Hitta diskussioner med liknande innehåll

Färja eller Stora Bältbron till Tyskland?

#1 2015-06-21, 09:50
Emma789
Vi ska åka över till Tyskland om en vecka vidare mot Holland. Vi utgår från Helsingborg och tänker åka färja över till Helsingör.

Vilket alternativ går snabbast och vilket är billigast?
Att åka färja från Rödbyhavn och Puttgarden och sedan vidare mot Holland eller
att åka över Stora Bältbron vidare till Holland.

Tack på förhand!
Emma
#2 2015-06-21, 10:15
SunCitygirl
Svar Ja....

Om du kommer från norr om Skåne så är det först en omväg på 5 mil att åka över bron i Malmö, men det är ingen väntetid o bara att åka samt att du slipper trafikljus o långtradare under utfarten från Helsingör.

Från Köpenhamn är det lite närmare över Rödby/Puttgarten än att åka Stora Bält, men på samma sätt slipper du köa även här. Fast å andra sidan måste du kanske ändå stanna för att rasta och kan då göra det på färjan... I turisttider är det ofta kö för obokat via färjan, men du kommer nog med efter max nån timme väntan, kortare om du undviker dag/tidig kväll.

Summa summarum: Ganska jämnt skägg, ca 20 mil omväg via broarna men lägre bro än färje avgift (de varierar över dygn o bokat/obokat) och "ingen" kötid. Tidsmässigt och kostnadsmässigt Hallandsås-Hamburg ganska lika. Ett evt vägarbete påverkar körtiden mer.
#3 2015-06-29, 12:05
Ratiosphere
Ursprungligen postat av SunCitygirl
Svar Ja....

Om du kommer från norr om Skåne så är det först en omväg på 5 mil att åka över bron i Malmö, men det är ingen väntetid o bara att åka samt att du slipper trafikljus o långtradare under utfarten från Helsingör.

Från Köpenhamn är det lite närmare över Rödby/Puttgarten än att åka Stora Bält, men på samma sätt slipper du köa även här. Fast å andra sidan måste du kanske ändå stanna för att rasta och kan då göra det på färjan... I turisttider är det ofta kö för obokat via färjan, men du kommer nog med efter max nån timme väntan, kortare om du undviker dag/tidig kväll.

Summa summarum: Ganska jämnt skägg, ca 20 mil omväg via broarna men lägre bro än färje avgift (de varierar över dygn o bokat/obokat) och "ingen" kötid. Tidsmässigt och kostnadsmässigt Hallandsås-Hamburg ganska lika. Ett evt vägarbete påverkar körtiden mer.


Åker man över Danmark är det Rødby-Puttgarden som gäller. Kör man via Fyn och Jylland tar det lite längre tid och du får en avkopplande överfart till Tyskland på båten. Det brukar vara smidigt i färjehamnen i Rødby, även om det är mycket bilar. Tar max 30 min att borda ett fartyg, går varje halvtimme. Kör du via HH kan du ju också ta det lite lugnt på Strandvejen, jag kör aldrig ut direkt på Helsingørsmotorvejen mot København när jag kör ut från Helsingørs färjehamn. Köra vid havet är inte närmare till Tyskland, men jag kör aldrig närmaste vägen till ett resmål jag vet vägen till. Brukar köra en eller två mil på Strandvejen, sedan viker man ut mot E47 i någon av de många byarna som man passerar på vägen.

Dock rekommenderar jag en färja från Trelleborg istället. Den tar dig direkt till Tyskland och du slipper köra 20 mil (Helsingør-Rødbyhavn) eller längre (via Stora Bält). Kör man på kvällen dagen innan tar man färjan kl 22 eller 23 från Trelleborg till Travemünde eller Rostock. Mot Holland är det ju Travemünde som ligger närmast. Ankommer kl 7-8 på morgonen, kan man lugnt och utvilad köra upp på A1 mot Hamburg och vidare västerut. Hytt kan man boka, även ombord på färjan i mån av plats. Kostnaden är i regel billigare då man slipper broavgift och dubbla överfarter genom Danmark, plus drivmedelskostnaderna. Gäller också att hitta rätt avgång till rätt pris bara.
#4 2015-07-07, 00:59
miklon
Jag funderar på samma sak. Kollar jag priser på nätet så verkar Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarten gå på ungefär 2 300 ToR, medan H-H + Stora Bältbron går på 660 kr ToR. I bägge fallen har jag räknat med AutoBizz. Är det verkligen värt 1 600 kr extra för att spara 26 mils körning?
#5 2015-07-07, 23:28
Shurik
Ursprungligen postat av Ratiosphere


Dock rekommenderar jag en färja från Trelleborg istället.


