Ersättning för förstörd bröllops resa?

#1 2015-12-08, 20:16
Turbo1212
Hej.

Undrar vad en skälig ersättning för nedanstående skulle kunna vara?

Ursäkta den långa beskrivningen men det var svårt att korta ner.

Vi väntade oss en fantastisk 2 veckors bröllopsresa till maldiverna, två olika öar 1 vecka på varje med all-inclusive. Resans pris var 59900kr för oss två.
Men allt strul förstörde större delen av vår resa.

Det började när vi kom till flygplatsen i Male söndagen den 18/10, då vi skulle få transfer till Holyday island (första ön).
Det visade sig att hotellen inte fått vår betalning så de vägrade till en början att transportera oss till ön.
Eftersom det var söndag så gick det inte att nå vår researrangör.
Vi la ner ca 2-3 timmar på att försöka ringa runt och lösa det hela när vi var på flygplatsen.
Efter x-antal telefonsamtal och uppvisande av kreditkort samt löfte om att vi betalar vår vistelse på första ön ytterligare en gång på plats, så fick vi vår transfer till Holyday island.
Väl på ön så fick vi vid incheckningen betala 18205kr.
När vi hade checkat in så såg vi framemot vårt honeymoon-paket som skulle stå på vårt rum vid ankomst innehållande frukt och en flaska bubbel.
Men till vår besvikelse så var det tomt, vi tog kontakt med receptionen och visade upp vår bokning mm, efter vi sagt till ett flertal gånger under veckan så fick vi vårt honeymoon-paket fredagen den 23/10.

Måndag 19/10

Vi får äntligen tag i vår researrangör förklarar vad som hänt vid vår ankomst och de lovar att fixa detta samt föra över de pengarna vi lagt ut.

Under resten av veckan ringde och mailade vi med vår researrangör för att se om de löst vecka 2.
Samt hela tiden kolla internet-banken för att se om återbetalningen har registrerats så vi skulle kunna ha råd och göra de utflykter och aktiviteter vi tänkt oss.

Fredag 23/10

Vi påtalar ännu en gång att vi inte ser att vi fått vår återbetalning och efterfrågar om de verkligen fixat med betalningen till Sun island (andra ön). Då vi är oroliga att det ska bli strul vid incheckningen där på söndagen den 25/10.
Vi fick då svar från dem att de gjort återbetalningen och vi bör kunna se den inom kort samt att Sun island är betalt.

Söndag 25/10

När vi ska checka in på Sun island visar det sig att det endast är bokat och betalt fram till 31/10 istället för 1/11.
Samt att honeymoon-paketet inte var bokat och det var för få bokade nätter för att få nattfisket inkluderat.
Vi mailar vår researrangör angående detta och talar även om att vi nu kan se att pengarna är återbetalade.

Vi la ner väldigt mycket tid och energi på att kolla vår bokning under veckan.

Onsdag 28/10

Vi frågar återigen receptionen om vår bokning och de säger att det inte är löst och att vi får kontakta vår researrangör än en gång.
Vi ringer upp vår researrangör igen då det fortfarande inte verkar vara löst med vår bokning, vi begär att få lämna över telefonen till receptions-personalen för att de ska lösa det hela.

På kvällen kunde vi hämta våra nya keycard som visar att vi nu är bokade även sista dagen, och vi blev lovade att få vårt honeymoon-paket imorgon torsdag 29/10.
Vi skulle nu även få möjlighet att boka vår nattfisketur, men det visade sig att det inte fanns några platser kvar och ingen möjlighet att boka något annat istället.


Sammanfattning:

Vi fick inte uppleva den lugna romantiska ankomsten vi hade sett fram emot på någon utav öarna.
Lade ner mycket tid och energi på kontakter med vår researrangör och hotellpersonal mm.
Låg ute med 18200kr i en vecka vilket resulterade i att vi inte hade pengar till de aktiviteter och utfärder vi hade tänkt.
Gick miste om nattfiske turen som skulle varit inkluderad á 494kr/person.
Vi var hela tiden oroliga för pengarna och bokningarna mm vilket gjorde att vi inte riktigt kunde slappna av, samt att vi hela tiden kände att vi behövde ha telefonen med oss.
Och kolla mail och internet-banken flera gånger om dagen samt frågade i reseptionen dagligen om de fått reda på något.
Fick en telefon räkning på 600kr efter allt detta strul.

Resans pris var 59900kr för oss två.

Kort sagt så känner vi att halva vår smekmånad blev förstörd.

Vad kan vara en själig kompensation för detta?

Tack på förhand!
#2 2015-12-08, 22:09
Detejade
Ska jag vara ärligt tycker jag att de ska betala alla era kostnader från att ni lämna dörren här i Sverige tills att ni kom tillbaka till Sverige och låst upp hemdörren.

