Resa med riktig segelfartyg ("tall ship") - någon som har erfarenhet?

#1 2015-07-19, 14:52
Merwinna
Har alltid velat göra en resa med ett riktigt, gammaldags segelfartyg. Som passagerare alltså, jag kan inget om segling. Helst inte en kryssning, utan en resa som jag skulle ha gjort ändå, från destination A till destination B - fast med ett segelfartyg i stället, på det gamla beprövade viset! :-)

http://www.starclippers.com/en/

Har hittat de här, men det känns lite fusk eftersom de använder motorer som hjälp för att hålla tidtabellen. Det är ju lite charmen med att förlita sig på vågorna och vindarna, att man INTE vet om resan ska ta två veckor eller fyra! :-) Men jag kanske förväntar mig något som inte går att genomföra idag?

Erfarenheter, kunskaper, tankar..?
#2 2015-07-19, 15:29
Jag har besökt Esmeralda https://en.wikipedia.org/wiki/Esmeralda_(BE-43)

Det är ett ganska kommersiellt projekt, bl.a finns det marina kadetter ombord, kan ju vara värt kolla upp om de tar betalande passagerare också.
#3 2015-07-19, 15:35
Merwinna
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag har besökt Esmeralda https://en.wikipedia.org/wiki/Esmeralda_(BE-43)

Det är ett ganska kommersiellt projekt, bl.a finns det marina kadetter ombord, kan ju vara värt kolla upp om de tar betalande passagerare också.


Tack! Dess historia lät inte så rolig dock: en gammal tortyrkammare - men inte tillräckligt långt tillbaka i tiden för att det ska vara "historisk bakgrund"! :-O Vet inte om man riktigt kan lita på chilensk militär än idag..?
#4 2015-07-19, 15:38
Merwinna
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Dess historia lät inte så rolig dock: en gammal tortyrkammare - men inte tillräckligt långt tillbaka i tiden för att det ska vara "historisk bakgrund"! :-O Vet inte om man riktigt kan lita på chilensk militär än idag..?


Det har förresten också motorer...
#5 2015-07-24, 19:03
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har förresten också motorer...


Du kommer inte hitta ett segelfartyg idag som inte har motor som backup. Delvis av licenskrav men också för att det inte räcker med segel. Det är väldigt nyckfullt med segel och i vissa fall behöver man motor av säkerhetsskäl (innan man blåser upp på land etc), dessutom är det lurigt nog att manövrera segelskutor och dylikt med motor. Att lägga till med segel är nog inget jag hade velat pröva.

Sen kommer du nog inte hitta något där restiden är "vad det råkar bli", segelskutorna måste hållas seglande på sommaren för att få inkomster som kan användas till underhåll etc. Då behöver man hålla schemat.

Det finns en del skutor runtom i Sverige, du kan ju börja där kanske och se om det ligger något nära dig. Jag har seglat en del på västkusten och där finns i ingen speciell ordning (med reservation för att sånt här ändras med åren, jag kan vara lite out of date) Kvartsita, Kryssarklubben, Atene, Britta, Ingo och antagligen några till som jag glömt nu. I stockholm vet jag att briggen tre kronor ligger men det borde rimligen finnas någon skuta till även på baksidan tycker man.
#6 2015-07-24, 19:47
Merwinna
Ursprungligen postat av Hefaiston
Du kommer inte hitta ett segelfartyg idag som inte har motor som backup. Delvis av licenskrav men också för att det inte räcker med segel. Det är väldigt nyckfullt med segel och i vissa fall behöver man motor av säkerhetsskäl (innan man blåser upp på land etc), dessutom är det lurigt nog att manövrera segelskutor och dylikt med motor. Att lägga till med segel är nog inget jag hade velat pröva.

Sen kommer du nog inte hitta något där restiden är "vad det råkar bli", segelskutorna måste hållas seglande på sommaren för att få inkomster som kan användas till underhåll etc. Då behöver man hålla schemat.

Det finns en del skutor runtom i Sverige, du kan ju börja där kanske och se om det ligger något nära dig. Jag har seglat en del på västkusten och där finns i ingen speciell ordning (med reservation för att sånt här ändras med åren, jag kan vara lite out of date) Kvartsita, Kryssarklubben, Atene, Britta, Ingo och antagligen några till som jag glömt nu. I stockholm vet jag att briggen tre kronor ligger men det borde rimligen finnas någon skuta till även på baksidan tycker man.


Tack! Då har jag lite att börja söka på. (Men man vill ju gärna att kaptenen ska stå där med en sextant och mäta solhöjden... och inte ha GPS och sådana där nymodigheter! :-) )
#7 2015-07-24, 20:55
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Då har jag lite att börja söka på. (Men man vill ju gärna att kaptenen ska stå där med en sextant och mäta solhöjden... och inte ha GPS och sådana där nymodigheter! :-) )


Min erfarenhet är att på skutan jag seglat har man rätt bra koll även på äldre former av navigation. Jag har nog faktiskt aldrig använt sextant men normalt täcker man över GPSen och sen använder man den bara för att dubbelkolla i efterhand.
#8 2015-07-24, 20:59
Merwinna
Ursprungligen postat av Hefaiston
Min erfarenhet är att på skutan jag seglat har man rätt bra koll även på äldre former av navigation. Jag har nog faktiskt aldrig använt sextant men normalt täcker man över GPSen och sen använder man den bara för att dubbelkolla i efterhand.


Det är bra! Man vet ju aldrig när de moderna instrumenten blir obrukbara, liksom.

Kanske en dum fråga, men hur tar du latituden då?
#9 2015-07-25, 06:44
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är bra! Man vet ju aldrig när de moderna instrumenten blir obrukbara, liksom.

Kanske en dum fråga, men hur tar du latituden då?


Tror faktiskt aldrig jag gjort det, när man navigerar inomskärs behöver man sällan ta koordinater för att navigera för man har fullt med landmärken etc. Ifall du seglar mycket på öppet hav kan det säkert vara annorlunda.
#10 2015-07-25, 07:52
Merwinna
Ursprungligen postat av Hefaiston
Tror faktiskt aldrig jag gjort det, när man navigerar inomskärs behöver man sällan ta koordinater för att navigera för man har fullt med landmärken etc. Ifall du seglar mycket på öppet hav kan det säkert vara annorlunda.



Ja, på öppet hav är det ju helt nödvändigt att kunna fastställa sin position, där finns det inga landmärken. Jag såg förresten på något sådant där överlevnadsprogram, att överlevnadsutrustningen på moderna livflottar innefattar en sextant med tabeller, kompass, sjökort och en handledning. Egentligen borde man lära sig navigera efter stjärnorna också... :-)
#11 2015-07-26, 07:24
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack! Då har jag lite att börja söka på. (Men man vill ju gärna att kaptenen ska stå där med en sextant och mäta solhöjden... och inte ha GPS och sådana där nymodigheter! :-) )


även Esmeralda har modern kommunikationsutrustning, men väl dolt bland alla master och segel...
#12 2015-07-26, 12:00
Merwinna
Ursprungligen postat av morkfromork
även Esmeralda har modern kommunikationsutrustning, men väl dolt bland alla master och segel...


Jo, vi kollade ju redan på detta chilenska fartyg och före detta tortyrkammare. (Om det är BE-43 du menar.)