak? (jag har mailat konsumentrådgivningen där jag bor men det är bara en som jobbar och den personen är sjuk :-( )


Ni kan inte få ersättning för allt, det skulle innebära att ni fått resa gratis

Men ni har ett bra case och flygbolag gillar att bolla ansvar mellan olika parter för att förvirra passageraren. Om det är så att ni inte fått information om att flighten är flyttad en dag, senast två veckor innan avfärd så har ni rätten på er sida.

Det är Iberia som är er motpart, inte travellink eller Vueling. Det är Iberia som är ansvariga eftersom det är deras flygning, på biljetten står det ett IBxxx flightnummer.

För det första så ska Iberia betala betala er EURO400/passagerare i kontanter till valfritt bankkonto. Detta ska ske utan dröjsmål och det innebär en vecka eller så. Sedan ska Iberia betala hotellrum och extra kostnader.

Nu har ni dock satt er i en situation där ni inte begärde återbetalning av biljetten, eller utnyttjade biljetten dagen efter. Är det så? Iberia kan då om de ska vara riktigt jävliga säga att ni avbröt resan. Börja med att sätta ihop exakt vad ni vill att Iberia ska göra. Jag skulle börja med att kräva kostnaden för biljetten på Norwegian samt EURO400/person i förseningsersättning.

Om Iberia kontrar med att endast ge EURO400/person och ingen ersättning för Norwegian så är det good enough.

Det är mycket viktigt att ni nämner "EU Regulation 261/2004" i kommunikationen samt att ni kommer att driva ärendet till domstol om så krävs.

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/

Säg att ni blev försenade, att Iberia inte upplyste er om era rättigheter, att Iberia inte bokade om er på Norwegian och att Iberia misslyckats med att ta er från Köpenhamn till Barcelona enligt ingånget avtal.

Var kort koncis och hård, inga känsloargument. Hänvisa hela tiden till "EU Regulation 261/2004". Ni kommer att få ersättning när de inser att det inte går att dribbla med er.

Att få pengar från Folksam ser jag som väsentligt svårare, det försäkringsbolaget är ett av de vidrigaste som existerar. De kommer göra allt för att inte betala ett öre. Byt försäkringsbolag.
#4 2013-07-04, 16:54
LeroyJ
Tack Lobengula - jag ska kontakta Iberia. Återkommer med hur det går :-)
#5 2013-07-24, 10:17
LeroyJ
Efter många försök att överhuvudtaget få kontakt med Iberia fick jag följande svar:

I am writing in relation to flight IB 5624 of 21, june 2013 and would like to take this opportunity to thank you for contacting us.
Iberia has commercial agreements with other airlines with the aim of offering all our passengers a complete network of destinations and aid them in their travels. A similar level of service is offered on these flights, without the identity of each of the airlines being replaced, although, there may be some differences in policies and procedures in certain aspects.

We market this flight as a code share with Vueling, and it is this airline that flies the route, so I have passed your letter on to them to analyse and reply directly to you.

However, if you wish to contact them, you can do so via their website, vueling.es.

For our part, we have taken note of your comments, which we will pass on to our department responsible for monitoring this code share agreement in order to contribute to improving the quality of this service.

Thank you again for contacting us. Your assistance allows us to improve our service. We hope we continue to enjoy your trust.

Sincerely,

Gonzalo Leyva

Customer Care Assistant Manager

---------------------------------------------------------

Detta är inte rimligt då flighten heter IB och därför är det Iberia - vilket också Travellink säger till oss (de tar inget ansvar heller för bokningen).

Vad sjutton gör jag nu? Jag ska dock svara dem och hävda mina rättigheter och sen shamar jag dem på facebook - det hjälpte iallafall när jag inte fick tag på en e-post adress till dem

Jag har ett ärende hos ARN också men saken är den att jag behöver få vår ersättning snabbt som attans för att kunna betala tillbaka den nya biljetten vi var tvungna att köpa på kredit.

