Bli statslös, bo på båt

#1 2015-07-07, 23:02
Hajlajf
Jag visste inte riktigt om jag skulle posta detta i båtforumet, hus&boende eller här. Men det känns som att det har högst chans att bli rätt besvarat här.

Hur skulle det funka om man man bodde på en båt året runt och jobbade från internet?
Vilket land skulle man betala skatt i?
Eller om man bara arbetar några månader om året på land (och lägger an i närmaste hamn) för att sedan ta sin båt till varmare breddgrader, vilket i princip gör att man inte bor i något land tillräckligt länge för att anses skattepliktig där.
I t ex Sverige så anses man bo i Sverige om man befinner sig här längre än ca 180 dagar om året om jag inte missminner mig.
#2 2015-07-07, 23:04
WykkedWitch
Ursprungligen postat av Hajlajf
Jag visste inte riktigt om jag skulle posta detta i båtforumet, hus&boende eller här. Men det känns som att det har högst chans att bli rätt besvarat här.

Hur skulle det funka om man man bodde på en båt året runt och jobbade från internet?
Vilket land skulle man betala skatt i?
Eller om man bara arbetar några månader om året på land (och lägger an i närmaste hamn) för att sedan ta sin båt till varmare breddgrader, vilket i princip gör att man inte bor i något land tillräckligt länge för att anses skattepliktig där.
I t ex Sverige så anses man bo i Sverige om man befinner sig här längre än ca 180 dagar om året om jag inte missminner mig.


Jag vet en som bodde på en båt. Han var skriven i London så han betalade ingen skatt alls.
#3 2015-07-08, 12:19
Shepard25
Du betalar inkomstskatt i det land du är skriven i/arbetar i (och även i vissa fall till de länder där du har medborgarskap, t.ex. USA). Hur skall du få skälig internetuppkoppling om du bor på en båt? Tänker du lägga till i en hamn? Betalar du sedan ingen skatt är sannolikheten stor att du ej kan teckna något internetabonnemang i vederbörande land då du tillslut kommer bli skuldsatt hos staten (motsvarande svenska Kronofogden).

Och statslös kan man mig veterligen endast bli om man av någon anledning vid födsel ej blir registrerad och således inte får något pass, t.ex. i krig. Det går inte (i alla fall inte enligt svensk lagstiftning 2001:82 14-15§ att säga upp sig medborgarskap om du endast innehar ett, endast i processen av ansökan till ett annat för de länder som ej tillåter dubbla.
#4 2015-07-08, 13:44
Ett fartyg/båt är alltid registrerad i något land.

Därmed faller din plan med att vara statslös.
Skatt betalar du beroende på flaggstatens (i det land fartyget/båten är registrerad i) skatteregler.
#5 2015-07-26, 21:58
HelgeBuk
Ursprungligen postat av sleev
Ett fartyg/båt är alltid registrerad i något land.

Därmed faller din plan med att vara statslös.
Skatt betalar du beroende på flaggstatens (i det land fartyget/båten är registrerad i) skatteregler.



Han får väl bygga sin egen båt eller avregistrera den (fejka skrotning eller vad man nu behöver göra isåfall).

Tänk utanför boxen! Jag är också intresserad av frågeställningen.
#6 2015-07-27, 00:50
Slint
Om hur man ska skatta om man har inkomst på utländskt fartyg: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/...

Citat:
I stället finns en 183-dagarsregel för sjömän som i visst fall gäller vid anställning ombord på ett utländskt fartyg (3 kapitlet 12 § inkomstskattelagen).

Regeln innebär att inkomst av anställningen på det utländska fartyget under vissa förutsättningar är skattefri i Sverige. Beskattning kan dock bli aktuell i exempelvis arbetslandet (flagglandet) enligt de skatteregler som gäller där. För att inkomsten ska bli skattefri i Sverige måste följande fyra förutsättningar vara uppfyllda:

Fartyget ska vara utländskt.
Sjömannens vistelse utomlands ska vara i minst 183 dagar sammanlagt under en tolvmånadersperiod. Anställningen ombord måste pågå under hela utlandsvistelsen och de dagar som får medräknas i de 183 dagarna är begränsad till dagar ombord på fartyget.
Arbetsgivaren ska höra hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Detta innebär t.ex. att en arbetsgivare som bedriver verksamhet genom bolag, måste ha bildat bolaget i överensstämmelse med en EES-stats lagstiftning. Bolaget måste även ha sitt säte, huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet i en stat inom EES.
Fartyget ska huvudsakligen gå i oceanfart under kalenderåret. Läs mer i Skatteverkets ställningstagande.
#7 2015-07-27, 09:00
Ursprungligen postat av Slint
Om hur man ska skatta om man har inkomst på utländskt fartyg: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/...

