Snikna ticket!!!

#1 2013-08-09, 12:08
trekker44
I juli råkade jag ut för en cykelolycka som påverkade alla höstens resor och tvingade mig att avboka mina flygbiljetter.

Avbokningskostnaden för biljetterna till Taiwan och Japan blev hanterbara eftersom jag köpt till ett avbeställningsskydd.

Biljettpriset till Sarajevo var så lågt att jag inte brydde mig om att köpa till ett avbokningsskydd varför ticket bara betalade tillbaka den flygplatsskatt som Lufthansa krediterat, SEK 879:-

För att kreditera SEK 879:- tog ticket ut en krediteringsavgift på SEK 595:-!!! Därmed återstod SEK 284:- som jag fick behålla.

När jag kontaktade ticket om de tyckte det var rätt att ta ut en så hög krediteringsavgift på detta låga belopp kom ett mejlsvar med en massa floskler om branschpraxis, vi brukar göra så etc etc

Själv trycker jag det är oerhört girigt att vara så stelbent och inte kunna anpassa krediteringsavgiften till det återbetalade beloppets storlek.

travellink, där min reskamrat köpt sin biljett, tog inte ut någon krediteringasavgift alls!

Jag kommer att undvika att köpa biljetter från ticket framöver......

Skäms på er ticket!

Någon annan med samma erfarenheter?
#2 2013-08-09, 12:18
gizze
Jag och de flesta av mina vänner, använder oss inte av Ticket öht. Dyrt och allmänt eländigt. Som Ryanair med höga utgångspriser.
#3 2013-08-09, 13:06
iron11
Har inte haft det problemet med Ticket, men med Travelstart.
Skulle ner till Kroatien tillsammans med delar av familjen, men knappt två veckor innan bröt jag foten.
Mamma försöker få tag i Travelstart där vi bokat resan för att avboka min biljett. Dels var det itne det lättaste att få tag i dem, men efter massor av mail (de svarade typ inte i telefon) fick hon tag i någon som kunde ordna med avbokning. Andelen av de skatter som krediterades låg nog på en 4-500 kr, de tar en administrativ avgift på 395 för arbetet. De kostnaderna fick jag iförsig igen på reseförsäkringen men tycker det fortsatt är ganska sniket av dem.

Bokade senare av en resa jag bokat direkt hos SAS, där var det ingen administrativ avgift, utan fick tillbaka alla de 433 kr eller vad det var som var refunderbart. Resterande biljettkostnad fick jag även denna gången ut på reseförsäkringen.
#4 2013-08-12, 03:36
Någon måste administrera återbetalningen, det kanske är 30 min jobb för en anställd på ekonomiavdelningen att sköta all administration. Så någonstans måste denna halvtimme arbete debiteras. Antingen genom högre biljettpriser eller att den som avbokar får ta kostnaden. Vem ska annars göra det?
#5 2013-08-12, 05:04
Har oerhört dåliga erfarenheter av dessa resebyråer i allmänhet. Så länge inga problem uppstår för dig fungerar det givetvis bra, men om något händer eller måste ändras är de svåra att få tag på och tar skyhöga avgifter för allt.

Bokar nuförtiden alltid direkt med flygbolaget och har enbart positiva erfarenheter vid kontakt med dem.