Alla annat är fiasko.

Be annars om resecheck med alla dessa kostnader jag har beskrivit.

Så här får det inte gå till.
#3 2015-12-09, 07:15
Turbo1212
Researrangören erbjuder oss 4000kr i bokningsrabatt vid bokning av vår nästa resa genom dem.

Vi tycker att det är på tok alldeles för lite då vi.

Låg ute med 18200kr under en vecka vilket medförde att vi inte hade råd med de aktiviteter och utflykter vi tänkt.
600kr i telefonräkning.
Gick misste om nattfisket värde 494kr/person.
Stress- och oroskänsla under hela vår vistelse.

Vad tycker ni?
#4 2015-12-09, 10:14
Skriv ner allt pa engelska pa alla stora resesiter som tripadvisor
#5 2015-12-09, 10:24
Turbo1212
Ursprungligen postat av morkfromork
Skriv ner allt pa engelska pa alla stora resesiter som tripadvisor


Vi är inte ute efter att hänga någon, utan bara nyfikna på vad som kan vara en lämplig ersättning!
#6 2015-12-09, 10:57
Ursprungligen postat av Turbo1212
Låg ute med 18200kr under en vecka vilket medförde att vi inte hade råd med de aktiviteter och utflykter vi tänkt.
600kr i telefonräkning.
Gick misste om nattfisket värde 494kr/person.
Stress- och oroskänsla under hela vår vistelse.

Tycker nog ändå att 4000 låter ganska rimligt.

Den direkta ekonomiska förlusten är ju 1100. Den ska ni solklart ha ersättning för.

Kompensation för att ni inte kunde genomföra planerade aktiviteter, eftersom ni låg ute med pengar... tja, det var ju arrangörens fel att ni behövde ligga ute med pengar, så det låter ju rimligt med viss kompensation. Men man får väl fundera på vilken betydelse de här aktiviteterna hade för reseupplevelsen som helhet. Arrangören skulle nog kunna hävda att det var själva vistelsen på resmålet som var resans huvudsyfte snarare än enskilda aktiviteter.

Kompensation för er oroskänsla eller att ni behövde kolla internetbanken känns helt klart tveksamt.

Återstår då att avgöra om det är värt ca 3000 kr i kompensation att ni inte hade råd att åka på aktiviteter på grund av arrangörens slarv. Personligen tycker jag att det låter ganska rimligt. Möjligen kan det vara värt något mer.

Framför allt skulle jag inte godta kompensation i tillgodohavande utan bara acceptera kontant ersättning.

Lärdomen här är väl för övrigt att ha så lite med researrangörer att göra som möjligt. Det är alltid mycket enklare att argumentera med den som ska leverera en tjänst om man har köpt tjänsten direkt av leverantören.
#7 2015-12-09, 15:45
Quietdrive
Du måste säga vilken researrangören är, annars lär du inte få mycket hjälp här.
Är det en lågpris-arrangör så får du nog kämpa hårt med att få rätt, är det t.ex Lime Travel så lär det inte vara några problem alls. Jag gissar att du får tillbaka 5000-10000:- inkl telefonräkningen om det är en bra arrangör.
#8 2015-12-09, 16:03
evilhoney
Ursprungligen postat av d99mlu
Tycker nog ändå att 4000 låter ganska rimligt.

Den direkta ekonomiska förlusten är ju 1100. Den ska ni solklart ha ersättning för.

Kompensation för att ni inte kunde genomföra planerade aktiviteter, eftersom ni låg ute med pengar... tja, det var ju arrangörens fel att ni behövde ligga ute med pengar, så det låter ju rimligt med viss kompensation. Men man får väl fundera på vilken betydelse de här aktiviteterna hade för reseupplevelsen som helhet. Arrangören skulle nog kunna hävda att det var själva vistelsen på resmålet som var resans huvudsyfte snarare än enskilda aktiviteter.

Kompensation för er oroskänsla eller att ni behövde kolla internetbanken känns helt klart tveksamt.

Återstår då att avgöra om det är värt ca 3000 kr i kompensation att ni inte hade råd att åka på aktiviteter på grund av arrangörens slarv. Personligen tycker jag att det låter ganska rimligt. Möjligen kan det vara värt något mer.

Framför allt skulle jag inte godta kompensation i tillgodohavande utan bara acceptera kontant ersättning.

Lärdomen här är väl för övrigt att ha så lite med researrangörer att göra som möjligt. Det är alltid mycket enklare att argumentera med den som ska leverera en tjänst om man har köpt tjänsten direkt av leverantören.

