Efter några år av vapenskrammel tillkännagav tyska DB så sent som i september i år, i det tysta, nedläggning av ett stort antal europeiska nattåg, bland annat ”vår” port ut i Europa; nattåget från Köpenhamn till Basel/Köln/Amsterdam. Det sistnämnda drar sin sista suck redan 2 november, medan en del andra linjer fortsätter att gå in i december.
Det är märkligt tyst om det här beslutet. Jag hittar tex ingenting på DB:s egen
City Night Line-sida; där gör de fortfarande reklam för nattågen som om ingenting hänt. Den enda informationen jag har hittat är några artiklar i brittisk och dansk press och några bittra inlägg på diverse resebloggar. Den enda ledningen jag får av DB:s hemsida är att nattåget är spårlöst försvunnet när man söker resor efter den 2 november.
Som skäl till nedläggningen anges bland annat ökad miljö(?)beskattning (tydligen beskattas diesellok, men inte flygplan) och vikande resandeantal (tacka fan för det, när det tar tre timmar av koncentrerat surfande för att köpa tågbiljetter, och när såg någon för övrigt senast att ett tågbolag gjorde reklam för sina nattåg?).
Detta är ett minst sagt bisarrt beslut, inte minst med tanke på de gigantiska investeringar som just nu görs på tågnäten ute i Europa. Det finns ett antal Europeiska städer som ligger så pass långt ifrån varandra att nattåg helt enkelt är det enda rimliga alternativet, om man vill resa miljövänligt med tåg och inte har hur mycket tid som helst på sig.
Själv hade jag precis upptäckt möjligheten att ta sig från Stockholm till London på under 24 timmar, vilket kändes som en livlina nu när
den sista turen med Englandsbåten från Skandinavien har gått. Nu stängs alltså även den dörren, vilket gör att det i princip inte går att ta sig till Storbritannien annat än med flyg eller genom en låååång bilresa.
Först lägger våra Europeiska politiker pålagor på färjetrafiken i form av det märkliga svaveldirektivet, och nu läggs nattågen ned bland annat beroende på miljöskatter. Alltmedan flyget oförtrutet får fortsätta utan liknande pålagor. Och detta sker i det tysta i ett Europa där klimatfrågan påstås stå högt uppe på agendan.
http://www.resenarsforum.se/popup.asp?id=592
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/12/europe-night-trains-sleeper-service
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/save-night-trains-t...
http://www.railjournal.com/index.php/blogs/keith-barrow/europe-needs-a-s...
Tips om alternativa resvägar för oss flygvägrare tas tacksamt emot...