Hitta diskussioner med liknande innehåll

Europeiska nattåg läggs ned

#1 2014-10-03, 07:09
Skrupelfri Knöl
Efter några år av vapenskrammel tillkännagav tyska DB så sent som i september i år, i det tysta, nedläggning av ett stort antal europeiska nattåg, bland annat ”vår” port ut i Europa; nattåget från Köpenhamn till Basel/Köln/Amsterdam. Det sistnämnda drar sin sista suck redan 2 november, medan en del andra linjer fortsätter att gå in i december.

Det är märkligt tyst om det här beslutet. Jag hittar tex ingenting på DB:s egen City Night Line-sida; där gör de fortfarande reklam för nattågen som om ingenting hänt. Den enda informationen jag har hittat är några artiklar i brittisk och dansk press och några bittra inlägg på diverse resebloggar. Den enda ledningen jag får av DB:s hemsida är att nattåget är spårlöst försvunnet när man söker resor efter den 2 november.

Som skäl till nedläggningen anges bland annat ökad miljö(?)beskattning (tydligen beskattas diesellok, men inte flygplan) och vikande resandeantal (tacka fan för det, när det tar tre timmar av koncentrerat surfande för att köpa tågbiljetter, och när såg någon för övrigt senast att ett tågbolag gjorde reklam för sina nattåg?).

Detta är ett minst sagt bisarrt beslut, inte minst med tanke på de gigantiska investeringar som just nu görs på tågnäten ute i Europa. Det finns ett antal Europeiska städer som ligger så pass långt ifrån varandra att nattåg helt enkelt är det enda rimliga alternativet, om man vill resa miljövänligt med tåg och inte har hur mycket tid som helst på sig.

Själv hade jag precis upptäckt möjligheten att ta sig från Stockholm till London på under 24 timmar, vilket kändes som en livlina nu när den sista turen med Englandsbåten från Skandinavien har gått. Nu stängs alltså även den dörren, vilket gör att det i princip inte går att ta sig till Storbritannien annat än med flyg eller genom en låååång bilresa.

Först lägger våra Europeiska politiker pålagor på färjetrafiken i form av det märkliga svaveldirektivet, och nu läggs nattågen ned bland annat beroende på miljöskatter. Alltmedan flyget oförtrutet får fortsätta utan liknande pålagor. Och detta sker i det tysta i ett Europa där klimatfrågan påstås stå högt uppe på agendan.

http://www.resenarsforum.se/popup.asp?id=592
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/12/europe-night-trains-sleeper-service
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/18/save-night-trains-t...
http://www.railjournal.com/index.php/blogs/keith-barrow/europe-needs-a-s...

Tips om alternativa resvägar för oss flygvägrare tas tacksamt emot...
#2 2014-10-03, 12:15
Shurik
Det går att åka nattåg från Hamburg eller Berlin istället antar jag. Jag har åkt nattåget Hamburg-Zurich och Berlin-Paris.

Att ta sig till Hamburg från Köpenhamn är inga problem, även om det tar tid, men det kommer ju Fehmarn-bron att ändra på.

Det största problemet med att åka tåg internationellt är alla förseningar pga banarbeten, speciellt under sommaren. Har man anslutning i Hamburg och tåget dit är sent pga strul i Danmark, vilket är vanligt, pga broreparationer, strejken nu i somras tex. ja då missar man resten av resan utan att få ersättning. Inte kul om man har biljetter ner till Italien tex.
#3 2014-10-03, 12:42
intePK14
Ursprungligen postat av Shurik
Det går att åka nattåg från Hamburg eller Berlin istället antar jag. Jag har åkt nattåget Hamburg-Zurich och Berlin-Paris.

Att ta sig till Hamburg från Köpenhamn är inga problem, även om det tar tid, men det kommer ju Fehmarn-bron att ändra på.

Det största problemet med att åka tåg internationellt är alla förseningar pga banarbeten, speciellt under sommaren. Har man anslutning i Hamburg och tåget dit är sent pga strul i Danmark, vilket är vanligt, pga broreparationer, strejken nu i somras tex. ja då missar man resten av resan utan att få ersättning. Inte kul om man har biljetter ner till Italien tex.


Jag har också åkt nattåget Hamburg-Basel och Berlin-. Jag gissar, att Köpenhamn-Hamburg helt enkelt blivit för dyrt, och därför avvecklas denna nattågssträcka.

Jag kan faktiskt dra mig till minnes den tid, när det fanns nattåg Hamburg-Stockholm (se "Den demokratiske terroristen" med Stellan Skarsgård, från -92), det var andra tider...numera har väl hela Skandinavien kommit på skam i detta avseende...
#4 2014-10-03, 15:34
Shurik
Ursprungligen postat av intePK14
Jag har också åkt nattåget Hamburg-Basel och Berlin-. Jag gissar, att Köpenhamn-Hamburg helt enkelt blivit för dyrt, och därför avvecklas denna nattågssträcka.

