Varför ingen ny concorde eller liknande?

#1 2015-06-01, 23:30
GolfWang
Hej. Varför bygger de inte nya sånna snabba plan? Tekniken borde ju kommit så långt nu att de kan bygga sånna som håller o funkar. Det hade ju tagit 4 timmar istället för 8 att flyga till U S A.
#2 2015-06-01, 23:37
sq
Finns flera flygplanstillverkare som tittar på att framställa nya överljudshastighetsplan. Skillnaden är dock att de kommer bli mindre i storlek och således inte ha lika många passagerare.
#3 2015-06-02, 03:09
Att kunna bygga ett Concordeliknande som håller och funkar bör vara ganska lätt, antar att ritningarna finns någonstans.
Men man ska få lönsamhet i att köra med dem, jag hörde att Concorde drack ca 5 gånger så mycket bränsle/passagerare som dåtidens 747. En anledning till att dagens, modernare, 747 säljer dåligt verkar vara att den är törstig.
Sedan har handel och affärsverksamhet förändrats, fler ärenden kan utföras på distans i dagsläget och affärsresenärer har viss möjlighet att jobba ombord på ett modernt flygplan, alltså kan dagens flygresor vara mer produktiva.

Jag har för mig att det finns diverse snabba (ca Mach 1,5) flyg i affärsjetstorlek som är ganska långt utvecklade, men minns inga namn.

Dessutom snackas det om att bygga ännu snabbare (och mindre?) saker som flyger i rymden, men det låter ännu dyrare.

Men visst vore det läckert att kunna dra till New York och fika en solig våreftermiddag.
#4 2015-06-02, 10:39
iconicatab
Ett par anledningar:

När flygplanen flyger snabbare, så blir den tidskrävande hanteringen runt trafikflyget ännu mer störande. (Transport-/parkeringstider, incheckning, bagageutlämning, tull-/säkerhetskontroller.)
Dvs de som har råd med höga "biljettpriser", tjänar mer tid på att ta affärsjet/taxiflyg.


"Alla" moderna trafikflygplan går nära Mach 1, så det krävs verkligen överljudsfart för att komma fram snabbare. Men det går i stort sett inte att få tillstånd att "ljudbanga" över land, så de enda flygrutter som tjänar mycket tid är de som ser ut som typ Paris - New York.

Över USA, Ryssland, Arabien, Indien, Kina kommer de alltså inte kunna tjäna tid.


Tekniken var aldrig ett problem för Concorde - bara ekonomin. Och sedan dess har de billigaste biljetterna blivit billigare...
(Sovjetiska konkurrenten TU-144 hade tekniska problem dessutom.)
#5 2015-06-02, 11:46
GolfWang
Ursprungligen postat av iconicatab
Ett par anledningar:

När flygplanen flyger snabbare, så blir den tidskrävande hanteringen runt trafikflyget ännu mer störande. (Transport-/parkeringstider, incheckning, bagageutlämning, tull-/säkerhetskontroller.)
Dvs de som har råd med höga "biljettpriser", tjänar mer tid på att ta affärsjet/taxiflyg.


"Alla" moderna trafikflygplan går nära Mach 1, så det krävs verkligen överljudsfart för att komma fram snabbare. Men det går i stort sett inte att få tillstånd att "ljudbanga" över land, så de enda flygrutter som tjänar mycket tid är de som ser ut som typ Paris - New York.

Över USA, Ryssland, Arabien, Indien, Kina kommer de alltså inte kunna tjäna tid.


Tekniken var aldrig ett problem för Concorde - bara ekonomin. Och sedan dess har de billigaste biljetterna blivit billigare...
(Sovjetiska konkurrenten TU-144 hade tekniska problem dessutom.)


varför får man inte ljudbanga? låter det mycket?
#6 2015-06-02, 12:05
Ursprungligen postat av GolfWang
varför får man inte ljudbanga? låter det mycket?

Det låter rejält, såpass mycket att när militären ibland spräcker ljudvallen oväntat över land blir det ibland tidningsrubriker. Har också för mig att brittiska militären gjorde sönder en del fönster häromåret när dom spräckte ljudvallen.


Luftmotstånd ökar om jag minns min fysik rätt väldigt mycket när man närmar sig ljudvallen. Så du behöver investera väldigt mycket mer bränsle i att ta dig upp i dom farterna jämfört med att flyga i dom hastigheter vi har idag. Det är alltså precis som tidigare sagt, mer en fråga om eknomi än teknik.
#7 2015-06-02, 13:18
Powerless1
Om bara pengarna finns kanske denna kommer i luften:
http://www.ussr-airspace.com/index.php?main_page=document_general_info&a...
#8 2015-06-02, 14:34
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det låter rejält


Japp minst sagt https://www.youtube.com/watch?v=i1ShTUVIzCI
#9 2015-06-03, 01:47
Ursprungligen postat av morkfromork

Fast det där är ju ingen ljudbang, det är väl bara, om man får säga så, en vanlig start med efterbrännkammare?