Jobb inom sjöfart

#1 2015-10-17, 14:51
ingodwetrust
Hej alla!
Jag är en kille som bor i Sverige, och jag har en idé som jag skulle vilja realisera. Jag och två kompisar håller på att spara ihop lite pengar. Vi tänkte därefter resa runt ett år eller två. Vi tänkte arbeta inom sjöfarten under en längre tid, för att få erfarenhet av sjölivet och samtidigt se och uppleva sjölivet och resa runt i världen. Jag undrar om det är någon på forumet som har erfarenhet av den här typen av arbete, dvs. fraktfartyg, kryssningsfartyg eller något annat. Ingen av oss har några särskilda meriterande kvalifikationer, men vi är friska och starka, så jag kan tänka mig att de måste ha behov av någon som gör slitgörat. Om vi säger att vi skulle vilja hitta arbete på ett fartyg som ligger i hamn i Amerika, hur skulle vi då gå tillväga? Hur och vart seglar sådana fraktfartyg, Afrika, Sydamerika? Hur är livet på en sådan båt? Vilka är arbetsuppgifterna? Är inkomsten någorlunda skälig? Krävs ett visst tillstånd eller sjöutbildning/-kurs för att vistas till sjöss i arbete? Vad skulle konkret krävas för att realisera en sådan resa, förutom kapital - dvs. hitta jobb på ett fraktfartyg, kryssningsfartyg eller något annat typ av fartyg, helst ett som är ute till havs under en längre tid, och därefter åka ut till havs för att arbeta och bo på fartyget en tid? Hur länge befinner sig dessa fartyg vanligen ute till havs? Den juridiska biten - försäkringar, VISA, och dylikt, hur sköter man det? Och om man seglar från en världsdel till en annan, hur gäller försäkringar och lagar då? Kryssningsfartyg och färjor - hur fungerar dessa och arbetet på dessa? Är det mycket svårt att få jobb på kryssningsfartyg, dvs. man måste ha någon särskild utbildning, t.ex. bartender? Jag har som ni ser väldigt många frågor och det hela låter säkert naivt och vi bollar egentligen bara idéer än så länge, men det hade varit väldigt kul och ett minne för livet att segla mellan olika exotiska destinationer, t.ex. Stilla Havet, Indiska Oceanen (Maldiverna etc.), Thailand eller Sydamerika. Så, till min huvudfråga: finns det någon på forumet som har stor erfarenhet av sjöfart? Berätta i så fall väldigt gärna!!

Mvh, ingodwetrust
#2 2015-10-17, 15:23
moraltanten88
Bygg en tidsmaskin o åk tillbaka till 60 talet o mönstra på
#3 2015-10-17, 15:42
DJ-Emerald
Jag kan ge dig svar på samtliga av dina frågor. PM:a mig din Skype eller ngt...
#4 2015-10-17, 17:49
ingodwetrust
Ursprungligen postat av moraltanten88
Bygg en tidsmaskin o åk tillbaka till 60 talet o mönstra på


Förväntade mig en sån här kommentar, därför jag skrev att det var lite naivt, taskigt, jag som är helt entusiastisk :'(
#5 2015-10-17, 18:46
Jag tror faktiskt att TS får bättre svar i Arbetsliv och arbetsmarknad så jag flyttar tråden dit.

Resor => Arbetsliv och arbetsmarknad

/Mod
#6 2015-10-18, 16:12
Pistongen
Kort svar,, glöm det. Utan en hel portfölj med diverse certifikat kommer du inte ombord nånstans, och skulle du mot all förmodan ordna allt det skall du konkurera med asiater, indier whatever som gör årslånga kontrakt för inte många dollar alls. Den lilla tid ett fartyg ligger vid kaj är det jobb som gäller, det finns små möjligheter att "turista" Jag vet inte vad snitt tiden för en containerbåt till kaj är men det är inte många timmar.

Kryssningsbåt hade kunnat vara ett alternativ om du tex är bartender eller servitör med väl dokumenterad erfarenhet och bra referenser. Men även här slåss du mot låglöneländer, de är helt enkelt mer motiverade än vad ni är. Men säg att du skulle få jobb på tex RCCL, hur kul skulle det vara att jobba 12-14 timmar om dagen (hårt jobb!) Kanske ha turen att få komma av nån timme på eftermiddagen, efter 8 månader kan du rutten då båtarna går en glorifierad busslinje, dvs samma stopp vecka ut o vecka in.

Nu har jag förenklat det här ganska ordentligt, men kontentan är att det är bara att lägga ner den här iden på en gång.
#7 2015-10-18, 20:11
ingodwetrust
Ursprungligen postat av Pistongen
Kort svar,, glöm det. Utan en hel portfölj med diverse certifikat kommer du inte ombord nånstans, och skulle du mot all förmodan ordna allt det skall du konkurera med asiater, indier whatever som gör årslånga kontrakt för inte många dollar alls. Den lilla tid ett fartyg ligger vid kaj är det jobb som gäller, det finns små möjligheter att "turista" Jag vet inte vad snitt tiden för en containerbåt till kaj är men det är inte många timmar.

Kryssningsbåt hade kunnat vara ett alternativ om du tex är bartender eller servitör med väl dokumenterad erfarenhet och bra referenser. Men även här slåss du mot låglöneländer, de är helt enkelt mer motiverade än vad ni är. Men säg att du skulle få jobb på tex RCCL, hur kul skulle det vara att jobba 12-14 timmar om dagen (hårt jobb!) Kanske ha turen att få komma av nån timme på eftermiddagen, efter 8 månader kan du rutten då båtarna går en glorifierad busslinje, dvs samma stopp vecka ut o vecka in.

Nu har jag förenklat det här ganska ordentligt, men kontentan är att det är bara att lägga ner den här iden på en gång.


Tack för ditt svar, det var informativt.
#8 2015-10-19, 11:41
moraltanten88
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/613957?programid=3381

I tidigare program har de gjort om 50-60 talets glada dagar till sjöss, mycket intressant.