har jag blivit lurad?

#1 2014-05-20, 00:48
mange123321
hej tror jag har blivit lurad hoppas nån kan hjälpa mig här låt mig berätta.
jag bokade en resa från resebyrån travelsaver från La paz (bolivia) till sao paulo med en mellanlandning i santa cruz. vi kom bara till santa cruz och dom sa där att man var tvungen att checka in 2 timmar innan och vi var där en timme innan flyget skulle avgå. Alla flyg var itid så inga förseningar. när vi bokade från travelsaver så gjorde vi endast en bokning alltså vi fick bara en bokninsreferens så vi har inte gjort något fel. vi har varit i kontakt med flygbolagen och resebyrån och dom skyller bara på varandra. så min fråga är vad kan vi göra, vilka kan vi få hjälp utav?
#2 2014-05-20, 05:42
Ni måste ju ha fått någon form av biljetter? Alternativt en möjlighet att få ut biljetter (typ bokningsreferens), med dessa följer normalt en lång lista regler och villkor (oftast i formen av "finns på vår hemsida" eller dylikt). Ifall ni inte följt dessa och sedan missat flyget får ni nog skylla er själva.

Sen tror jag också att även om ni inte fått det finns det inte mycket konsumenthjälp att få i Bolivia, men det är bara en gissning och inte fakta på något sätt.
#3 2014-05-20, 16:59
mange123321
okej tack för svaret.
som jag skrev så gjorde vi bara en bokning, vi fick en bokningsreferens. vad jag har läst så ska anslutningsplanet vänta om man har en bokning med en bokningsreferens. resebyrån säger att flygbolagen har accepterat vår bokning men det påstår flybolagen inte stämmer. Jag vet att vi inte har gjort något fel. En sak om vi hade gjort 2 seperata bokningar men det har vi inte gjort. travelstart var det vi bokade i från.
här är en identisk resa. http://www.travelstart.se/responsive.action
#4 2014-05-20, 17:41
Ursprungligen postat av mange123321
okej tack för svaret.
som jag skrev så gjorde vi bara en bokning, vi fick en bokningsreferens. vad jag har läst så ska anslutningsplanet vänta om man har en bokning med en bokningsreferens. resebyrån säger att flygbolagen har accepterat vår bokning men det påstår flybolagen inte stämmer. Jag vet att vi inte har gjort något fel. En sak om vi hade gjort 2 seperata bokningar men det har vi inte gjort. travelstart var det vi bokade i från.
här är en identisk resa. http://www.travelstart.se/responsive.action


Ligger båda flighterna under samma bokningsreferens så är det bokat och godkänt av bokningssystemet (T.ex. Amadeus eller Sabre). Bokningsystemet har alla regler som t.ex. MCT (minimum connection time). Det går alltså inte att boka en biljett med anslutningsflyg där tiden är fel. Det där med incheckningstid är lite intressant. Det verkar som att ni endast blev incheckade på första flighten men inte andra. Fick ni boardingkort för båda flighterna i La Paz?

Hursomhelst så har inte ni gjort något fel. Det är flygbolaget som ska ta er från A till C via B. De kan inte skylla på någon annan. Resebyrån har inte heller gjort något fel.
#5 2014-05-20, 18:31
mange123321
vi fick bara boardingkort till santa cruz. vi åkte med amazonas air från la paz och andra flyget skulle vara gol. vilket av bolagen ska vi kontakta, vems fel är det? tack för svar
#6 2014-05-20, 19:06
Ursprungligen postat av mange123321
vi fick bara boardingkort till santa cruz. vi åkte med amazonas air från la paz och andra flyget skulle vara gol. vilket av bolagen ska vi kontakta, vems fel är det? tack för svar


Det bör framgå av biljetten/referensen/kvittot vem som utfärdade biljetten. Förmodligen amazonas air eller gol. Det är det flygbolaget som ni ska kontakta. Det är inte ert fel att de har ett dysfunktionellt samarbete. Utfärdande part har i "avtalet" sagt att ni ska transporteras till slutdestinationen.