Just det skippa Danmark, dyrt land, dessutom är Rödby-Puttgarden en mycket dyr överfart per km räknat. Trelleborg-Sassnitz funkar bra, trafiken i östra tyskland är gles med kontinentala mått mätt.
Sen råder fri fart på A20 Stralsund/Grimmen mot Rostock eller Stettin-hållet. Körde nyligen 170km/h på nämnda sträcka, vilket var rätt ballt.
#6 2015-07-16, 01:06
BAB7
Skrev i fel tråd innan, det var ju här jag skulle skriva..
Där är ganska långa köer till färjorna Rödby-Puttgarden nu, det kommer nog att vara så i ett par veckor till, tidvis kan handla om kilometerlånga köer i färjeläget, räkna med lång väntetid om ni kör under dagtid.
Alternativet är annars att hoppa över båtturen och köra via Flensburg, det är bara 16 längre sträcka, till Hamburg räknat.
#7 2015-07-27, 18:03
ormbiten
Ursprungligen postat av BAB7
Skrev i fel tråd innan, det var ju här jag skulle skriva..
Där är ganska långa köer till färjorna Rödby-Puttgarden nu, det kommer nog att vara så i ett par veckor till, tidvis kan handla om kilometerlånga köer i färjeläget, räkna med lång väntetid om ni kör under dagtid.
Alternativet är annars att hoppa över båtturen och köra via Flensburg, det är bara 16 längre sträcka, till Hamburg räknat.


Ja jag har kört till Tyskland väldigt många gånger och har allt oftare börjat köra runt över Fyn och Jylland istället, det är som du säger bara knappt 16 mil längre att köra till Hamburg om man kör via Flensburg.

Anledningen till att jag gärna kör runt är Scandlines extremt höga biljettpris, 849 SEK för en enkel biljett nu under sommaren. Över Stora Bält betalade jag häromveckan 281 SEK samt 207 SEK för returresan dagen efter, man får rabatt med Öresundsbizz om man åker retur inom en viss tid.

Jag kan köpa ganska många liter diesel i Danmark eller Tyskland för dom 1210 kronorna som blir över. Mycket mer diesel än vad som går åt för att köra dessa 16 mil gånger två.

Det är fina vägar genom Danmark med 130 km/h på merparten av sträckan och många bilister håller mellan 140 och 160 km/h, jag brukar själv sätta farthållaren runt 145-150 km/h så det tar inte så lång tid att köra dessa 16 mil.

Jag har flera gånger kollat hur lång extratid det tar att köra runt och det har oftast tagit ungefär samma tid som att åka Rödby-Puttgarden.
Har man dessutom lite otur med att det är stor köbildning vid färjeläget så kan man ju blir stående där i en timma eller två, speciellt på dagtid under helger vid högsäsong, sjukt tålamodsprövande att sitta där och vänta.

Sist jag körde över Rödby-Puttgarden så hade jag dock en sagolik tur, tryckte på biljettautomaten klockan 08.40 (även här använder jag Öresundsbizz, väldigt smidigt) och jag insåg ju sedan länge att jag inte skulle få komma med färjan som skulle gå klockan 08:45, döm om min förvåning när det lyser grönt och jag får köra raka vägen ombord som näst sista bil, det gick inte på fler bilar bakom oss, det var fullt. Och det är klart, har man sådan tur så lönar det sig ju kanske inte rent tidsmässigt att köra runt över Jylland... men hur ofta har man den turen?

Men sen beror det ju lite på vart i Tyskland man ska också, jag brukar köra till Frankfurt och då lönar det sig ju att köra över Fyn/Jylland, men ska man t.ex. till Berlin så går det ju betydligt snabbare att åka Rödby-Puttgarden.