Hur vanliga är Go arounds?

#1 2016-03-24, 02:01
Jaxxx
Flög Hong Kong -London Heathrow tidigare i vinter med Cathay pacific. Ca 5 min innan landningen märker man att planet drar igång motorerna o stiger igen, efter ett tag meddelar piloten att han kommit in för högt och blivit beodrad till en Go around. Vi landade sedan på andra försöket.
Har tidigare aldrig varit med om detta och flugit en del så tänkte bara kolla hur vanlig denna procedur är?
#2 2016-03-24, 03:21
Ursprungligen postat av Jaxxx
Flög Hong Kong -London Heathrow tidigare i vinter med Cathay pacific. Ca 5 min innan landningen märker man att planet drar igång motorerna o stiger igen, efter ett tag meddelar piloten att han kommit in för högt och blivit beodrad till en Go around. Vi landade sedan på andra försöket.
Har tidigare aldrig varit med om detta och flugit en del så tänkte bara kolla hur vanlig denna procedur är?

Banorna på LHR har en extremt hög utnyttjandegrad (räkna med, i genomsnitt under ej begränsad tid, 96 landande flyg/timme på en bana), det gör antagligen att de försöker lägga flygen så tätt som möjligt. Om då maskinen innan din inte hinner lämna banan som planerat (alltså innan ni ska landa) så får ni vänta. Så jag, som inte kan flygledning, gissar att go arounds är vanligare på högtrafikerade flygplatser. Sedan finns det på bland annat LHR begränsningar av flygrörelserna vissa tider på dygnet, framförallt nattetid, någon skotsk flygplats är istället tidvattenbegränsad, man landar på en strand, som inte ska vara vattentäckt. LHR är begränsat på nätterna fram till klockan 6, väldigt få flyg startar och landar där på nätterna och de som ska landa efter 6, men kommer för tidigt, får vänta. Folk sover runt flygplatsen.
#3 2016-03-24, 14:20
Jag har upplevt kanske fyra stycken nu. Olika anledningar: vinden låg fel, dålig sikt, kom in för högt. Första gången var läskig då det var en 747 och det känns/hörs när de drar på full gas. Senaste gången var med en liten Cessna och då såg man allt. Piloten sa bara, några meter ovanför banan, att det inte kändes bra med vindriktningen och landade från andra hållet.

Proceduren är känd och upplevs nog mer dramatisk än det är.

Så vanligt är det väl inte men inte heller extremt ovanligt.
#4 2016-03-24, 21:01
Heathrow snittar cirka 2 per dag, vilket ger 1 per 600 inflygningar (ungefär). Gatwick tror jag ligger på 1 per 400.

Det är inte så vanligt i siffror, men för oss som arbetar inom flygplatsmiljö är det standardprocedur. En större flygplats har go arounds några gånger i veckan i snitt (Heathrow som sagt två per dag i snitt).

Jag har vart med om fyra som passagerare nu. På jobbet tappade jag räkningen sen länge.


För övrigt kan jag tillägga att sen jag började jobba som flygledare är det mesta jag sett 19 på en dag, det var under en av vinterstormarna för några år sen. Då var det 19 utav cirka 300 inflygningar om jag minns rätt så drygt 6% av inflygningarna den dagen ledde till go around.
#5 2016-03-24, 21:54
Jaxxx
Ursprungligen postat av Hefaiston
Heathrow snittar cirka 2 per dag, vilket ger 1 per 600 inflygningar (ungefär). Gatwick tror jag ligger på 1 per 400.

Det är inte så vanligt i siffror, men för oss som arbetar inom flygplatsmiljö är det standardprocedur. En större flygplats har go arounds några gånger i veckan i snitt (Heathrow som sagt två per dag i snitt).

Jag har vart med om fyra som passagerare nu. På jobbet tappade jag räkningen sen länge.


För övrigt kan jag tillägga att sen jag började jobba som flygledare är det mesta jag sett 19 på en dag, det var under en av vinterstormarna för några år sen. Då var det 19 utav cirka 300 inflygningar om jag minns rätt så drygt 6% av inflygningarna den dagen ledde till go around.


Precis det svar jag var ute efter. Tusen tack!
#6 2016-03-26, 11:39
Powerless1
Tilläggas bör väl också att ju mindre trafik en flygplats har, desto ovanligare är det. När ingen annan trafik påverkar så är ju det momentet borta som anledning. Kvar kan fortfarande vara felbedömningar, djur eller fordon på banan, tekniska orsaker eller väderförhållanden.