Langley. Är resebolaget bluffare?

#1 2014-01-09, 11:01
Langleyresa
Jag har beställt en resa av Langely, betalat handpenning och fått bekräftelse (reseavtal).
Nu, nästan ett halvår senare ringer Langely upp och säger att jag har köpt resan för billigt och tänker avboka min resa. Har någon varit med om något liknande? Jag tänker kolla med någon jurist om det är möjligt för Langely att göra så här.
#2 2014-01-09, 12:22
christery
Kanske snubbarna på juridik skulle kunna svara åxå, men kika igenom avtalet först och det brukar finnas en paragraf om hur man (vilken part det nu avser) bryter avtalet och vad som gäller.

I ditt fall skulle jag intressera mig för delen där du betalt handpenning men inte hela resan ännu och vilka villkor som då finns.

Kommunen har ju en konsumentombudsman eller vad dom nu heter som kanske kan hjälpa till åxå om du nu inte känner en jurist som ställer upp gratis dvs.

Jag har inte rest med Langley så det kan jag inte svara på.
#3 2014-01-09, 13:17
Langleyresa
Enligt avtalet ska jag ha rätt till en likvärdig eller bättre resa om Langley bryter avtalet, men de hävdar att om resan är billig så kan de enligt avtalslagen häva köpet om priset är oskäligt. Eftersom priset på resor varierar hela tiden så tycker jag att det verkar svårt att säga att priset är oskäligt ( jag betalade 15-20% av priset på liknande resor). Det är skillnad på t.ex en iphone, den vet man att den kostar 4-5000:- , skulle en annons dyka upp med ett pris på 4-500 så är priset oskäligt, men jag kan inte se samma fasta pris på en resa. Tänker jag fel?
#4 2014-01-09, 14:41
MasterBait
Det är väl mer ett fall av dålig stil. De kan ha gett dig fel pris och vill ha mellansumman. Man tjänar så otroligt dåligt på att sälja biljetter, så då kan jag förstå att dom försöker. Men grejen är den att man bara kan utlova ett pris i 24 timmar, sen kan priserna ändras hur dom vill. Kanske har dom inte heller skrivit ut biljetten utan endast försökt hålla bokningen. Man kan inte lämna handpenning på en biljett i ett halvår, jag förstår inte vad dom håller på med. Antingen skriver man ut biljetten med ett pris och då gäller det, eller så höjs de om man väntar för länge. Kolla i ditt avtal om vad som sägs angående prisgaranti.
#5 2014-01-09, 16:25
Langleyresa
Hälften skulle betalas direkt och resten 2 månader innan avresa.
#6 2014-01-09, 16:34
Energiknippe
Gå in och skriv ett bra formulerat klagomål på denna site:
http://www.fairshopping.se/

Där får man oftast bra svar från resebolaget. Inte heller så roligt att bli "uthängda" om det inte är ett uppenbart fel.
#7 2014-01-09, 16:48
MasterBait
Ursprungligen postat av Langleyresa
Hälften skulle betalas direkt och resten 2 månader innan avresa.


Det innebär väl att de måste ha skrivit ut biljetten? Varför behöver de annars säkerhet? Om inte så är de idioter. Man kan aldrig garantera priserna i mer än 24 timmar. Sen har flygbolagen rätt att ändra i priser och avtal hur som helst. Jag tycker att du i första hand ska tala direkt med VD om du inte har gjort det redan och be om en förklaring. Chefer brukar vara smarta och sätta kunden i centrum. Vad jag misstänker är att det är en hyfsat oerfaren säljare som vill täcka sitt misstag genom att kräva dig på mera pengar.