Säkerhet på flyg efter Lubitz

#1 2016-01-13, 15:44
kStreet
hej alla ska flyga om 4 dagar till bulgarien o ja undrar va bolagen har gjort åt säckerhet efter lubitz insidenten

tex så kunde han göra de han gjorde för han la nåt i sin pilot kompis kaffe, har bolagen nu gjort så man inte får dricka vissa grejer som andra kan stoppa nåt i ?

vill veta va man gjort konkret efter som ja e rätt rädd
#2 2016-01-13, 15:48
Nyash
du behöver inte oroa dig ett dug, det flyger tusentals plan varje dag.
#3 2016-01-13, 15:50
kStreet
Ursprungligen postat av Nyash
du behöver inte oroa dig ett dug, det flyger tusentals plan varje dag.


så sa man säckert till dom på german wings planet
#4 2016-01-13, 19:39
Ursprungligen postat av kStreet
så sa man säckert till dom på german wings planet


(FB) Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

Samlingstråd om flygrädsla kan kanske vara till nytta.

Vissa bolag har gjort mindre ändringar i rutinerna, den mest omskrivna var att man nu i fler bolag än innan (vissa hade det redan innan, vissa har det fortfarande inte) aldrig får lämna en person ensam i cockpit.

Huruvida den proceduren hjälper eller inte har diskuterats på olika ställen. Men vissa förändringar har gjorts.

Oavsett är det så att innan germanwingskraschen var flyget otroligt säkert, framförallt för den som flyger reguljärt i Europa och västvärlden. Efter kraschen var flyget fortfarande extremt säkert. Du är säkrare på flygplanet än i ditt eget badrum (statistiskt sett).
#5 2016-01-14, 01:33
Tvivlar att man faktiskt kan göra så mycket för att förhindra att någon som har bestämt sig genomför ett självmord.

Två piloter som flyger gemensamt. Inför att en tredje ska närvara så att det alltid finns två som flyger. Hur ska man förhindra att en av de tre, som antingen sitter vid spakarna eller sitter bakom, i ett känsligt moment inför landning antingen drar en armbåge i ansiktet på kollegan intill och sedan gasar/dyker, alternativt om det är den tredje (reservpiloten) exempelvis stryper en av de som flyger och sedan kraschar maskinen?
#6 2016-01-14, 01:58
kStreet
Ursprungligen postat av Neksnor
Tvivlar att man faktiskt kan göra så mycket för att förhindra att någon som har bestämt sig genomför ett självmord.

Två piloter som flyger gemensamt. Inför att en tredje ska närvara så att det alltid finns två som flyger. Hur ska man förhindra att en av de tre, som antingen sitter vid spakarna eller sitter bakom, i ett känsligt moment inför landning antingen drar en armbåge i ansiktet på kollegan intill och sedan gasar/dyker, alternativt om det är den tredje (reservpiloten) exempelvis stryper en av de som flyger och sedan kraschar maskinen?


typ han tredje kan ha pistol så om nån av dom två första försöker göra nåt så kan han sjuta dom o ta kontroll
#7 2016-01-14, 07:17
Ursprungligen postat av kStreet
typ han tredje kan ha pistol så om nån av dom två första försöker göra nåt så kan han sjuta dom o ta kontroll

Men om han (nr 3) vill ta livet av sig?
#8 2016-01-15, 20:54
kStreet
Ursprungligen postat av Neksnor
Men om han (nr 3) vill ta livet av sig?


då ger man dom 2 andra pistoler också
#9 2016-01-16, 10:14
Ursprungligen postat av kStreet
då ger man dom 2 andra pistoler också


Och så räcker det att en av dom tre vill ta livet av sig så har du som gott garanterat att dom lyckas. Stödjer du även att alla passagerare och kanske folk på gatan ska ha vapen för sin egen "säkerhet"?

vapen är i grunden ingen säkerhet och vapen på ett flygplan hade med största sannolikhet enbart haft en negativ effekt på säkerheten.
#10 2016-01-16, 16:23
kStreet
Ursprungligen postat av Hefaiston
Och så räcker det att en av dom tre vill ta livet av sig så har du som gott garanterat att dom lyckas. Stödjer du även att alla passagerare och kanske folk på gatan ska ha vapen för sin egen "säkerhet"?

vapen är i grunden ingen säkerhet och vapen på ett flygplan hade med största sannolikhet enbart haft en negativ effekt på säkerheten.


ja för om man kollar på tex alla sjutningar i usa så händer alla i gun free zones
#11 2016-01-16, 18:40
Ursprungligen postat av kStreet
ja för om man kollar på tex alla sjutningar i usa så händer alla i gun free zones


Nu driver vi ifrån ämnet men kort fattat har du fel.
http://everytownresearch.org/reports/mass-shootings-analysis/

Det går självklart även att läsa orginalmaterialet ifrån FBI men i ovanstående analys sker 13% av "masskjutningar" i USA i Gun free zones, långt ifrån alla.

Oavsett har vi nu gått ifrån ämnet. För att återgå:

Vi har redan svarat på din fråga om vad som har gjorts efter Germanwings-kraschen. Vi har också sett i diskussionen att huruvida det hjälper eller inte är åtminstone inte Flashback övertygat om. Det finns också minst en tråd som diskuterar detta ämne redan.

Dina förslag om att beväpna piloter har uppenbara brister och är ingenting som har gjorts och inte tror jag heller att det kommer att göras.

På ren statistik är din flygrädsla ogrundad även som flygrädsla i allmänhet, om du dessutom specifikt oroar dig för piloter som tar självmord har du ännu mindre risk att oroa dig.


Flyg du imorgon, ingen kan lova att inget kommer att hända. Däremot vet jag baserat på statistik att du har större sannolikhet att dö på väg till eller från flygplatsen än i en flygolycka.