Tacksam för hjälp!
#6 2013-07-24, 22:36
Messi1987
Ursprungligen postat av LeroyJ
Efter många försök att överhuvudtaget få kontakt med Iberia fick jag följande svar:

I am writing in relation to flight IB 5624 of 21, june 2013 and would like to take this opportunity to thank you for contacting us.
Iberia has commercial agreements with other airlines with the aim of offering all our passengers a complete network of destinations and aid them in their travels. A similar level of service is offered on these flights, without the identity of each of the airlines being replaced, although, there may be some differences in policies and procedures in certain aspects.

We market this flight as a code share with Vueling, and it is this airline that flies the route, so I have passed your letter on to them to analyse and reply directly to you.

However, if you wish to contact them, you can do so via their website, vueling.es.

For our part, we have taken note of your comments, which we will pass on to our department responsible for monitoring this code share agreement in order to contribute to improving the quality of this service.

Thank you again for contacting us. Your assistance allows us to improve our service. We hope we continue to enjoy your trust.

Sincerely,

Gonzalo Leyva

Customer Care Assistant Manager

---------------------------------------------------------

Detta är inte rimligt då flighten heter IB och därför är det Iberia - vilket också Travellink säger till oss (de tar inget ansvar heller för bokningen).

Vad sjutton gör jag nu? Jag ska dock svara dem och hävda mina rättigheter och sen shamar jag dem på facebook - det hjälpte iallafall när jag inte fick tag på en e-post adress till dem

Jag har ett ärende hos ARN också men saken är den att jag behöver få vår ersättning snabbt som attans för att kunna betala tillbaka den nya biljetten vi var tvungna att köpa på kredit.

Tacksam för hjälp!


Iberia har rätt,det är endast en codeshare flight och du flyger med Vueling. Du ska alltså ta kontakt med Vueling och be dom lösa situationen (hade jag gjort iaf). Vueling har f.ö de senaste dagarna ställt in en av sina avgångar från Arlanda för att istället flyga den senare avgången med ett större flygplan pga kryssningspassagerare.
#7 2013-07-25, 13:09
LeroyJ
Ursprungligen postat av Messi1987
Iberia har rätt,det är endast en codeshare flight och du flyger med Vueling. Du ska alltså ta kontakt med Vueling och be dom lösa situationen (hade jag gjort iaf). Vueling har f.ö de senaste dagarna ställt in en av sina avgångar från Arlanda för att istället flyga den senare avgången med ett större flygplan pga kryssningspassagerare.


Jag är inte helt säker på det eftersom Travellink (som vi bokade biljetten hos) hävdar att det är Iberia som brustit i informationen. Hade det varit vueling så hade vi antagligen blivit ombokade till flighten senare samma dag.
#8 2013-08-06, 12:42
cykelpumpen
Hur har det gått?
#9 2013-08-07, 01:02
Ursprungligen postat av LeroyJ

Detta är inte rimligt då flighten heter IB och därför är det Iberia - vilket också Travellink säger till oss (de tar inget ansvar heller för bokningen).

Vad sjutton gör jag nu? Jag ska dock svara dem och hävda mina rättigheter och sen shamar jag dem på facebook - det hjälpte iallafall när jag inte fick tag på en e-post adress till dem

Jag har ett ärende hos ARN också men saken är den att jag behöver få vår ersättning snabbt som attans för att kunna betala tillbaka den nya biljetten vi var tvungna att köpa på kredit.

Tacksam för hjälp!


Nej det är inte rimligt, vilka Iberia anlitar för att sköta deras flighter är helt ointressant för konsumenten. Avtalet är mellan dig och Iberia. Helt rätt att involvera ARN. Men du kan inte räkna med en snabb lösning, det kan ta många månader innan det behandlas.
#10 2013-08-07, 09:46
LeroyJ
Ursprungligen postat av Messi1987
Iberia har rätt,det är endast en codeshare flight och du flyger med Vueling. Du ska alltså ta kontakt med Vueling och be dom lösa situationen (hade jag gjort iaf). Vueling har f.ö de senaste dagarna ställt in en av sina avgångar från Arlanda för att istället flyga den senare avgången med ett större flygplan pga kryssningspassagerare.



Du hade helt rätt, vi får ersättning av Vueling, dock inte för den outnyttjade biljetten.