Risk för flygkaos i sommar

#1 2005-06-16, 20:09
M2k
Charterflygen till södra Europa blir kraftigt försenade i sommar. Orsaken är att flygledarna "går på föräldraledighet". Nu tvingas man rekrytera flygledare utomlands.

I princip alla charteravgångar från Sverige till Turkiet, Grekland, Rumänien och Bulgarien i juli och augusti kommer att vara försenade. Upp till två timmar kan resenärerna få vänta extra. Orsaken är att det saknas flygledare som dirigerar planen i luften. På landets två flygledningscentraler på Sturup och Arlanda räknar man kallt med förseningar.

- Det är semestrarna och framför allt föräldraledigheten som orsakar problemet. Uttaget av föräldraledighet är nästan dubbelt så stor som förra året. Vi hade inte räknat med att det skulle vara så många, säger Alf Månsson, chef på Sturup, som är landets största central.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9954668.asp


Ett monopoltypiskt fenomen, som inte skulle0 inträffa om uppdragen varit outsorcade. Privata operatörer skulle aldrig kunna hävda samma skäl som Lfv, dom hade givetvis varit kontraktsbundna att leverera tjänsten, med kraftiga skadestånd vid allvarlig misskötsel av kontrakten. Jag tror f ö inte på redovisade orsaker, men det är en annan sak. Och, varför har man inte en god planering för eventuella bristsituationer som kan uppstå?

Förakt för kunderna, privatisera flygledningscentralerna!


Sverige, sista Sovjetstaten? Ja.
#2 2005-06-16, 23:48
Gisburne
Det är så typiskt svenskt. Man kan ju bara skratta åt skiten.
#3 2005-06-17, 22:06
ksv
Undra varför just charterflygen kommer att drabbas mest?
#4 2005-06-17, 22:52
Ursprungligen postat av ksv
Undra varför just charterflygen kommer att drabbas mest?


Hej!

Det är väl för att man har ett prioriteringssystem där charterflyget hamnar längst ned på skalan när man tilldelar turordningen för flygen!!. Last kommer först tror jag sedan reguljärt och sedan Inrikes och sedan Långdistanschartern och sist europachartern.

Jag har ialla fall hört att det skall förhålla sig på detta sättet!.
#5 2005-06-17, 23:20
hojdenhooligans
Ursprungligen postat av ksv
Undra varför just charterflygen kommer att drabbas mest?


Gissa vilka som betalar minst till lfv för start och landning och dessutom ofta ligger på omöjliga tider som söndag morgon 03.35 och dylikt??
#6 2005-06-17, 23:28
M2k
Ursprungligen postat av hojdenhooligans
Gissa vilka som betalar minst till lfv för start och landning och dessutom ofta ligger på omöjliga tider som söndag morgon 03.35 och dylikt??
Förstår inte analogin. Dom som 'ligger på omöjliga tider som söndag morgon 03.35 och dylikt' borde ju vara oattraktiva kunder. Samtidigt som Lfv:s personal i tornet har maximala ob-tillägg, dvs borde vara dyrare att lyfta/landa då, med min kalkyl, eller har jag missförstått?

Eller är det 'trängselavgifter' som styr Lfv:s prissättning, då kommer det i en annan dager?

Har aldrig förstått mig på monopol, men av ondo är dom.
#7 2005-06-17, 23:48
hojdenhooligans
Ursprungligen postat av M2k
Förstår inte analogin. Dom som 'ligger på omöjliga tider som söndag morgon 03.35 och dylikt' borde ju vara oattraktiva kunder. Samtidigt som Lfv:s personal i tornet har maximala ob-tillägg, dvs borde vara dyrare att lyfta/landa då, med min kalkyl, eller har jag missförstått?


Det ligger på "omöjliga" tider för att då är det billigast = minst personal. 50% som är lediga av exempelvis 2 st på natten är bara 1 men 50% av exempelvis 10 pers är ju i alla fall 5. Förstod jag själv vad jag hade skrivit nu?? Kanske.....inte........

Vad jag menar att charterbolagen betalar minst och är då nerprioterade på alla möjliga sätt; konstiga tider med lite personal, sist i kön jämfört med (fullbetalande) reguljärflyg osv.
#8 2005-06-17, 23:53
ksv
Nej, jag tror inte priset är annorlunda. Det man betalar för är landningsavgifter och jag tror inte de varierar över dygnet.

