Hitta diskussioner med liknande innehåll

Flygplan som kan ta över 1000 människor?

#1 2015-01-28, 17:44
Henkeboj
Finns det passagerarflygplan som kan ta över 1000 människor?
#2 2015-01-28, 17:47
trickydick
Nej, men i teorin om man fixade ståplatser i en A380 och för säkerhetsskull fyllde på med biafrabarn så skulle det nog gå.
#3 2015-01-28, 18:10
sanf
Inte om de måste vara levande.
#4 2015-01-28, 18:58
folvidon
Snacka om att det skulle bli pruttfest...
#5 2015-01-28, 18:59
gutz
A380 eller Antonov An-225 skulle nog klara uppgiften. Tror dock inte att det tillverkats ett plan med 1000 säten. Ryanair har pratat om att införa ståplatser om det går igenom kommer vi kanske se plan med 1000 passagerare i framtiden.
#6 2015-01-28, 21:37
SilentVictory
Finns inget sådant för närvarande.
Men det är nog inte orimligt framöver, Airbus har haft ritningar ett tag.
http://www.ausbt.com.au/supersizing-the-superjumbo-1-000-seat-airbus-a38...
#7 2015-01-28, 22:11
Airbus A380 (världens största passagerarflygplan sett till antal passagerare) är godkänd för max 853 passagerare, Boeing 747-8 (världens största passagerarflygplan sett till längd) är ca 3,5 meter längre, men tar färre passagerare pga mindre övervåning. Förlänger man en A380 med 3,5 meter så bör man kunna klämma in 4 rader extra, med 32" radavstånd, vilket är ganska standard och få 25 cm över. En standardrad i ekonomiklass rymmer 10 stolar (3+4+3) på huvuddäck och 8 (2+4+2) på övre, totalt 18 stolar/rad. Alltså skulle 4 extrarader innebära 72 nya platser, vilket ger totalt 925 platser. Krävs antagligen fler nödutgångar och plats för större kabinbesättning, men det finns ju lite marginal, annars kanske man kan slänga ut ett dass för att få plats med personalen.

Sedan kan man givetvis bygga ännu större flygplan, men flygplatser verkar generellt sett vara dåligt anpassade för flygplan med större yttermått. Samma sak gäller passagerarvolymer, tänk er kön till passkontrollen när två charter med 1000 passagerare var landar med 10 minuters mellanrum på valfri skandinavisk flygplats.

En annan sak man borde kunna göra är att inreda lastrummet på nedre däck med fönster, inredning, nödutgångar och annat som behövs.
A380 rymmer 38 LD3-containers på nedre däck (ett lastrum framför vingarna och ett bakom tror jag). LD3 är 163 cm hög, vilket antyder att man borde kunna sitta där och röra sig under en flygning på någon timme. Containerns form antyder att det finns ett minst 4 meter brett plant golv, man sitter ju i källaren, så bredden i huvudhöjd blir större. Det innebär att det inte bör vara några problem att klämma in 6 stolar (3+3) på bredden.
En LD3 fyller upp 153 cm på längden och eftersom man lastar 19 par har man lastrum som rymmer minst 34 rader ekonomiklass, totalt 204 platser.

Så utan att pilla med de yttre måtten bör det gå att klämma in 853 + 204 = 1057 passagerare på tre olika däck. En version som förlängs med 3,5 meter bör kunna rymma 72 platser till (plus 24 extra på nedre däck), totalt 1153 passagerare.

Fy fan vad mycket folk.
#8 2015-01-29, 10:13
Cykelpump61
Det finns ju också regler för utrymningstid, det är inte bara att klämma in folk.
#9 2015-02-06, 18:33
Discolampan
Operation Solomon airlifted almost twice as many Ethiopian Jews to Israel as Operation Moses. The operation set a world record for single-flight passenger load on May 24, 1991 when an El Al 747 carried 1,122 passengers to Israel


1122 passagerare i en 747 är rekord. Men många fick ju stå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Solomon
#10 2015-02-15, 12:34
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Det finns ju också regler för utrymningstid, det är inte bara att klämma in folk.


Vilket är anledningen till att vi inte kommer ha tusenpersoners plan inom närtid.
#11 2015-02-16, 03:46
Ursprungligen postat av morkfromork
Vilket är anledningen till att vi inte kommer ha tusenpersoners plan inom närtid.

Det handlar om att klämma in 147 personer extra om man utgår från A380. Givetvis måste flygplanet modifieras och ett steg i det är att uppfylla kraven gällande evakuering.
Airbus själva verkar ju fundera på saken, även om de verkar sikta strax under 1000 platser.
Jag antar att den tekniska biten är ganska enkel, bara man hittar någon som vill betala.
För en flygtillverkare kanske det kan vara vettigt som reklampelare med ett flygplan med 1000 platser, men så fort man klämmer in lite bekvämare klasser, vilket alla köpare verkar göra, så sjunker passagerarkapaciteten.
Tittar man på världens mest trafikerade flygrutt (Seoul-Jeju) så går det strax över 100 flighter/dag och riktning, där kanske det funkar med 1000 passagerare i ett flygplan under rusningstrafik. Sträckan trafikeras delvis med B747.