Ursprungligen postat av Hefaiston
Jo AB verkar helt OK faktiskt. Framförallt om man betänker att oneworld gold ger bra förmåner även med många andra (AB för min egen del är inget vidare men typ BA, Cathay och Finnair hade jag gärna haft status med).
Så för redeem behöver man 50 000 miles, man får 40% bonus som Gold. Någon som vet i praktiken vad det innebär? Hur mycket får man ish för en cross the pond?
Har inte one world annan policy mot star också när det gäller codeshare. Har för mig att inom *A så är det booking carriers regler som gäller men inom OW är det operating carrier, eller var det tvärtom?
Jag tog ABs status challenge från Flying Blue Gold, var inte så svårt att plocka 17 000 miles om man kan flyga mycket med just Air Berlin.
Som en tumregel oavsett avstånd skulle jag säga att du med guldstatus i bästa fall kan räkna med ca 20 miles per spenderad euro, eller för att uttrycka det lite enklare 1 miles för 50 öre. Det mesta jag har fått utan kampanj eller liknande är 6000 miles (varav 2000 guldbonus) för en biljett på 300 euro, Berlin-Stockholm tor med byte i Wien.
Tycker själv det är lättare att tjäna in med Air Berlin inom Europa, men om man inte flyger mycket just med det bolaget kan det bli kärvt.
Nu har dock poängen sänkts något på många sträckor är mitt intryck, men precis som WLHS antydde har iaf jag just nu ett erbjudande om trippla statusmiles på alla bokningar, vilket man får säga är ganska generöst. Ovanstående exempel med Wien hade då alltså givit hela 18 000 miles (men gör inte det längre för att grundintjäningen sänkts något).
För sällanflygare utan särskilt flygmönster anser jag att Flying Blue Gold (Air France/KLM i Skyteam) är lättast status att uppnå, på vissa sätt ännu lättare än Aegean. Går alltid att hitta billiga biljetter via Amsterdam eller Paris, blir då 4 segment på varje sådan resa och efter 8 sådana resor (32 segment) på ett år har man guldet (30 segment). Sedan kan man statusmatcha från det.