Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/sas-kan-bli-gratis-att-flyga-2018/
Först säger koncerndirektören att folk inte väljer SAS p.g.a. priskrav och sedan säger han att de vill pracka på kunderna en mängd reklam för att pressa ner priserna... Är han efterbliven?
Detta projekt lär misslyckas då de inte lär kunna skaffa sig tillräckligt med reklamsponsorer.
SAS bör inte göra något annat än att gå i konkurs...
Lite som en parodi på en managementkonsult-produkt. Först en lite väl visionär tanke om att kunderna ska älska SAS. En väg jag förvisso tror på om man vill få kunderna att betala premium. Men han går bort sig när han pratar om att göra livet enklare, det är trots allt en flygresa det i grund och botten handlar om. Bättre tankegång är att förlänga SAS del av flygresan, hem och åter hem, eller från bokning till hemkomst. Det är att ta sig vatten över huvudet att tro att man med sund ekonomi få ett flygbolag att vara lika älskat som ens hund, intressen och familj.
Att sen gå in på att det ska vara reklamfinansierat går ju helt stick i stäv med det tidigare resonemang. Låter som att han pratar vitt och brett om olika spår de workshoppat fram. Hur nyttja värdet hos eurobonus? Knyta till sig externa aktörer och deras kunder. Använda det som en reklamplattform. Spotify gillar kidsen som med reklam gillar kidsen eurobonus?
SAS räddning är i min mening att dela upp det i nationella bolag och varumärken. Det är för trögt att ha för många kockar som ska ta tillvara på myriader av särintressen. Ett bolag måste snabbt kunna justera kurs för att vara konkurrenskraftigt, och det går inte när det tyngs ned av danskar och norrmän. Nordiska samarbeten är svåra att få till då vi genom många gemensamma nämnare tror att vi förstår varandra vilket vi inte alltid gör. Det är på samma sätt som att engelsmän och amerikaner lyckas prata förbi varandra. Sverige har en nationell affärskultur baserad i Stockholm, formad av influenser från hela landet.