Boeing 737-800 samma sak som Boeing 737-800 winglets?

#1 2016-10-04, 20:06
Carlolol
Som rubriken lyder, Boeing 737-800 samma sak som Boeing 737-800 winglets?
#2 2016-10-04, 20:13
xXKNOXx
Den ena av dom har winglets dvs uppvikta ändar på vingarna för att minska vortex virvlar.Den andra har det inte.
#3 2016-10-04, 20:14
annemil
Ingen aning. Men Kan det vara samma i övrigt men att man satt till winglets, dvs extra vinkel längst ut på vingarna.
#4 2016-10-04, 20:16
SilentVictory
737-800 är en 737-800 med eller utan winglets.

Men du hittar nog inte särskilt många 738or utan winglets idag.
#5 2016-10-11, 14:48
Ursprungligen postat av SilentVictory
737-800 är en 737-800 med eller utan winglets.

Men du hittar nog inte särskilt många 738or utan winglets idag.


SAS har väl några på Oslo fortfarande tror jag, annars kan jag inte komma på sist jag såg en 737-800 utan winglets.
#6 2016-10-11, 15:42
Magamboo
Finns inte många 737-800 utan winglets, om det ens finns några alls. De 73or du kan ha sett i Oslo kan ha varit -600/-700.
#7 2016-10-11, 17:36
Ursprungligen postat av Magamboo
Finns inte många 737-800 utan winglets, om det ens finns några alls. De 73or du kan ha sett i Oslo kan ha varit -600/-700.


Det finns inte många, men några. T.ex. LN-RCY
https://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?reg=LN-RCY

Du har också rätt i att det är mindre vanligt på kortare varianter, -600 finns inga winglets alls på t.ex. (finns dock numera -300 med winglets vilket är hyfsat nytt tror jag).
#8 2016-10-19, 19:49
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det finns inte många, men några. T.ex. LN-RCY
https://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?reg=LN-RCY

Du har också rätt i att det är mindre vanligt på kortare varianter, -600 finns inga winglets alls på t.ex. (finns dock numera -300 med winglets vilket är hyfsat nytt tror jag).


-600 är väl inte ens certad med winglets?

Det är ju intressant att SAS valt att inte förse alla -800 med winglets, kanske avser man göra sig av med dessa i närtid och bedömde att det inte lönar sig, typ om man bara sätter in de wingletlösa planen på kortare rutter.
#9 2016-10-31, 15:16
Phantom042
Ursprungligen postat av Cliffak
-600 är väl inte ens certad med winglets?

Det är ju intressant att SAS valt att inte förse alla -800 med winglets, kanske avser man göra sig av med dessa i närtid och bedömde att det inte lönar sig, typ om man bara sätter in de wingletlösa planen på kortare rutter.



På korta rutter under 50 minuter lönar sig inte Winglets pga den extra vikten det medför. SAS har många såna turer i Norge, därför 800orna utan winglets är baserade där.
#10 2016-10-31, 21:52
Ursprungligen postat av Phantom042
På korta rutter under 50 minuter lönar sig inte Winglets pga den extra vikten det medför. SAS har många såna turer i Norge, därför 800orna utan winglets är baserade där.

Hela huvudstadstriangeln består ju av rutter på ca 50 minuter (+/- ca 5), borde inte de vara lämpliga för 800, som är en ganska stor maskin för att inte vara så stor? Å andra sidan verkar Oslo - Stavanger - Bergen ha en massa resenärer.
#11 2017-01-04, 08:48
Ursprungligen postat av Magamboo
Finns inte många 737-800 utan winglets, om det ens finns några alls. De 73or du kan ha sett i Oslo kan ha varit -600/-700.

Air China har 737 or utan sk winglets. För övrigt verkar Air Chinas flygflotta vara ganska gammal, skulle tippa den 737an jag flög med Beijing-MNL säkert var över 30 år.. brr. Sista gången jag flyger med dom.