hur hanterar man sanddyner över vägar i sahara?

#1 2015-07-06, 14:23
LagetBak
läste precis om den stora sandynen i danmark som rör sig 15-20 meter varje år.
" vilket innebär att den om 100-200 år kommer att täcka huvudvägen till Skagen."

i sahara måste ju detta vara ett supervanligt problem tänker jag, har dom sandplogar? känns inte som att sandplogar är speciellt bra eftersom det är så extremt mycket sand i en sanddyn. snö är ju betydligt lättare eftersom det inte anfaller i så stora mängder så att säga. Finns det vägar i Sahara som är helt övertäcka och inte längre använda PGA av detta tro?
#2 2015-07-06, 16:13
F.B.Dase
Finns väl inte så många asfalterade vägar i Sahara. Man kör mellan sanddynerna, och"vägen" får väl flytta sig med dem. Kolla på google earth. Ofta finner man flera parallella spår.
#3 2015-07-07, 10:27
Afrolover
De stora genomfartsvägarna genom Sahara är sedan länge asfalterade. Problemet är snarare att turist och legal nyttotrafik nästan upphört p g a säkerhetsläget.

Plogar används för att hålla borta drivsand , större delen av Sahara är fö stenöken. På 80-talet användes till och med plogar tillverkade i Sverige!

Måste man köra i sanddyner, rekomderas inte, är snökedjor bra att ha.
#4 2015-07-07, 16:20
LagetBak
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Finns väl inte så många asfalterade vägar i Sahara. Man kör mellan sanddynerna, och"vägen" får väl flytta sig med dem. Kolla på google earth. Ofta finner man flera parallella spår.

njea, jag tror snarare att det är som afrolover sa, att många vägar är asfalterade men större delen av öknen är stenöknen vilket gör att sandynerna inte är ett så stort problem som jag kanske trodde
#5 2015-07-07, 16:22
LagetBak
Ursprungligen postat av Afrolover
De stora genomfartsvägarna genom Sahara är sedan länge asfalterade. Problemet är snarare att turist och legal nyttotrafik nästan upphört p g a säkerhetsläget.

Plogar används för att hålla borta drivsand , större delen av Sahara är fö stenöken. På 80-talet användes till och med plogar tillverkade i Sverige!

Måste man köra i sanddyner, rekomderas inte, är snökedjor bra att ha.

så du menar att alla asfalterade vägar genom sahara går där det är stenöknen och det inte råder någon risk för sanddynsattacker? men sandstormar då? kan inte dom orsaka tjocka lager sand även i stenöknenområden?
#6 2015-07-07, 18:28
Jag har cyklat genom Saharaöknen två gånger och som sagt är de vanligaste rutterna asfalterade. Atlantrutten hela vägen förutom i ingenmanslandet mellan Västsahara och Mauretanien.

Den andra vägen jag tog Egypten - Sudan är också mest asfalterad. Fast man måste ta båt över Nassersjön. Den tidigare fruktade sträckan mellan Wadi Halfa (där man går av båten) och Dongola är asfalterad sen kanske fyra - fem år tillbaka. Jag cyklade den 2007 och är glad att jag hann göra det innan asfalten. :-)

Hoggarrutten från Algeriet till Niger är också mest asfalterad - men det fattas fortfarande långa bitar i mitten. Stängd för turister nu för tiden.

De andra är nog klassiska sandvägar, men vet inget om dem. (nu snackar vi rutterna från Algeriet - Mali och Libyen - Chad osv. Områden som väldigt få västerlänningar sett.

Vägen till Timbuktu är grus, men sand är inget större problem. Tvättbrädan är dock det.

Det hade blåst sand över vägen längs atlantrutten, men det var drivor i 50 cm klassen. De blir troligen bortstädade per maskin eller per hand...

Och som sagt består Sahara mer av sten än av sand.
#7 2015-07-08, 09:29
LagetBak
Ursprungligen postat av fujian
Jag har cyklat genom Saharaöknen två gånger och som sagt är de vanligaste rutterna asfalterade. Atlantrutten hela vägen förutom i ingenmanslandet mellan Västsahara och Mauretanien.

Den andra vägen jag tog Egypten - Sudan är också mest asfalterad. Fast man måste ta båt över Nassersjön. Den tidigare fruktade sträckan mellan Wadi Halfa (där man går av båten) och Dongola är asfalterad sen kanske fyra - fem år tillbaka. Jag cyklade den 2007 och är glad att jag hann göra det innan asfalten. :-)

Hoggarrutten från Algeriet till Niger är också mest asfalterad - men det fattas fortfarande långa bitar i mitten. Stängd för turister nu för tiden.

De andra är nog klassiska sandvägar, men vet inget om dem. (nu snackar vi rutterna från Algeriet - Mali och Libyen - Chad osv. Områden som väldigt få västerlänningar sett.

Vägen till Timbuktu är grus, men sand är inget större problem. Tvättbrädan är dock det.

Det hade blåst sand över vägen längs atlantrutten, men det var drivor i 50 cm klassen. De blir troligen bortstädade per maskin eller per hand...

Och som sagt består Sahara mer av sten än av sand.

kul att dom får lite av sin olja själva då
#8 2015-07-13, 07:02
Vi har kört genom Sahara 8 gånger. Som nämnts tidigare så har dem asfaltvägarna där det är ganska hårt och stenigt och inte speciellt mycket drivande sand. Det finns däremot sandstaket på sina ställen för att minska det. Sen rensas det för hand eller med hjullastare vad jag har sett. Ser lite kul ut då en annan tänker tillbaka till sandlådan.

På sand vill du ha flyt ovanpå underlaget med mycket lågt däcktryck och gärna finmönstrade däck - inte grävande grovmönstrade däck eller snökedjor. Många första gångs overlanders som gör fel på det. AT däck på asfalt, grus och sand, MT däck i sten och lera.
Snökedjor kan däremot vara bra i lera men i regel inte värt den extra vikten att släpa på.

/Ronnie
www.4x4expedition.se