Flygbolag sålde slutsåld resrutt

#1 2015-02-06, 13:35
-sweetness-
Jag bokade och betalade för tre flygbiljetter till mig och två vänner till USA igår. Flygbolaget ringde mig idag och sa att den första flygningen (det är två mellanlandningar) är slutsåld och att det har visats fel information på deras hemsida. De erbjuder nu en annan flygtid till första mellanlandningen, fast med ett pristillägg på 1200:-/p.p.

Jag anser att detta flygbolag har begått ett misstag och agerar nu fel genom att erbjuda oss en annan flygrutt med ett pristillägg. Det logiska och vettigaste hade varit om flygbolaget erbjöd oss den andra resan och att flygbolaget står för mellanskillnaden. Något som de så klart inte vill göra.

Finns det någon som har erfarenhet av detta eller vet vad som gäller i sådana situationer? Kanske finns det någon info på nätet om något snarlikt? Jag hittar i alla fall inget.

All hjälp uppskattas!

Mvh,
sweetness
#2 2015-02-06, 13:49
Vattu
det osar falsk marknadsföring
#3 2015-02-06, 14:24
-sweetness-
Uppdatering: Enligt resebolaget så ställde flygbolaget in resan kort innan/efter vi hade bokat och att resebolagets databas därav ej hade hunnit uppdatera sig.
#4 2015-02-06, 15:25
-sweetness-
Uppdatering 2: Resan ligger fortfarande kvar på deras hemsida och den är fullt bokbar. Lurendrejeri? Är det läge att dra in Konsumentverket?
#5 2015-02-08, 21:02
Flyg passar nog bättre.

/Mod

Resor - allmänt | ej specifika resmål --> Flyg - allmänt
/Moderator
#6 2015-02-09, 19:58
PerpetualP
Ursprungligen postat av -sweetness-
Uppdatering 2: Resan ligger fortfarande kvar på deras hemsida och den är fullt bokbar. Lurendrejeri? Är det läge att dra in Konsumentverket?

Du har rättigheter eftersom resan ska till USA. Vilket flygbolag gäller det?

Hota med anmälning hos DOT (Department of Transportation) http://www.dot.gov. Enligt deras regler får en biljett som biljetterats (dvs. att du har fått ett biljettnummer) aldrig avbrytas på det här sättet.

Du kan läsa lite om det här:
http://www.usa.gov/topics/travel/air/resolve-problems/flight.shtml

http://www.cnbc.com/id/101468278
#7 2015-02-10, 01:42
Hej,

Skulle vara bra med lite mer info. Vad är det här för bolag och genom vilka köpte du flygbiljetterna?
#8 2015-02-10, 10:33
Dre
Sånt här visar varför man ska köpa sina biljetter direkt från flygbolaget, många oseriösa aktörer i resebranschen.
#9 2015-02-10, 13:12
superisak
Nog för att det händer att flygningar blir överbokade, men i de fall bokas biljetten om gratis. Så var det iaf när jag jobbade på KLM, men finns säkert resebyråer som kör fult.

Har ni fått biljetterna, eller bara en bekräftelse?
#10 2015-02-10, 14:03
MasterBait
"Enligt resebolaget så ställde flygbolaget in resan..."

Bokade du direkt hos flygbolaget eller inte??? Du verkar förvirrad... Är det verkligen inte så att det är du själv som begått något misstag? :|
#11 2015-02-10, 21:17
Dre
Ursprungligen postat av MasterBait
"Enligt resebolaget så ställde flygbolaget in resan..."

Bokade du direkt hos flygbolaget eller inte??? Du verkar förvirrad... Är det verkligen inte så att det är du själv som begått något misstag? :|


En berättigad fråga.