Hitta diskussioner med liknande innehåll

Hotell via booking vs direkt från ägaren

#1 2015-10-28, 23:24
Makingit
Hej!

Bokade en villa i thailand för någon dag sedan, nu i efterhand fick jag ett mail från hotellets ägare där de bad mig att föra över hela beloppet till deras utländska bankkonto. ( mailet skickades genom booking )
efteråt slog tanken mig att skriva direkt till hotellet och fråga om det är möjligt att få det billigare genom den utan booking som mellanhand.
till svar fick jag: yes sure i will contact you tomorrow morning.
kändes skapligt oseriöst med en smilie.

någon som gjort såhär tidigare? skulle ni betala till hotellet i förskott via banköverföring?
#2 2015-10-28, 23:30
InternetFriend
Låter väldigt oseriöst, speciellt med utländskt konto o allt det där. Varje gång jag har använt booking så har jag alltid betalat 10% i förskott, resten har jag betalat på plats. Så mitt råd är att du inte ska göra det! Vänta ut och se vad som händer!
#3 2015-10-29, 00:11
Makingit
Ursprungligen postat av InternetFriend
Låter väldigt oseriöst, speciellt med utländskt konto o allt det där. Varje gång jag har använt booking så har jag alltid betalat 10% i förskott, resten har jag betalat på plats. Så mitt råd är att du inte ska göra det! Vänta ut och se vad som händer!


Ja precis!
Frågade varför och deras anledning var att de alltid kräver full betalning om man har gjort en bokning utan återbetalning vid avbokning.
Skrev även till dem via deras hemsida, får se vilket svar jag får.
Mailen slutade på @mail.ru
#4 2015-10-29, 00:13
Makingit
"Hotellet" heter: siam view samui och ligger på ön koh samui, någon som vet något om stället? Finns ej med på tripadvisor.
#5 2015-10-29, 01:28
jckei
Ursprungligen postat av Makingit
"Hotellet" heter: siam view samui och ligger på ön koh samui, någon som vet något om stället? Finns ej med på tripadvisor.


Inga recensioner någonstans och en rysk mailadress. Känns väldigt skumt.

Kontakta booking.com och berätta vad som hänt, dvs. att hotellet kontaktat dig och begärt full betalning. Det skulle inte förvåna mig om "hotellet" försvinner från hemsidan ganska kort efter det.
#6 2015-10-29, 03:03
Makingit
Ursprungligen postat av jckei
Inga recensioner någonstans och en rysk mailadress. Känns väldigt skumt.

Kontakta booking.com och berätta vad som hänt, dvs. att hotellet kontaktat dig och begärt full betalning. Det skulle inte förvåna mig om "hotellet" försvinner från hemsidan ganska kort efter det.


Det är alltså en rysk mailadress?
Mailen är - [email]eee234@mail.ru[/email]
Luktar oseriöst genom skärmen så det skriker om det.
Villorna finns med på Google Maps och har funnits på booking sen några månader tillbaka.
#7 2015-10-29, 03:16
Makingit
Ringde till bookings kundtjänst nu och berättade hur det låg till.
Killen jag pratade med sa att det verkar som att ägaren av hotellet är rysk, och pengarna ska föras över till kasikorn bank.
enligt han så var det helt lugnt att föra över pengarna dit, och skulle det bli något krångel så lovade han mig pengarna tillbaka.
Fanns tyvärr ingen svensktalande person på deras kundtjänst nu så fick prata med någon herre från usa, ska ringa imorgon och se om den svenska kundsupporten säger samma sak.
#8 2015-10-29, 05:27
alienfin
Varför boka ens. Tar alltid på plats så man kan ändra planer lite hur man vill under resan fast jag är ju där 3 mån varje gång också.
#9 2015-10-30, 20:49
Arne37
Ditt inlägg var det minst givande i frågan. Varför ifrågasätta istället för att bara hjälpa hen? Det finns väl tusen olika anledningar för TS att vilja boka hotell i förväg? Hen kanske har familj och vill ha allt på sin plats när de anländer... dumt svar!

Ursprungligen postat av alienfin
Varför boka ens. Tar alltid på plats så man kan ändra planer lite hur man vill under resan fast jag är ju där 3 mån varje gång också.
#10 2015-10-30, 22:39
freee
Ursprungligen postat av Arne37
Ditt inlägg var det minst givande i frågan. Varför ifrågasätta istället för att bara hjälpa hen? Det finns väl tusen olika anledningar för TS att vilja boka hotell i förväg? Hen kanske har familj och vill ha allt på sin plats när de anländer... dumt svar!



Och ska man citera ett inlägg skriver man under det man ska citera. Inte alls givande att skriva ovanför det man ska citera.

Nu till Ts, tycker du ska vara lite försiktig med den där betalningen.
#11 2015-11-13, 16:38
alienfin
Ursprungligen postat av Arne37
Ditt inlägg var det minst givande i frågan. Varför ifrågasätta istället för att bara hjälpa hen? Det finns väl tusen olika anledningar för TS att vilja boka hotell i förväg? Hen kanske har familj och vill ha allt på sin plats när de anländer... dumt svar!


Förbannade idiot..Dumt svar? Finns tusen anledningar också att boka på plats,du slipper bli lurad på många sätt tex. Många familjer vågar utanför ramarna på svensson semester med allt inrutat numera..
#12 2015-11-25, 14:59
meraman
Enligt Aftonbladet pågår just nu bedrägeri genom booking. Man skall ej betala om man får mail...