Har gjort Manali-Leh x antal gånger på alla sätt utom just mc , tappade räkningen i början av det här seklet.
* det går att hyra mc i Manali
* körkort osv : noll koll
* första passet (
http://korta.nu/september6th , Rohtang La ,"Likslätten") är den stora avsklijaren mellan låglandet och Lahaul . Typ 90 % av regnet ( innan september ) och snön faller på ffa sydsluttningen. Under och efter regnet långa sektioner med lervälling . Indiska motorcyklister tar ofta ett sista lager med plastkassar och posttejp över kängorna när det är som värst. Tusentals indiska dagturister som mest pendlar upp till passet för att få,leka i snön . Med bil ofta upp till fem timmar för dom femtio kilometrarna upp till passet , inte dramatiskt mycket snabbare med mc. Myket , mycket lättare på andra sidan.
* du kommer att köra upp till samma höjd som Everest Base Camp ( 5300+ ) , och riskerar att få sova tusen meter högre än Lhasa och Leh. Begränsat problem med en bra plan , kombinationen dåig plan och otur med vädret har inneburit att några har dött. Bra plan på
http://korta.nu/sleepless
* en in3ssantare väg till Leh startar från Shimla , följer Sutlejfloden och NH22/Hindustan-Tibet road , svänger väst innan Shipki La-passet in mot Tibet till Kaza i Spiti. Kräver tillstånd som brukar vara lättordnat. Efter Kaza och och Kunzum la passet (
http://korta.nu/kunzum ) så ansluter du till Manali-Leh , på norra sidan av Rohtang.