När det gäller slottider förhandlas dessa fram någon gång om året om jag minns rätt. Linjefart försöker få starttider t.ex. mellan 6-9 på morgonen eftersom flest vill resa då. Det här innebär ofta långa taxningstider då det är kö ut till banan.
Charter och frakt flyger oftast på off-peak tider.

När det gäller charter på sommarhalvåret brukar varje maskin gå två turer per dygn till medelhavet. T.ex. start 06:00 på morgonen och hemkomst 15:00. Ny start 17:00 och åter 03:00.

Det stod i artikeln att:
Förseningarna kommer att vara värst på avgångar från Arlanda, Skavsta och flygplatserna i Norrland. Framför allt är det avgångar på eftermiddagen som drabbas.

Charter flygs huvudsakligen från Arlanda, Landvetter och Sturup, så detta skulle isåfall drabba hälften av avgångarna från Arlanda.

Men tittar man på charteravgångarna från Arlanda en eftermiddag är det ju inte så värst många. Dessutom är ju detta inte under peak-tid och luftrummet kommer knappast att stängas helt.

Så jag undrar om inte detta är vapenskrammel inför någon löneförhandling?
#9 2005-06-18, 02:06
Vardon
Om någon av er vet eller blir kloka på hur luftis (LFV och Luftfartsstyrelsens) tänker så berätta det gärna!

Hur de prioriterar inom sig vet jag inte, men det enda som väl BCL (Bestämmelser civil luftfart) säger om prioriteringar är:

BFL-ANS 2.1

10.2 När särskilt behov finns skall klareringar prioriteras enligt följande ordning:

*
* luftfartyg i nöd;
* luftfartyg med räddningsuppdrag, luftfartyg som utför ambulansflygning;
* luftfartyg med incidentberedskapsuppdrag;
* luftfartyg som utför spaningsflygningar i enlighet med Open Skies-avtalet1);
* luftfartyg som ingår i svensk militär förbandsövning 2) ;
* övriga krigsflygplan och militära skolflygplan, på befälhavarens begäran;
övriga luftfartyg.

Sen är det ju lätt att räkna ut hur det blir... Och då hamnar givetsvis chartern långt ner, med tanke på att det är inga affärsresenärer med makt där... Utan vanliga svenssons :-)
#10 2005-06-18, 03:16
ksv
Ursprungligen postat av Vardon
BFL-ANS 2.1

10.2 När särskilt behov finns skall klareringar prioriteras enligt följande ordning:

*
* luftfartyg i nöd;
* luftfartyg med räddningsuppdrag, luftfartyg som utför ambulansflygning;
* luftfartyg med incidentberedskapsuppdrag;
* luftfartyg som utför spaningsflygningar i enlighet med Open Skies-avtalet1);
* luftfartyg som ingår i svensk militär förbandsövning 2) ;
* övriga krigsflygplan och militära skolflygplan, på befälhavarens begäran;
övriga luftfartyg.

Sen är det ju lätt att räkna ut hur det blir... Och då hamnar givetsvis chartern långt ner, med tanke på att det är inga affärsresenärer med makt där... Utan vanliga svenssons :-)
Men det här är klareringar (operativa färdtillstånd). Räddningsaktioner går så klart före, precis som ambulanser har förtur i biltrafik.

Men detta har inget att göra med fastställandet av avgångstider på årsbasis att göra.
Jag tror inte heller att man prioriterar charter och linjefart olika avseende färdtillstånd, då båda är kommersiellt trafikflyg.
#11 2005-06-18, 06:14
m99
Anledningen till att just charter skulle drabbas är att de som ska till Turkiet, Grekland, Rumänien etc flyger över den södra delen av Östersjön där det då kommer vara brist på flygedare.
Även de sk överflygningarna kommer att drabbas (trafik som inte landar i Sverige utan är trafik mellan Europa och Asien) men dessa kan, precis som chartern, välja att gå andra vägar för minska förseningarna.

När det gäller privatisering av flygtrafikledningen så har det varit fritt fram för detta i flera år nu. Än så länge har inget bolag velat/kunnat ta över, men det verkar som om något kanske är på gång på den fronten. iaf när det gäller vissa torn. Vi får se vad som sker framöver.

Att det skulle gälla löneförhandlingar har jag svårt att tro då dessa är avslutade sedan flera veckor.