Hitta diskussioner med liknande innehåll

Stockholm-Köpenhamn i Buster 50hk

#1 2016-03-12, 23:40
nannou
Vi är tre rätt goda vänner som planerar att ta en road trip båtvägen till Köpenhamn. Farkosten vi färdas i är en Big Buster -86 med en Johnson 50 hk som drar ca 18L/h full gas 25 knop och vi räknar med en marschfart på tjugo knop.

Resan startar i Lillsved, Stockholms skärgård och innefattar sju stopp för att fylla på proviant och övernattning. Nedan följer en beskriving av mellanlandningarna:

Lillsved-Oxelösund

Oxelösund-Västervik

Västervik-Oskarshamn

Oskarshamn-Kalmar

Kalmar-Karlskrona

Karlskrona-Simrishamn

Simrishamn-Trelleborg

Trelleborg-Köpenhamn

Naturligtvis kräver detta en stor mängd bränsle, vatten och proviant i form av konserver. Vi har en tanke om GPS och någon form av sattelittelefon att köpa innan vi åker. Regnställ och någon form av presenning att hålla viktiga saker torra från väder och vind kommer vi också ha med oss. Förutom detta tar vi med oss en systemkamera att dolumentera äventyret med i form av rörlig bild. Kan vara en kul grej att visa för barnen när de blir stora.

Tips på ytterligare planering tas tacksamt emot. Resan kommer genomföras någon gång under högsommaren.
#2 2016-03-13, 01:02
Brute
Varför satellittelefon? Skall ni ut på Atlanten efter Köpenhamn eller?

Varför proviant i form av konserver? Hur många månader räknar ni med att maten måste hålla?

Boka köpenhamnsresan här sj.se, då ni inte har en susning om sjöliv.

//Brute
#3 2016-03-13, 01:26
Det låter ju nästan som att ni ska genomföra en expedition a lá en Jules Verne roman. Ni kommer att med största sanolikhet att åka inomskärs och kustnära. Så ni kommer ha tekning på mobilerna precis som vanligt. Och konserver känns ju även det lite överkurs då ni med största sannolikhet kommer passera hundratals småbåtshamnar. Men ladda upp med några burkar Salta Biten och lev som riktiga sjöbusar!

Passa er för skörbjugg bara
#4 2016-03-13, 01:41
DrSvenne
Ursprungligen postat av nannou
Vi är tre rätt goda vänner som planerar att ta en road trip båtvägen till Köpenhamn. Farkosten vi färdas i är en Big Buster -86 med en Johnson 50 hk som drar ca 18L/h full gas 25 knop och vi räknar med en marschfart på tjugo knop...

Jag tycker det är dumt att vara ute på havet i en öppen båt som dessutom bara har en motor för jag antar att det är en sådan båt det handlar om ? Havet även om det är Östersjön som de handlar om är rätt så annorlunda än inomskärs trafik, tex inomskärs kan man ju nästan alltid ösa på nästan för fullt.

Är sjögången grov så kan ni vara tvungna att tuffa fram i 8-9 knop sådär och då känns trippen bra dryg. Även sommartid kan det ju vara uselt väder, med blott bara +10 C i luften - kom ihåg att havet och fartvinden kyler hela tiden, och vattnet kan ju blott vara + 6 C sommartid ibland beroende på vind och strömmar mm. Drullar man i vattnet så klarar man ej sig så länge utan att bli nedkyld.

Jag har kompisar som paddlat hela vägen ifrån Haparanda/Torneå till Norge i kajak, de tog det i tre etapper, tre somrar.

Det är bra att ha två motorer pga att ett eventuellt stopp kan det ta timmar innan ni nås av sjöräddningen, man kan ju då driva rätt rejält ur kurs, etc.

Det är rätt tröttande att tuffa fram i > 20 knop även om vädret är fint och havet lugnt, pga att resan ju tar lång tid, det är bullrigt, stötigt och skakigt i en liten båt.Själv är jag lite trött på att vara på sjön pga att det är rätt tråkigt, samma drill veckor i sträck.

