Ombokning av researrangören inrikes Indonesien?

#1 2016-10-06, 18:38
Juli14
Bokade ett flyg mellan Surabaya och Jakarta via Momondo och valde att boka med Bravo fly
fick i dag ett mail att dom ombokat mig på ett annat flyg som inte passar speciellt bra ,typ blir tvungen att gå upp mitt i natten för att hinna med flighten
Ursprunglig avgång kl 1255 ,ny avgång 0530,vilket blir att gå upp mitt i natten för att iallafall vara på flygplatsen nån timma eller 2 innan avgång

Detta var som stod som villkor
"Om förändringarna inte skulle passa kan du välja ett alternativt flyg, eller begära en återbetalning (i pengar eller rabatt). I båda fallen kommer vi att vidarebefordra din begäran till flygbolaget och de tilldelas efter tillgänglighet och efter flygbolagets regler och villkor"

Nån som vet vad jag kan förvänta mig,just deras sista mening "tilldelas efter tillgänglighet och efter flygbolagets regler och villkor" gör mig lite orolig,även om det inte är jättepengar
men får en känsla av att jag kommer få ett tillgodokvitto på sin höjd
Nån som varit med om detta och vad blev lösningen?
#2 2016-11-09, 03:37
NU har jag ingen egen erfarenhet av Bravofly, men jag tolkar; Tilldelas efter tillgänglighet och efter flygbolagets regler och villkor. Som att du kan klaga på ändringen bäst du vill till Bravofly som i sin tur kommer kontakta det berörda flygbolaget och undersöka om det finns biljetter inom samma bokningsklass. Vilket det troligen inte kommer göra så du får helt enkelt resa på din nya biljett.

Tyvärr så är sånt här ganska vanligt när man bokar billiga biljetter genom onlineresebyråer. Biljetterna reserveras bara och kommer ett billigare alternativ upp så släpps reservationen till förmån för den nya biljetten istället. Sen så struntar dem i dig som kund! Var glad att du bara ska förflytta dig A - B och inte A - B - C.

Det finns flera anledningar varför man ska boka direkt hos flygbolagen och inte via resebyråer. Just för att resebyrån blir din primära kontaktyta, inte flygbolaget. Vilket medför mer komplicerade problem och huvudvärk som du inte kan tvinga flygbolaget att lösa.