http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9173856.asp
Skabbigt X2000 ett minne blott
Nya stolsdynor, mugghållare och bättre käk. Det är några av nyheterna när SJ:s premiärvisar uppfräschade X2000. SvD:s reporter Björn Suneson tycker att uppfräschningen är ett lyft. Men av den nya Dubbeldäckaren är han inte imponerad.
Nya tåg visas
Bildspecial SJ:s
nya tåg från insidan
och utsidan
Mer läsning
Sj installerar ny teknik för internetuppkoppling
Rekordvinst för SJ fjärde kvartalet
"Det här ett av de bästa kvartalsresultaten SJ någonsin gjort", säger en stolt vd Jan Forsberg till SvD.
X2000 har 15 år på nacken och vagnarna har hunnit bli lite skabbiga av alla resenärer som suttit i dem. Nu uppdateras inredning och design på snabbtågen. Uppfräschade X2000 är förberett för förbättrad mobiltelefontäckning och trådlös internetuppkoppling ombord. Utvändigt blir det en moderniserad variant av SJ:s logotyp.
Mugghållare och nya stolsdynor är andra nyheter.
Det framgick när SJ idag presenterade nya X2000, som börjar köra 21 februari mellan Göteborg och Stockholm.
Under två år ska en ny vagn levrereras varje månad och alla 48 vagnar ska vara i bruk vid årsskiftet 2006/2007.
För att nå fler affärsresenärer satsar SJ på att förbättra maten i restaurangvagnarna.
De ombyggda X2000-tågen är en klar förbättring, tycker SvD:s reporter Björn Suneson som var med på premiärvisningen. Färgen är grå, både utvändigt och invändigt. ”Lyxen” hittar du i bistrovagnen. Läckra röda lädersäten och parkett på golvet och annorlunda menyer. Bra, hårda säten i kupéerna.
Internetsatsningen är också en bra sak, tycker Björn Suneson. Alla resenärer skall mot en avgift (49-109) kronor kunna surfa och jobba på tåget, såväl dubbeldäckaren som de ombyggda X2000-tågen.
Samtidigt som SJ idag visade nya X2000 lanserade bolaget sin Dubbeldäckare. Fem stycken ska levereras varje månad och alla 43 tågsätt med 2-3 vagnar vardera vara i bruk i oktober i år. 22 februari börjar Dubbeldäckarna trafikera sträckan Stockholm-Eskilstuna-Arboga.
Dubbeldäckaren är 4,56 meter hög och har en varuautomat och automat för kaffe och varma drycker i varje vagn. Total investerar SJ 3 miljarder kronor på Dubbeldäckarna.
Men Björn Suneson, som var med på premiärturen, är inte särskilt imponerad.
– Visst är det bättre utsikt där uppe men man har ändå inte känslan av att sitta jättehögt upp. Inredningen går i grått, inga överdrifter, men ändå ganska snyggt, säger han.
Frågan är dock vad resenärerna tycker. Eftersom dagens Reginatåg ändå är hyfsat moderna och går lika fort, maximalt 200 kilometer i timman, kanske de nya tågen inte uppfattas som någon jätteförbättring, menar Björn Suneson.