Om tfn och GSM, nja man har i regel alltid kontakt med nätet i land om man kan se kusten ifrån båten. Men är land bortom horisonten så lär risken vara stor att du inte har någon kontakt alls. En rejäl mast på båten med antenn i toppen underlättar ju, men ökar inte räckvidden så där jättemycket.

Man brukar inte köpa satellit-tfner, man hyr dem istället, de är annars hutlöst dyra att ha. Att ringa kostar väl nånting i storleksordningen 20-30 kr/minuten, men det var mycket dyrare för några år sedan. Telia har haft support och förmedling förut. SMS kan man skicka med sådana tfner, men jag tror inte MMS fungerar något vidare. Internet via satellit brukar vara asdyrt om man ens vill ha någon hastighet som är acceptabel. Plus att man brukar få ha med sig en klumpig antenn. Om man nu har hyrt någon satellit-tfn så bör man ha extra batterier pga att de drar mer ström än vanliga tfner, men också pga att man använder dem i tuffare miljöer än annars.

Jag vet inget om er vana vid att vara på sjön men de flesta brukar bli sjösjuka efter någon dag eller två, det kan även komma någon dag efteråt utan att man är riktigt förberedd på det.

Nej, men går ni vidare och genomför seatrippen så vore det väl hänt, det är ju kul ändå, jag skulle nog chansa på att sälja båtskrället framme i Köpenhamn, jag skulle nog inte vara så pigg på att åka tillbaks.

Ursprungligen postat av WLHS
Det låter ju nästan som att ni ska genomföra en expedition a lá en Jules Verne roman. Ni kommer att med största sanolikhet att åka inomskärs och kustnära. Så ni kommer ha tekning på mobilerna precis som vanligt. Och konserver känns ju även det lite överkurs då ni med största sannolikhet kommer passera hundratals småbåtshamnar. Men ladda upp med några burkar Salta Biten och lev som riktiga sjöbusar!
Passa er för skörbjugg bara

Ja kustnära är ju att föredra i vilket fall som helst även om sträckan blir betydligt längre, så länge ni kan se kusten så har ni nog också täckning, Bullens pilsnerkorv är ett tips också

Ursprungligen postat av Brute

Boka köpenhamnsresan här sj.se, då ni inte har en susning om sjöliv.
//Brute


Håller med, spar pengarna till en brakfylla i Köpenhamn istället ? En brakfylla är roligt, det är däremot inte sjösjuka... Och så tar man och käkar någon superstark chicken Tikka där så man får sitta på en påse is på vägen hem, det är ungefär det som världsomseglingar handlar om, usel mat, diarre, rövklåda och sjösjuka... Hehe..
#5 2016-03-13, 08:00
puppe
På 80 talet gjorde 2 norrmän en liknande resa med en big buster. Dom hade 2st 70hk
Ewinrude motorer i arslet och ett stort antal jeep dunkar med sig från Nordkap i Norge till England. Om jag inte minns fel så klockade dom resan på 3 dygn
#6 2016-03-13, 12:44
Andersdamaan
Bustern är inte den mest bekväma båten att färdas långt i då den gärna stampar och slår vid litet grövre sjögång. Detta vet jag då jag vid några tillfällen har kört sträckan Grisslehamn-Eckerö. Man blir förutom nerblött av sjöstänk även rätt mör i röven efter ett tag, så investera i ordentliga sjöställ och ett par bekväma sittdynor.
#7 2016-03-14, 20:35
nannou
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag tycker det är dumt att vara ute på havet i en öppen båt som dessutom bara har en motor för jag antar att det är en sådan båt det handlar om ? Havet även om det är Östersjön som de handlar om är rätt så annorlunda än inomskärs trafik, tex inomskärs kan man ju nästan alltid ösa på nästan för fullt.

