Ursprungligen postat av Jaxxx
Flög Hong Kong -London Heathrow tidigare i vinter med Cathay pacific. Ca 5 min innan landningen märker man att planet drar igång motorerna o stiger igen, efter ett tag meddelar piloten att han kommit in för högt och blivit beodrad till en Go around. Vi landade sedan på andra försöket.
Har tidigare aldrig varit med om detta och flugit en del så tänkte bara kolla hur vanlig denna procedur är?
Banorna på LHR har en extremt hög utnyttjandegrad (räkna med, i genomsnitt under ej begränsad tid, 96 landande flyg/timme på en bana), det gör antagligen att de försöker lägga flygen så tätt som möjligt. Om då maskinen innan din inte hinner lämna banan som planerat (alltså innan ni ska landa) så får ni vänta. Så jag, som inte kan flygledning, gissar att go arounds är vanligare på högtrafikerade flygplatser. Sedan finns det på bland annat LHR begränsningar av flygrörelserna vissa tider på dygnet, framförallt nattetid, någon skotsk flygplats är istället tidvattenbegränsad, man landar på en strand, som inte ska vara vattentäckt. LHR är begränsat på nätterna fram till klockan 6, väldigt få flyg startar och landar där på nätterna och de som ska landa efter 6, men kommer för tidigt, får vänta. Folk sover runt flygplatsen.