Jag kan faktiskt dra mig till minnes den tid, när det fanns nattåg Hamburg-Stockholm (se "Den demokratiske terroristen" med Stellan Skarsgård, från -92), det var andra tider...numera har väl hela Skandinavien kommit på skam i detta avseende...


Det fanns t.o.m direkttåg Stockholm-Paris på 1970-talet.

Skandinavien har alltid legat i bakvattnet för den internationella tågtrafiken; liten befolkning och geografiskt krångligt med färjor och broar. Nattågsmässigt börjar Europa först i Hamburg, där finns resandeströmmarna.

Köpenhamn-Prag var väldigt dyrt ca 4000:- tor. Tåget gick via Stora bält och Flensburg, dvs en stor omväg jämfört med fågelvägen. Jag åkte tåg till Prag förra året med flera byten via Flensburg-Hamburg-Berlin och då blev priset hälften av vad nattåget Kph-Prag skulle ha kostat, visserligen med en övernattning i Flensburg dit vi tog oss med bil från Sverige.
#5 2014-10-03, 21:22
Skrupelfri Knöl
Ursprungligen postat av Shurik
Det går att åka nattåg från Hamburg eller Berlin istället antar jag. Jag har åkt nattåget Hamburg-Zurich och Berlin-Paris.
Nej, nattågen Paris-Hamburg/Berlin/München läggs ned i december.
#6 2014-10-04, 10:54
django_0818
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Efter några år av vapenskrammel tillkännagav tyska DB så sent som i september i år, i det tysta, nedläggning av ett stort antal europeiska nattåg, bland annat ”vår” port ut i Europa; nattåget från Köpenhamn till Basel/Köln/Amsterdam. Det sistnämnda drar sin sista suck redan 2 november, medan en del andra linjer fortsätter att gå in i december.

Det är märkligt tyst om det här beslutet. Jag hittar tex ingenting på DB:s egen City Night Line-sida; där gör de fortfarande reklam för nattågen som om ingenting hänt. Den enda informationen jag har hittat är några artiklar i brittisk och dansk press och några bittra inlägg på diverse resebloggar. Den enda ledningen jag får av DB:s hemsida är att nattåget är spårlöst försvunnet när man söker resor efter den 2 november.


Hittade detta på den utmärkta sidan seat61.com:

Latest on major City Night Line cutbacks planned for Nov/Dec...

It still looks certain that all German City Night Line sleepers trains to and from Copenhagen will cease from 1 November. The Paris to Berlin/Hamburg/Munich sleeper train will also be cut from December, and the Amsterdam to Prague and Warsaw sleeper will be cut back to run Cologne-Warsaw/Prague only, with separate connections from Amsterdam. Amsterdam to Munich/Zurich will remain, as will other CNL sleeper trains between Germany and Switzerland & Italy.


En mycket tråkig nyhet. Jag brukade åka med det tåget ett par gånger om året. Var alltid en trevlig känsla att rulla iväg från Köpenhamn C vid sjutiden på kvällen, ta något att dricka och krypa till sängs för att vakna någonstans ute i Europa nästa morgon.

ICE-dagtågen som fortsatt går från Köpenhamn til Hamburg/Berlin är ganska billiga att boka om man är ute i god tid. Är man inte det blir det genast svindyrt.

Från Sverige återstår Berlin Night Express under årets varmare månader. Info för 2015 skall dyka upp här snart:
http://www.snalltaget.se/ContentPage/Index?page=2814

Om man reser från norra Sverige och är ute efter att komma undan billigt kan det vara ett alternativ att ta sig till Nynäshamn och åka med färjan till Gdansk i Polen, varifrån det går ett nattåg till Tyskland, eller vidare till Warszawa, som har bra nattågsförbindelser i alla väderstreck.
#7 2014-10-04, 16:16
intePK14
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Nej, nattågen Paris-Hamburg/Berlin/München läggs ned i december.


Trist nyhet! Men DB har ju en tokig prispolitik; även dagtågen har blivit alldeles för dyra, trots Sparpreis...
#8 2014-10-26, 16:33
knegarjon
Är det bara nattågen som lägger ner alltså? Dåligt med information på deras sida. Finns det andra bolag än DBbahn med avgång från köpenhamn eller är det buss som gäller i fortsättningen? :'(
#9 2016-08-15, 00:08
CarlXII
Ursprungligen postat av knegarjon
Finns det andra bolag än DBbahn med avgång från köpenhamn eller är det buss som gäller i fortsättningen? :'(

Upptäckte precis att det finns något som heter snälltåget som går mellan Malmö och Berlin en del av året.