Är sjögången grov så kan ni vara tvungna att tuffa fram i 8-9 knop sådär och då känns trippen bra dryg. Även sommartid kan det ju vara uselt väder, med blott bara +10 C i luften - kom ihåg att havet och fartvinden kyler hela tiden, och vattnet kan ju blott vara + 6 C sommartid ibland beroende på vind och strömmar mm. Drullar man i vattnet så klarar man ej sig så länge utan att bli nedkyld.

Jag har kompisar som paddlat hela vägen ifrån Haparanda/Torneå till Norge i kajak, de tog det i tre etapper, tre somrar.

Det är bra att ha två motorer pga att ett eventuellt stopp kan det ta timmar innan ni nås av sjöräddningen, man kan ju då driva rätt rejält ur kurs, etc.

Det är rätt tröttande att tuffa fram i > 20 knop även om vädret är fint och havet lugnt, pga att resan ju tar lång tid, det är bullrigt, stötigt och skakigt i en liten båt.Själv är jag lite trött på att vara på sjön pga att det är rätt tråkigt, samma drill veckor i sträck.

Om tfn och GSM, nja man har i regel alltid kontakt med nätet i land om man kan se kusten ifrån båten. Men är land bortom horisonten så lär risken vara stor att du inte har någon kontakt alls. En rejäl mast på båten med antenn i toppen underlättar ju, men ökar inte räckvidden så där jättemycket.

Man brukar inte köpa satellit-tfner, man hyr dem istället, de är annars hutlöst dyra att ha. Att ringa kostar väl nånting i storleksordningen 20-30 kr/minuten, men det var mycket dyrare för några år sedan. Telia har haft support och förmedling förut. SMS kan man skicka med sådana tfner, men jag tror inte MMS fungerar något vidare. Internet via satellit brukar vara asdyrt om man ens vill ha någon hastighet som är acceptabel. Plus att man brukar få ha med sig en klumpig antenn. Om man nu har hyrt någon satellit-tfn så bör man ha extra batterier pga att de drar mer ström än vanliga tfner, men också pga att man använder dem i tuffare miljöer än annars.

Jag vet inget om er vana vid att vara på sjön men de flesta brukar bli sjösjuka efter någon dag eller två, det kan även komma någon dag efteråt utan att man är riktigt förberedd på det.

Nej, men går ni vidare och genomför seatrippen så vore det väl hänt, det är ju kul ändå, jag skulle nog chansa på att sälja båtskrället framme i Köpenhamn, jag skulle nog inte vara så pigg på att åka tillbaks.


Ja kustnära är ju att föredra i vilket fall som helst även om sträckan blir betydligt längre, så länge ni kan se kusten så har ni nog också täckning, Bullens pilsnerkorv är ett tips också



Håller med, spar pengarna till en brakfylla i Köpenhamn istället ? En brakfylla är roligt, det är däremot inte sjösjuka... Och så tar man och käkar någon superstark chicken Tikka där så man får sitta på en påse is på vägen hem, det är ungefär det som världsomseglingar handlar om, usel mat, diarre, rövklåda och sjösjuka... Hehe..


Idén är fortfarande på konceptstadiet, därav lite vilda utsvävningar. Att hålla oss med kustlinjen inom synhåll är planen. Dock kan det nog vara bra att ha med lite förnödenheter om motorn skär sig och vi tappar täckning.

Givetvis är vi medvetna om att det nog inte blir fråga om ett cast awayscenario, men samtidigt känns det lite läbbigt att dra en så här lång tripp i en rätt färdig båt. Motorn har blivit servad varje år, och sedan vi körde sönder propellern mot ett grund under ett kokainrus för några år sedan är även den utbytt mot en ny som fräser på utav bara fan. Så vi räknar med att komma ner rätt fort ändå.

Det som grämer oss mest är, som någon nämnde tidigare, den mentala utmattningen av hög hastighet kombinerad med temperaturfallet under en lång bumpig färd. Färden mellan vaxholm och Lillsved brukar vara nog för en dag annars. Men om vi håller oss max ett par km från strandlinjen bör det väl inte vara någon fara om det blåser upp rejält och vi tvingas avbryta den delen av rutten?

