Hitta diskussioner med liknande innehåll

Swebus - trafikplanering

#1 2013-11-09, 02:54
Lacerda
Sitter i skrivande stund och kollar alternativ med Swebus och funderar på om trafikplaneringen sköts av en Somalier eller en utvecklingsstörd person.

Kollar man en resa Eskilstuna-Norrköping en lördag så är det enda alternativet att ta en buss 05.00 till Stockholm med ankomst 7.15. För att sedan ta en buss 8.15 till Norrköping med ankomst 10.30.

Ni som är bevandrade inom Svensk geografi kommer att spy på denna resplan, Eskilstuna-Örebro. Steg 1, Eskilstuna-Stockholm 05.00 med ankomst 7.15. Stockholm-Örebro 08.45-11.30!

Som jag skrev ovan, Somalier eller utvecklingsstörd trafikplanerare. Är målet med detta företag att tappa alla kunder helt och hållet?
#2 2013-11-12, 20:09
Ursprungligen postat av Lacerda
Sitter i skrivande stund och kollar alternativ med Swebus och funderar på om trafikplaneringen sköts av en Somalier eller en utvecklingsstörd person.

Kollar man en resa Eskilstuna-Norrköping en lördag så är det enda alternativet att ta en buss 05.00 till Stockholm med ankomst 7.15. För att sedan ta en buss 8.15 till Norrköping med ankomst 10.30.

Ni som är bevandrade inom Svensk geografi kommer att spy på denna resplan, Eskilstuna-Örebro. Steg 1, Eskilstuna-Stockholm 05.00 med ankomst 7.15. Stockholm-Örebro 08.45-11.30!

Som jag skrev ovan, Somalier eller utvecklingsstörd trafikplanerare. Är målet med detta företag att tappa alla kunder helt och hållet?


Va? Om man ska resa mellan Eskilstuna och Norrköping och behöver byta buss i Stockholm, vad har då bussen från Stockholm till Örebro med saken att göra? Du pratade först om att åka till Norrköping, sedan blev det helt plötsligt Örebro. Jag fattar ingenting.

Vad är det med resplanen som får dig att spy? Restiderna? Att det är byte i Stockholm? Väntetiden i Stockholm?
#3 2013-11-13, 09:41
kostymnisse
Det är väl ofta mysko tider när man enbart fokuserar på ett bolag?
Reseplaneraren på sj.se har ju olika tågbolag,bussbolag etc i ett mycket bättre.
Att bussen är billigare är väl kanske ett skäl att välja den men det kommer ju med underliga resvägar/restider med om man skall längre sträckor.
#4 2013-11-16, 20:53
BŽstard
Men ta tåget för helvete! Tar ju bara en timme. Om du tror att du kan sköta busstrafiken bättre än Swebus så får du väl starta ett eget bolag...
#5 2013-12-03, 22:34
Lacerda
Ursprungligen postat av Spyrran
Va? Om man ska resa mellan Eskilstuna och Norrköping och behöver byta buss i Stockholm, vad har då bussen från Stockholm till Örebro med saken att göra? Du pratade först om att åka till Norrköping, sedan blev det helt plötsligt Örebro. Jag fattar ingenting.

Vad är det med resplanen som får dig att spy? Restiderna? Att det är byte i Stockholm? Väntetiden i Stockholm?

Jag tar upp två resvägar i min text, Eskilstuna-Norrköping och Eskilstuna Örebro. Bägge har ett mellanstopp i Stockholm. Örebro ligger 90 km väster om Etuna, Stockholm 110 km öster om Eskilstuna. Att du inte förstår vad man vill spy på så är det inte värt att förklara det.

Ursprungligen postat av BŽstard
Men ta tåget för helvete! Tar ju bara en timme. Om du tror att du kan sköta busstrafiken bättre än Swebus så får du väl starta ett eget bolag...
Och om tågen är inställda pga arbete eller en olycka då för helvete!? Starta eget bolag, tror du att det är lätt att få startbidrag för företag nu för tiden man prioriterar skattemedel på att försörja halvapor från Somalia? Och att tro att man kan sköta busstrafiken bättre...
#6 2013-12-04, 08:01
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag tar upp två resvägar i min text, Eskilstuna-Norrköping och Eskilstuna Örebro. Bägge har ett mellanstopp i Stockholm. Örebro ligger 90 km väster om Etuna, Stockholm 110 km öster om Eskilstuna. Att du inte förstår vad man vill spy på så är det inte värt att förklara det.


Det står för övrigt att Stockholm - Eskilstuna körs av Björcks Buss, även om man vill boka genom Swebus. Det är inte Swebus som kör för den sträckan, så gnäll inte på Swebus.

Du tror förstås att bussarna går direkt från Stockholm till Örebro/Norrköping? Det faktum att bussarna går Stockholm – Västerås – Örebro alternativt Stockholm – Södertälje – Nyköping – Norrköping, det påverkar inte restiderna det minsta? Skulle det ta flera timmar att köra från Stockholm till Norrköping eller Örebro utan några stopp på vägen eller där man inte tar alternativa körvägar så kunde jag förstå folks spykänslor och frustration bättre.
#7 2013-12-04, 08:52
kostymnisse
Ursprungligen postat av Spyrran
Det står för övrigt att Stockholm - Eskilstuna körs av Björcks Buss, även om man vill boka genom Swebus. Det är inte Swebus som kör för den sträckan, så gnäll inte på Swebus.


