Angående mellanlandning och flygbolagens skyldigheter

#1 2016-03-15, 21:58
Hej,

Jag bokade igår en biljett till New York från Köpenhamn med mellanlandning i London (Heathrow). När jag bokade tänkte jag dock inte riktigt till kring mellanlandningen och börjar nu bli lite orolig kring det korta bytet i London (1,5 h).

Mellan Köpenhamn och London kommer jag åka med SAS och därefter åker jag med Virgin atlantic till New York. Jag anländer vid terminal 2 och åker från terminal 3. Eftersom det är terminalbyte och att Virgin är utanför Star Alliance kommer det, som jag förstår det, ske nya säkerhetskontroller. Således känns ändå risken att jag missar mitt flyg till New York relativt överhängande. Eller hur ser ni på detta?

Sedan är frågan vad som händer om så blir fallet. På Seat24 hemsida står följande angående mellanlandningar:

Alla tider i din bokning är godkända anslutningar enligt flygbolagen. Flygbolagen och flygplatserna planerar tillsammans och beräknar tiden för bytet. De tar då hänsyn till eventuella terminalbyten och säkerhetskontroller.

"Resor bokade via Seat24 har godkända bytestider. Tiden för byten vid mellanlandningar är uträknade av flygbolagen. Om en flygsträcka drabbas av försening, vid en genomgående bokning, är flygbolagen skyldiga att hjälpa resenären till slutdestinationen."

Här är jag lite osäker på vad som menas med att bolagen är skyldiga att hjälpa resenären till slutdestinationen. Står de för ombokningskostnader? Eller att de endast hjälper mig med en ombokning som jag står för? Sedan är även frågan om vad som gäller ifall jag missar flyget till New York på grund av långsamma säkerhetskontroller i London och inte på grund av att flyget från Köpenhamn är försenat.

Jag pratade lite snabbt, nu ikväll, med en anställd från SAS. Han menade att då SAS inte har något direkt samarbete med Virgin så kommer en möjlig ombokning utgå från Virgins ombokningskostnader, vilken jag kan komma att behöva betala.

Lång text som kanske till viss del är skriven i affekt, men hoppas ni kan hjälpa mig att få lite mer klarhet kring dessa funderingar/frågor

Kommer att försöka nå Seat24 imorgon.
#2 2016-03-16, 01:07
Om du bokar ifrån resebyrå eller likandne är det dom som är ansvariga för dig. Flygbolagen kommer sannolikt inte göra något för dig utan det är resebyrån som då ska boka om dig.

Själv hade jag inte bokat så.
#3 2016-03-16, 05:48
Ny säkerhetskontroll är det väl alltid på Heathrow?

Att gå utomhus/underjordiskt (finns rullband på vissa delsträckor) mellan SAS-planet i T2 och säkerhetskontrollen på T3 bör inte ta mer än 25 minuter, jag hade nog fixat det på under 20 utan att springa, men jag har lite koll på hur man ska gå. Själva promenaden mellan terminalerna (entréer) innebär tydligen en average journey time på 10 minuter. Längst till höger i gränskontrollen i T2 finns det E-kontroller, dagens svenska pass läses av en dator som även fotograferar dig. Gissar att det går snabbare än vanlig kö. Vid avresa till London kollar du huruvida bagaget byter flyg automatiskt. Säkerhetskontrollen på T3 ligger en trappa upp från Departures-ingången. Du sparar tid om du har fixat boardingcard innan avresa.

Se även http://www.heathrow.com/flight-connections . Se även Connection times: important information längst ner på sidan. Om den sidan gäller i ditt fall så ska du följa skyltarna Flight connections i T2 istället för att gå ut. Jag tvivlar på att du sparar så mycket tid på det, men följer du reglerna så kan det hända att en jumbojet väntar på dig. Det gör den inte om du bryter mot reglerna.

T2 = nybyggd och lättnavigerad.
T3 = Gammal, ombyggd och lite labyrintkänsla. Ingången hittar man lätt, det är värre när man ska ut.
#4 2016-03-16, 11:31
DieTrolle
Även om inte Virgin Atlantic ingår i Star Alliance så har väl de ett partnerskap med SAS? Vad innebär detta partnerskap och hur långt sträcker det sig vid transfer?
#5 2016-03-17, 06:26
Flyforfree
Om du har allt på samma biljett behöver du inte oroa dig!
Det är flygbolagens skyldighet att se till att du får bli ombokad till nästa möjliga flight om du missar din transfer på grund av förseningar etc.

