Livsupplevelse: Bila till Sydamerika!

#1 2013-08-14, 21:02
DJ-Emerald
Jag har planerat att bila tur/retur till sydamerika under ett ganska så bra tag, och nu söker jag någon eller några som vill vara med och uppleva en riktig livsupplevelse.
Jag har tidigare rest mycket (33 länder senast jag räknade) och i stort kommer resan att gå till ställen jag redan är bekant med, fast med bil blir det en helt ny vinkel i länderna. I många länder kommer vi att bo hos bekanta till mig, och om du som vill resa med också har vänner utomlands som bor längs vår rutt så kommer vi naturligtvis att planera in stopp även där!

En del av resan går ut på att ta ett fraktfartyg från Lissabon till Buenos Aires, samt från Rio till Le Havre alt. Rotterdam/Eurodam. Själv har jag tidigare jobbat ett antal år ombord på olika fartyg på de sju haven. Tanken är att få till en deal med rederiet om att göra något mindre arbete ombord i utbyte mot att vi får ta med bilen över. Ifall även du har certifikat och utbildning för internationell sjötjänst (Läkarintyg, STCW, PAIE, CMAT mm.) så skulle det vara guld värt - Men det kanske är att begära för mycket?

Nåväl, resan skulle utgå från Stockholm och genom följande platser: Rostock, Berlin, Prag, Innsbruck(Munchen), Milano, Nice, Marseille, Barcelona, Valencia, Gibraltar, Lissabon, Buenos Aires, Foz do Iguacu, Florianopolis, Curitiba, Santos(Sao Paulo), Rio de Janeiro, Le havre/Rotterdam, Amsterdam, Köpenhamn och tillbaka till Stockholm.

I de flesta städer stannar vi till bara en natt eller två, men i sydamerika kommer vi att vara lite längre på varje ställe. Resan skulle ta ca. 60 dagar och tänkt avresa blir hösten 2014, av flera praktiska skäl som jag kan berätta mer i detalj om för seriösa intressenter.

Som du säkert också har förstått så kommer det att kosta en slant. Så det här passar för dig som är sugen efter ett riktigt äventyr och vill satsa på att få uppleva många nya länder och städer. Också därför jag är ute i god tid för det återstår ännu mycket planering och förberedelser. Men oj så roligt vi kommer att ha när vi väl kommer iväg!

Fördel om du kan något annat språk. Själv pratar jag bland annat brasiliansk portuguisiska, vilket kommer till god användning i både Portugal och Brasilien. Idealt så kan du något utav Tyska, Franska eller Spanska. Körkort är ett måste!

Intresserad? Skicka en självbeskrivande presentation av dig själv och om tidigare resor du gjort. Vad vill du få ut av resan? Hur länge kan du resa, och när har du möjlighet att resa? Är du intresserad så skicka ett PM, eller din mailadress via PM så tar jag kontakt så börjar vi den vägen.
#2 2013-08-14, 21:15
FucKing
Du går ut med det här när dom flesta började jobba i förrgår 12aug måndag!

Hoppas fortfarande att "ni" kan genomföra "seglingen!"
#3 2013-08-30, 12:01
JAQ
Hur realistiskt är det att få till en deal med ett rederi? Jag har aldrig arbetat på sjön så du har naturligtvis mycket mer koll, men jag ställer mig lite skeptiskt till sådana antaganden.

OM man väl hamnar i Portugal, där det visar sig att rederiet inte vill ha någon personal men kan tänka sig att frakta bilen för 15 000 och man kan då flyga och möta upp bilen när den väl är framme, vad tänker du dig då?

Annars; skoj idé, låter som en intressant resa. Jag funderar på något liknande men inte fullt så långt och österut istället.
#4 2013-09-27, 23:02
DJ-Emerald
Ett lite sent svar, men dock ändå ett svar. Och nu vänder jag mig till dig, JAQ.

Går man till kajen och raggar jobb på plats så är oddsen lika med noll skulle jag säga - Möjligtvis isf mindre fiskebåtar eller liknande. Detta eftersom att alla fartyg värda beteckningen kräver att allt stämmer med det administrativa. Det innebär vissa certifikat och intyg. Själv har jag papper som gör det möjligt för mig att arbeta till sjöss inom s.k. "obegränsad sjöfart", vilket innebär på världens alla oceaner. Det skulle underlätta om den jag reser med skaffar sig det nödvändigaste: STCW (PAIE / CMAT / Brandbekämpning / 1:a Hjälpen) inkl. Pyroteknik, Livbåtar/flottar samt ett giltigt läkarintyg för sjötjänst. Dessa kan skaffas på 3 dagar och jag kan även hjälpa till med att få det här bokat via Ålands sjösäkerhetscentrum, http://www.maritimesafety.ax/

När planeringen för resan framskrider så tar vi upp kontakt med rederier med fraktuppdrag - Och det finns så många rederier där ute att oddsen att få napp inte alls är så små som du tror. Har man väl fått kontakt så går det snabbt undan sedan.

Nästan alla fartyg som korsar över Atlanten till Sydamerika har sitt sista, eller ett av sina sista stopp på vår kontinent i just Lissabon, Malaga, Le Havre, Eurodam eller Rotterdam, vilket gör just dessa hamnar mest intressanta i det här fallet. Här får man kanske vara lite anpassningsbar så att man tajmar in rätt hamn på rätt datum. Mest intressant av flera skäl är just Lissabon medan övriga får ses som reservdestinationer. Alltså ordnas denna del av resan på förhand. Nackdelen är att man då har en deadline för att hinna med ett visst fartyg på ett visst avgångsdatum.

Sen om den som reser med mig inte är intresserad av att jobba på fartyget alls, utan hellre sitter och solar på däck hela vägen så går ju det också bra - Men då får man vara beredd att pynta upp för en större del av kakan också.
#5 2013-09-28, 00:59
Klart det går skeppa över en bil - men två månader är en ganska kort resa i genren (overlandergenren - många är ju ute ett år iaf).

Mitt råd är att du flyger över och köper en bil på plats i Sydamerika alternativt att ta bilfärjan över till Marocko och bila ner till Bamako i Mali och sälja bilen och flyga hem. Har du tur och lever snålt kan du gå plus på den resan.
#6 2013-09-28, 10:10
Problemet med att erbjuda sig att jobba är att för redaren så är det farligt att ha dig arbetandes ombord. Fripassagerare får tex inte jobba längre (mitten av 80-talet) på grund av att om personen skadas så blir rederiet ersättnings skyldigt och han kan stämma rederiet och leva som en prins resten av sitt liv.

Samma sak med en som arbetar för resan, det bryter mot dom flesta reger som flaggstater och IMO har.
Den 20 Augusti i år så började MLC 2006 gälla som styr upp arbetstids regler och kompensation ännu hårdare.

Enklast kör bilen till Hamburg eller Rotterdam och skicka bilen där ifrån och ta flyget själv. Eller varför inte köpa bilen i Sydamerika?