Fast det innebär ju inte att det inte är Swebus som har sträckan och är ansvarig för den, att de sedan hyr bussar från andra bolag är en annan femma.
Jag har flera gånger åkt i andra bolags bussar trots att det varit Swebus som "ägt" sträckan och det varit deras biljetter etc.
#8 2013-12-04, 09:59
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fast det innebär ju inte att det inte är Swebus som har sträckan och är ansvarig för den, att de sedan hyr bussar från andra bolag är en annan femma.
Jag har flera gånger åkt i andra bolags bussar trots att det varit Swebus som "ägt" sträckan och det varit deras biljetter etc.


Jag vet att det finns bolag som samarbetar med varandra. Västtrafik till exempel har ansvaret för kollektivtrafiken i Västra Götaland har till exempel inga egna fordon, utan de samarbetar med bland annat Göteborgs Spårvägar och SJ. Det är liknande samarbeten på andra håll också.

Jag har dock ingen koll på hur samarbetet med Swebus och Björcks ser ut, om det är Swebus som sköter trafikplaneringen och har huvudansvaret, eller om Swebus ”bara” säljer biljetter åt Björcks. Oavsett vilket så tror jag inte att man ska skylla allt på Swebus.
#9 2013-12-04, 15:56
kostymnisse
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag vet att det finns bolag som samarbetar med varandra. Västtrafik till exempel har ansvaret för kollektivtrafiken i Västra Götaland har till exempel inga egna fordon, utan de samarbetar med bland annat Göteborgs Spårvägar och SJ. Det är liknande samarbeten på andra håll också.

Jag har dock ingen koll på hur samarbetet med Swebus och Björcks ser ut, om det är Swebus som sköter trafikplaneringen och har huvudansvaret, eller om Swebus ”bara” säljer biljetter åt Björcks. Oavsett vilket så tror jag inte att man ska skylla allt på Swebus.


Med tanke på hur det är här på västkusten så lär det vara Swebus som sköter all planering och har huvudansvaret medan bussarna/förarna är inhyrda från t.ex. Björcks.
#10 2013-12-04, 22:31
Lacerda
Okej, vi försöker en gång till... Att åka från A till B, där B ligger 90 km väster om A. Så måste jag fara från A till C, 110 km österut. För att till slut fara 200 km västerut från C till B.

Jag har totalt rest 290 km för att resa en sträcka som egentligen hade varit 90 från början och lagt ut en jävla massa tid. Varför erbjuder man ens det här alternativet på sin hemsida? Finns det folk med extrem tågskräck?
#11 2013-12-05, 11:01
Ursprungligen postat av Lacerda
Okej, vi försöker en gång till... Att åka från A till B, där B ligger 90 km väster om A. Så måste jag fara från A till C, 110 km österut. För att till slut fara 200 km västerut från C till B.

Jag har totalt rest 290 km för att resa en sträcka som egentligen hade varit 90 från början och lagt ut en jävla massa tid. Varför erbjuder man ens det här alternativet på sin hemsida? Finns det folk med extrem tågskräck?


Jag tror inte att det beror på tågskräck. Jag tror snarare att man inte alltid satsar på "direktrutter" eftersom man vill kunna köra bussar där det finns ett upptagningsområde och resenärer. De flesta som reser med Swebus kanske inte ska resa från A till C, utan de ska till B. De som reser från C kanske ska till B också, och inte till A. Sedan vill man inte ha direktbussar från tex Göteborg till Stockholm (eller andra längre sträckor) då de ser ett behov av vissa stopp längs vägen.

Om det inte är så många som ska resa från till exempel Eskilstuna till Örebro (trots att det bara är en sträcka på 9 mil), utan de flesta ska till Stockholm så tar man det i hänsyn när man sysslar med trafikplanering. Om det dessutom ofta är fullsatta bussar så sätter man in fler turer, är det sällan man ens lyckas få halvfulla bussar så kanske man drar in vissa turer eller sluta köra den rutten.
#12 2013-12-13, 13:03
Schlaktarnn
Ursprungligen postat av Lacerda
Okej, vi försöker en gång till... Att åka från A till B, där B ligger 90 km väster om A. Så måste jag fara från A till C, 110 km österut. För att till slut fara 200 km västerut från C till B.

Jag har totalt rest 290 km för att resa en sträcka som egentligen hade varit 90 från början och lagt ut en jävla massa tid. Varför erbjuder man ens det här alternativet på sin hemsida? Finns det folk med extrem tågskräck?


Swedbus och Eskilstuna går inte i hop någonstans. Swedbus har missgynnat Eskilstuna. Har också noterat det du TS beskriver och det är rätt sjukt. Det finns inget sätt att ta sig från Eskilstuna till någon stad förutom Stockholm utan att byta något någonstans. Gäller även SJ.

Man tjänar att åka bil rent tidsmässigt från Eskilstuna till alla städer runt omkring pga alla byten man behöver göra med tåg/buss.