Är biljetten genomgående? Alla flyg på samma pnr?
#6 2016-03-17, 15:29
Om ditt bagage åker hela vägen behöver du inte oroa dig, med incheckat bagage åker inte planet med mindre än att du är med
#7 2016-03-17, 17:02
Ursprungligen postat av morkfromork
Om ditt bagage åker hela vägen behöver du inte oroa dig, med incheckat bagage åker inte planet med mindre än att du är med


Hehe, eller att bagaget lastas av

Nä TS behöver inte oroa sig. Om bagaget är checkat hela vägen vilket är normalfallet om det är en och samma biljett. Bara att följa flight connections (lila skyltar) och ta bussen till T3. Inget behov av att lämna "airside" och gå igenom passkontroll eller så.

TS kan utnyttja den här utmärkta guiden: http://www.heathrow.com/flight-connections

Mata in uppgifterna och få en personlig plan för bytet.

Om det ändå skiter sig så kommer Virgin att ta hand om det och boka om till en annan flight. Det är kostnadsfritt och man har även rätt till mat och boende lite beroende på hur lång väntan det blir. Mellan LHR och NYC så går det massor med plan så det är inget större problem. Anländer man kraftigt försenad till NYC så kan man även kräva ersättning för det.

I det här fallet har konsumenten mycket bra skydd men det gäller endast om allt är på en och samma flygbiljett. Leta rätt på bokningsreferensen (sex alfanumeriska tecken) och kolla på checkmytrip.com.
#8 2016-03-17, 20:38
Flyforfree
Ursprungligen postat av Lobengula
Hehe, eller att bagaget lastas av

Anländer man kraftigt försenad till NYC så kan man även kräva ersättning för det.



Vad baserar du det på?
Och hur definierar du "kraftigt försenad" ?
#9 2016-03-17, 23:09
Ursprungligen postat av Flyforfree
Vad baserar du det på?
Och hur definierar du "kraftigt försenad" ?


Det är enligt: https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004

Om man drabbas av en många timmar lång försening till destinationen så kan man kräva ersättning om det är ett EU-baserat flygbolag. Det finns mycket som spelar in så det finns ingen enkel förklaring.
#10 2016-03-18, 14:18
Flyforfree
Jag glömde att Virgin Atlantic är EU-stationerat.

Helt rätt, vid de flesta omständigheter har man rätt att kräva ersättning enligt förordningen. Förseningen måste Dock vara längre än 3 timmar för flight utanför EU.
#11 2016-03-18, 17:11
Ursprungligen postat av Lobengula
Hehe, eller att bagaget lastas av

Nä TS behöver inte oroa sig. Om bagaget är checkat hela vägen vilket är normalfallet om det är en och samma biljett. Bara att följa flight connections (lila skyltar) och ta bussen till T3. Inget behov av att lämna "airside" och gå igenom passkontroll eller så.

TS kan utnyttja den här utmärkta guiden: http://www.heathrow.com/flight-connections

Mata in uppgifterna och få en personlig plan för bytet.

Om det ändå skiter sig så kommer Virgin att ta hand om det och boka om till en annan flight. Det är kostnadsfritt och man har även rätt till mat och boende lite beroende på hur lång väntan det blir. Mellan LHR och NYC så går det massor med plan så det är inget större problem. Anländer man kraftigt försenad till NYC så kan man även kräva ersättning för det.

I det här fallet har konsumenten mycket bra skydd men det gäller endast om allt är på en och samma flygbiljett. Leta rätt på bokningsreferensen (sex alfanumeriska tecken) och kolla på checkmytrip.com.

Lite nyfiken, ny säkerhetskontroll behövs väl oavsett om man lämnar "airside" eller ej, antagligen vid ankomst till T3?
#12 2016-03-18, 21:47
Ursprungligen postat av Neksnor
Lite nyfiken, ny säkerhetskontroll behövs väl oavsett om man lämnar "airside" eller ej, antagligen vid ankomst till T3?


Jo så är det, när man tagit bussen till nya terminalen så är det röntgenmaskinen igen innan man är i departure. Men här är det oftast ingen större väntan då det är transfer.