Jag håller inte med då det inte är i reda pengar utan i bokningsrabatt, det förutsätter ju att de skulle vilja använda arrangören igen.
Jag vet inte alls vad praxis är så det är svårt att uttala sig men visst bör ni få något för uteblivna aktiviteter samt strul i allmänhet.
#9 2015-12-09, 17:10
Turbo1212
Ursprungligen postat av Quietdrive
Du måste säga vilken researrangören är, annars lär du inte få mycket hjälp här.
Är det en lågpris-arrangör så får du nog kämpa hårt med att få rätt, är det t.ex Lime Travel så lär det inte vara några problem alls. Jag gissar att du får tillbaka 5000-10000:- inkl telefonräkningen om det är en bra arrangör.


Som jag sa tidigare så visade det sig att vår resebyrå inte hade gjort något fel.

Vi bokade genom indcen-resor och de använde sig i sin tur av den lokala reseagenten scorpion-travel i Maldiverna.

Så inget ont om indcen-resor och de har avslutat samarbetet med scorpion-travel.
#10 2015-12-09, 19:01
Ursprungligen postat av Turbo1212
Som jag sa tidigare så visade det sig att vår resebyrå inte hade gjort något fel.

Vi bokade genom indcen-resor och de använde sig i sin tur av den lokala reseagenten scorpion-travel i Maldiverna.

Så inget ont om indcen-resor och de har avslutat samarbetet med scorpion-travel.


Jo det är definitivt Indcen-resor som är ansvarig, vilka underleverantörer de väljer att anlita är inte kundens ansvar. Det är Indcen-resor som har sålt en produkt som inte levde upp till förväntningarna. I det här fallet så har det strulat till sig på ett flertal punkter:

Betalning för första ön inte ordnad och ni fick lägga ut pengar.
Honeymoon-paket som inte levererats
Felaktig bokning på andra ön
Nattfisketur som gick om intet

Det är mycket dåligt hanterat av Indcen-resor som redan vid första kontakten borde ha lagt mycket mer energi på att försäkra sig om att betald produkt levereras som utlovat. Rekommendationen är givetvis att be Indcen-resor om kompensation och det ska vara reda pengar och ingen rabatt på framtida resor.

Vad är det då värt? Ja någonstans mellan 5000-10000 kronor är rimligt men då pratar vi cash och inte rabatter. Om de inte går med på det så ärendet anmälas till Allmänna Reklamationsnämnden.
http://www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/
#11 2015-12-10, 03:03
Sammanbrott
Researrangörer tar betalt för att sköta sådant som resenärerna då slipper göra, som att fixa bokningar och lösa problem. Det ska väl finnas personal på resmålet som är anträffbar när ni anländer, annars kan man ju lika gärna boka allt själv?
#12 2015-12-10, 10:59
greatesthits
Trist att det blev som det blev.

Som många ovan så skulle jag enbart godta en rak ekonomisk kompensation, dvs inte någon form av rabatt på nästa bokning.

Jag skulle även ta fasta på att bägge bokningarna (de två hotellvistelserna) var felaktiga; den ena utifrån perspektivet att ni hade betalt men det ansåg inte hotelloperatören, den andra utifrån att ni hade betalt t o m 1/11 (om fallet nu så var?) men att hotelloperatören bara kunde bekräfta t o m 31/10 - vilket i sin tur ledde till att ni gick "miste" om en aktivitet (som ni isf har "betalat" för...)

Den första föranledde att ni behövde betala den (igen) på plats. Där skulle jag argumentera för att det ledde till en akut likviditetsbrist vilket påverkade er vistelse, förhindrade Er att göra, uppleva etc bla bla.

Vidare skulle jag argumentera för att ni har betalat för en viss service/upgrade under er vistelse (honeymoon-paket) men som inte levererades med mer än att ni fick "tjata" till Er den.

Därefter skulle jag argumentera för de mjuka värdena - dvs att detta var en "bröllopsresa" och att allt strul påverkade Er vistelse och förtog upplevelsen av att vara i "paradiset", strulet med hotell 1 som skapade oro inför transfer till Hotell 2 etc bla bla

De rena utläggen ni har haft (telefonräkning) ser jag som självklar rak ekonomisk kompensation.

5-10tuss låter inte orimligt i mina ögon. Jag skulle personligen gå ut "högt" då dylika saker tenderar att bli en förhandlingsfråga.

Att arrangörer skyller på varandra är (för dig som slutkonsument) ovidkommande om och när du skall argumentera för din rätt/kompensation. Snarare skall du använda det till att trycka på att ni valde just en arrangör för att "pussla ihop" en kombinationsresa med "allt-inkluderat".

Börja skissa på ett brev och putsa på dina fomuleringar och dela upp det i flera anledningar till varför du anser dig vilja ha kompensation.

Lycka till!