Citat:


Killen/Tjejen vill ju vara en outlaw at då segla på IT avtal (Internationaliserings avtal) funkar inte.
Måste vara en båt registrerad utanför EU, båten måste segla större delen av året utanför EU och din arbetsgivare måste finnas inom EU. Att fula med reglerna kostar dig miljoner.

http://www.di.se/artiklar/2013/10/3/sjoman-far-skattekrav-pa-miljoner/

En fin dröm men inte förankrad i verkligheten, Haven är strikt reglerade och kontrollerade av FN, FN's medlemsländer och IMO.
#8 2015-07-27, 09:18
HgF
Som arbetsgivare vill man inte ha oordning och oreda. Det ska vara personnummer, (arbetstillstånd), fast adress - gärna på en båt - konto i bank där lönen kan sättas in. Flummare och pundare undanbedes.

Man kan ju tänka sig att uppdrags- arbetstagaren (TS) i detta fall, frilansar som egen företagare med eget arbetsgivaransvar - då ska det vara intyg på momsregistrering och organisationsnummer. I vilket fall som helst går inkomstuppgifter till skattemyndigheten. Grundregeln i alla situationer är ordning och reda.

Det finns ju tendenser till parallella samhällssstrukturer i Sverige, dels bland befolkningsgrupper i GbG och Mmö, men kanske framför allt i Södertälje. Där kanske TS kan trassla in sig och skapa sig en skattebrefriad utanförskaptillvaro - ett slags omvänd integration.
#9 2015-07-27, 09:33
OlleViero
Ursprungligen postat av sleev
Ett fartyg/båt är alltid registrerad i något land.

Därmed faller din plan med att vara statslös.
Skatt betalar du beroende på flaggstatens (i det land fartyget/båten är registrerad i) skatteregler.


Fritidsbåtar är inte registrerade i Sverige och det kan finnas rätt stora sådana som går att bo i. Däremot så spricker TS naiva plan direkt på hur man skall blir statslös. Funkar liksom inte att bara säga upp sin nationalitet som om det vore en bostad.
#10 2015-07-27, 10:00
Ursprungligen postat av OlleViero
Fritidsbåtar är inte registrerade i Sverige och det kan finnas rätt stora sådana som går att bo i. Däremot så spricker TS naiva plan direkt på hur man skall blir statslös. Funkar liksom inte att bara säga upp sin nationalitet som om det vore en bostad.


Sverige har helt riktigt inte ett register för fritidsbåtar men det betyder inte att båten är i alla avseende en Svenskbåt under Svensksjölag. Internationell sjörätt tar heller inte hänsyn till Svenska fritidsbåts ägares tro på det fria havet.

Men fyra veckor om året under semestern från den inrutade vardagen, känns det fint att leva efter myten att havet är fritt och rättslöst för att sedan sätta sig i bilen och pendla till arbetet igen.

Du kan inte åka ut på internationellt vatten med din fritidsbåt, slå igäl kärringen och sedan hävda att då det var på internationellt vatten svensk lag inte gäller.
#11 2015-07-27, 10:08
HgF
Att bli dödförklarad kan vara en möjlighet för TS. Det finns ju några sådana kända fall som har lyckats. Börja med att anmäla dig utflyttad till Syrien, uppge en adress i den mest bombade staden där du har fått jobb som stridsvagnsmekaniker år IS-organisationen. En vacker dag kommer stället att bombas - fast TS sitter förstås i Kramfors eller annan avfolkningsbygd och myser med en drink i nypan.

Efter ett par år - eller så - anmäls TS som permanent försvunnen i Syrien med en preliminär ansökan om dödförklaring.

Det enda man vet är att TS befann sig i stridsvagnsverkstaden då den stora bautabomben föll. Man har hittat köttfärs i resterna av verkstaden till samtiliga fem personal - inklusive TS - som befann sig i garaget. TS har förstås tecknat ett gäng häftiga livförsäkringar, som faller ut. Sedan kan TS köra skattefritt resten av det faktiska livet.
#12 2015-07-27, 11:15
Slint
Ursprungligen postat av sleev
Killen/Tjejen vill ju vara en outlaw at då segla på IT avtal (Internationaliserings avtal) funkar inte.
Måste vara en båt registrerad utanför EU, båten måste segla större delen av året utanför EU och din arbetsgivare måste finnas inom EU. Att fula med reglerna kostar dig miljoner.

http://www.di.se/artiklar/2013/10/3/sjoman-far-skattekrav-pa-miljoner/

En fin dröm men inte förankrad i verkligheten, Haven är strikt reglerade och kontrollerade av FN, FN's medlemsländer och IMO.



Jo, jag vet, men han verkar ju ändå vilja veta var han ska betala skatt.