Han som äger båten är van vid sjön, vi andra kommer till stor del fungera som bollplank på vägen ner.

Och vägen tillbaka är ordnad med bil och båtsläp.
#8 2016-03-14, 23:42
Så mycket mat behöver ni väl inte ha med er i båten, gasar ni bra så bör ni klara en dagsetapp på max 6 timmar. Ät ordentligt före och efter, ta med mackor, termos med varm dryck och vatten. Satelittelefon känns onödigt, vanlig VHF är väl billigare och bör ha tillräcklig funktionalitet förutsatt att ni inte behöver twittra under färd. GPS/navigator, ja, men vanligt sjökort är väl inte fel som reserv?
I övrigt gissar jag, med min ringa båtvana, att ni klarar er långt om allt packas vattentätt och ni har dubbla sjöställ, alltså ett i reserv. Det är inte skönt att behöva ta på sig fuktiga och kalla kläder. Varma kläder är självklart, fartvind kyler även om det inte skvätter vatten.
Hemresan inleds lämpligen med båtresa över sundet, det är antagligen billigare än att köra över bron med bil + trailer.
#9 2016-03-15, 22:16
DrSvenne
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Bustern är inte den mest bekväma båten att färdas långt i då den gärna stampar och slår vid litet grövre sjögång. Detta vet jag då jag vid några tillfällen har kört sträckan Grisslehamn-Eckerö. Man blir förutom nerblött av sjöstänk även rätt mör i röven efter ett tag, så investera i ordentliga sjöställ och ett par bekväma sittdynor.


Ursprungligen postat av nannou

Det som grämer oss mest är, som någon nämnde tidigare, den mentala utmattningen av hög hastighet kombinerad med temperaturfallet under en lång bumpig färd. Färden mellan vaxholm och Lillsved brukar vara nog för en dag annars. Men om vi håller oss max ett par km från strandlinjen bör det väl inte vara någon fara om det blåser upp rejält och vi tvingas avbryta den delen av rutten?

Han som äger båten är van vid sjön, vi andra kommer till stor del fungera som bollplank på vägen ner.

Och vägen tillbaka är ordnad med bil och båtsläp.

Ursprungligen postat av Neksnor
Varma kläder är självklart, fartvind kyler även om det inte skvätter vatten.
Hemresan inleds lämpligen med båtresa över sundet, det är antagligen billigare än att köra över bron med bil + trailer.


Ja just skakningarna och kylan ifrån fartvinden och den kalla luften alldeles nära vattnet gör det drygt. Man blir som sagt rätt så trött i röven av att sitta så länge - bra dynor är alltså superkanon - Man kan ju heller inte stå upp och vara uppe och röra sig medans båtskrället far fram så det blir att sitta vackert i båten Att sitta stilla så länge gör att knäna och låren och röven blir kalla precis som man sitter på en motorcykel länge.

Vill ni avbryta ifall dåligt väder mm så tänk på att nästan all Sveriges kust är stenig utav bara h-e, små grynnor oftast inte alls utsatta på sjökorten, bara dem som finns i farlederna, etc. Blir det dimma så skit i att köra den sträckan, dimma och dis och duggregn gör att sträckan känns minst två-tre ggr längre.

Om ni har bränsledunkar med er så träna innan resan på att fylla på tanken (ha minst en bra kraftig stor tratt) medans båtskrället gungar och har sig - det är farligt att spilla bränslet i båten

Bästa vädret brukar vara ifrån slutet av juli fram tills slutet av september då är i regel havet som varmast
#10 2016-03-15, 22:28
Toolman
De äldre Busterbåtarna brukar vara väldigt flatbottnade. Inget ämnat för sjögång. Ni kommer att vara sönderskakade innan ni kommer fram. Alternativt att ni kör väldigt långsamt.