Ursprungligen postat av gaston116
Har varit med om det i många olika länder, googla bara på "Service charge on hotels" så får du upp endel resultat. Ser inte varför man inte skulle ha service charge för receptionen, portiern, städerskan för rummet/hela hotellet och diverse maintenance personal om man kan ha det på en restaurang.
Själv hatar jag service charge och kan bojkotta restauranger och hotell enbart pga det, värsta är när det både tillkommer service charge och skatt.
Japp, sånt som är fast ska stå i priset.
Jag betalar för rummet inklusive den service som utlovas och det enda skälet som jag ser till att lägga ett pris+x% extra är att priset ser lägre ut när man jämför hotell.
Så jag får ju sitta och filura lite innan jag bokar just för att ett "billigt" hotell kan vara dyrare då dom lägger på avgifter och annat skojjigt på det utannonserade priset.
Dricksa gör jag om det varit bra service, men har jag inte mer än sett receptionisten vid in/utcheck och städerskan ger fan i att byta handdukar/badlakan varje dag så blir det inget av det.
Men har receptionen varit behjälplig med diverse pyssel, bokningar, tips osv så ger jag dom gärna en slant. Städerskorna som är som spöken och fixar allt när jag är borta, och rummet ser ut som när jag kom dit första gången får åxå en del. Bufflar dom in när jag ligger och sover så får dom inte en spänn.
Men som sagt, skrivningen är nog för att kunna lägga ut ett lägre pris och ändå ta en högre avgift.