Motorcykelkort, värt det?

#1 2014-05-07, 21:37
Funderade på att ta svenskt MC-kort i sommar, mest för att kunna köra lagligt utomlands. Min tanke är att försäkringar etc. inte gäller om man ej har MC-kort, vilket kan bli dyrt. Men å andra sidan är det väl också ofta så i t.ex. asiatiska länder att motorcyklarna i sig ofta är oförsäkrade? Någon som har några tankar kring detta? Vad händer egentligen om jag kör motorcykel i t.ex. Thailand och råkar ut för något utan svenskt MC-kort? Hur mycket hjälper egentligen försäkringen även när den gäller (dvs om jag har MC-kort?). Paketprisen för MC-kort inklusive "allt" verkar ligga kring 10000kr och uppåt, kan såklart bli dyrare om man behöver fler lektioner. Känns väl inte som det finns några direkta nackdelar med att ha det, men är inte helt på det klara med hur stor skillnad det faktiskt gör i rätts- och skadeärenden utomlands...

Tillägg: Har alltså i nuläget inga planer på att köra motorcykel i Sverige av alla möjliga olika anledningar (kort säsong, kallt, har redan bil, dyrt, etc. etc.). Men det kan ju ändras framöver...
#2 2014-05-08, 17:29
christery
Blir nog billigare att ta ett MC-kort i Thailand, teori+uppkörning går väl på en dag har jag fått för mig.

Internationellt kort kanske kan fungera men jag vet inte då du saknar A-behörighet.

Så 1œ dag för att ta kortet därnere kan ju vara kul... http://www.youtube.com/watch?v=5pNh6kWyunI

Men eftersom alla andra kör som änglar enligt Thai, och nästan viktigare: olyckan inte skulle hänt om du inte rest till Thailand så är det väl alltid ditt fel i alla fall.
#3 2014-05-09, 01:10
Tveksamt om de bryr sig om MC-kort i Asien. Dock är det förstås klokt för din del att lära dig köra ordentligt i och med hur pass farligt det ändå är att köra motorcykel.

Jag har hyrt på flera ställen; Malaysia, Taiwan, Laos, Nepal, flera Karibiska öar, Grekland; oftast har jag helt enkelt fått en automatväxlad scooter (ofta 150cc, med toppfart på över 100 km/h), dels för att dessa är billigast att hyra och lättast att få tag på, men också för att det ofta är allt jag behöver. I Nepal hyrde jag en riktig motorcykel eftersom jag skulle köra längre avstånd och off-road en del.

Oftast vill de se någon typ av körkort, men de har ingen koll på om det är motorcykelkörkort eller inte. De stirrar mest på körkortet och frågar sedan "men kan du köra motorcykel eller?". Det var egentligen bara i Grekland som de var strikta med detta.

Jag har aldrig någonsin hyrt med försäkring. Kör du sönder motorcykeln betalar du allt ur egen ficka (vilket bara handlar om ett par tusenlappar för en gammal scooter). Din reseförsäkring gäller såvitt jag vet aldrig när det gäller hyra av bil/motorcykel, utan du måste teckna en separat försäkring. Hör med uthyraren om de erbjuder någonting. Reparationskostnader behöver dock inte vara dyra... I Nepal körde jag lite olyckligt in i en sten och sabbade framskärmen, så jag körde helt enkelt till en liten verkstad och de fixade det för ca 5 kronor... I Mexiko har jag också fått trubbel med motorcykel; bakljus och nummerplåt skakade loss, återigen körde jag in till en liten verkstad och fick punga ut med ca 25 kr för en halvtimmes jobb.

En annan fråga är om du råkar ut för en olycka och hamnar på sjukhus, täcker din reseförsäkring sjukhuskostnader om du körde utan giltigt körkort? Jag tror det, men det bör du kanske kolla upp i sådant fall.

Det är en otrolig frihet att tuffa runt på motorcykel/scooter och något jag absolut rekommenderar! Men, som sagt, lär dig köra säkert först, och se till att du får en bra hjälm när du hyr!