Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tilläggsavgift Västtrafik

#1 2016-11-10, 20:52
Mergos
Hejsan! Fick för ett tag sedan betala en tilläggsavgift på 1200kr för att jag hade glömt mitt kvitto hemma den dagen .

Jag pendlar till skolan och har ett Hallandstrafiken kort, med det kort får jag åka buss&spårvagnarna i Göteborg där jag studerar. En dag så hade jag glömt mitt kvitto till mitt kort (använder aldrig kvittot jag blippar bara kortet på tåget) Givetvis sker just den dagen en kontroll, nästan halva spårvagnen hoppar av i Vasa där kontrollanterna stiger på, jag sitter givetvis kvar i min stol. Har ju inte gjort något fel tänkte jag. Oj vad fel jag skulle ha! Dom kommer fram till mig varpå jag visar mitt kort precis som min kamrat brevid mig, då kortet ej går att "blippa" frågar dom efter kvitto. Jag säger då att jag glömt mitt kvitto och dom börjar genast behandla mig som en brottsling.

Kontrollanten frågar efter mitt körkort och även här så är jag ju helt omedveten om vad jag gjort för fel så jag ger henne mitt körkort, hon undrar om jag skall hoppa av på kapellplatsen vilket jag ska.
Hon och den andra kontrollanten hoppar av med mig och väll ute på gatan skriver hon en tilläggsavgift till mig på 1200 kr. Hon säger då att om jag visar upp mitt KVITTO inom 7 arbetsdagar hos deras kontor på Norra Hamngatan.
Mycket väl så traskar jag dit dagen efter för att visa upp mitt kvitto, så fort jag kommer in i "kontoret" så möts jag av en otrevlig kvinna vid namn Benita. Hon säger inte så mycket till mig mer än att jag måste betala tilläggsavgiften. Jag förklarar hela situationen igen och berättar att hennes kollega vars namn jag ej kan (har dock hennes ID nmr) har sagt till mig att om jag bara uppvisar mitt kvitto här så skall tilläggsavgiften strykas. Igen så nekar hon och säger att jag måste betala kort och konsist. Jag blir givetvis ledsen över detta och går därifrån. Lämnar sedan klagomål via deras sida men får då inom 40 minuter svar av samma kvinna igen (Benita) att jag bara ska betala tilläggsavgiften.

Jag kände mig såklart helt hjälplös så jag ringer Västtrafiks kundservice då jag inte kunde komma någonstans på biljettkontrollanternas kontor. Väl hos västtrafiks kundservice så påpekar dom att detta var synd men att dom inte kan göra så mycket mer än att hänvisa mig till Biljettkontrollanternas kontor.

Kom ihåg att jag går i skolan och studerar så hann jag liksom inte "ta detta vidare" jag fick betala tilläggsavgiften då jag inte ville få en betalningsanmärkning för en sån här dum sak.
Vad tycker ni jag skall/bör göra?
#2 2016-11-10, 22:41
Redax
Ursprungligen postat av Mergos
Hejsan! Fick för ett tag sedan betala en tilläggsavgift på 1200kr för att jag hade glömt mitt kvitto hemma den dagen .

Jag pendlar till skolan och har ett Hallandstrafiken kort, med det kort får jag åka buss&spårvagnarna i Göteborg där jag studerar. En dag så hade jag glömt mitt kvitto till mitt kort (använder aldrig kvittot jag blippar bara kortet på tåget) Givetvis sker just den dagen en kontroll, nästan halva spårvagnen hoppar av i Vasa där kontrollanterna stiger på, jag sitter givetvis kvar i min stol. Har ju inte gjort något fel tänkte jag. Oj vad fel jag skulle ha! Dom kommer fram till mig varpå jag visar mitt kort precis som min kamrat brevid mig, då kortet ej går att "blippa" frågar dom efter kvitto. Jag säger då att jag glömt mitt kvitto och dom börjar genast behandla mig som en brottsling.

Kontrollanten frågar efter mitt körkort och även här så är jag ju helt omedveten om vad jag gjort för fel så jag ger henne mitt körkort, hon undrar om jag skall hoppa av på kapellplatsen vilket jag ska.
Hon och den andra kontrollanten hoppar av med mig och väll ute på gatan skriver hon en tilläggsavgift till mig på 1200 kr. Hon säger då att om jag visar upp mitt KVITTO inom 7 arbetsdagar hos deras kontor på Norra Hamngatan.
Mycket väl så traskar jag dit dagen efter för att visa upp mitt kvitto, så fort jag kommer in i "kontoret" så möts jag av en otrevlig kvinna vid namn Benita. Hon säger inte så mycket till mig mer än att jag måste betala tilläggsavgiften. Jag förklarar hela situationen igen och berättar att hennes kollega vars namn jag ej kan (har dock hennes ID nmr) har sagt till mig att om jag bara uppvisar mitt kvitto här så skall tilläggsavgiften strykas. Igen så nekar hon och säger att jag måste betala kort och konsist. Jag blir givetvis ledsen över detta och går därifrån. Lämnar sedan klagomål via deras sida men får då inom 40 minuter svar av samma kvinna igen (Benita) att jag bara ska betala tilläggsavgiften.

Jag kände mig såklart helt hjälplös så jag ringer Västtrafiks kundservice då jag inte kunde komma någonstans på biljettkontrollanternas kontor. Väl hos västtrafiks kundservice så påpekar dom att detta var synd men att dom inte kan göra så mycket mer än att hänvisa mig till Biljettkontrollanternas kontor.

Kom ihåg att jag går i skolan och studerar så hann jag liksom inte "ta detta vidare" jag fick betala tilläggsavgiften då jag inte ville få en betalningsanmärkning för en sån här dum sak.
Vad tycker ni jag skall/bör göra?

Det står i lagen så här:

"2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Om du nu går i skolan är du rätt ung, eller så kan du hävda det där med att visa upp kvitto inom sju dagar utgör "annan omständighet".

Skicka in ett brev till Västtrafik där du redogör för vad som hände och begär pengarna tillbaka. Eller följ de anvisningar, hur man klagar, som du väl fick med papperet om tilläggsavgift.

Men sedan förstår jag inte varför ditt kort inte skulle gå att blippa om du nu hade giltigt kvitto? Om det var fel på kortet så måste det vara "annan omständighet".

Krav att kunna visa upp kvitto finns knappast.
#3 2016-11-11, 02:15
Koiho
Från Västtrafiks hemsida:

"Västtrafik samarbetar med andra trafikföretag, till exempel SJ, och då är det inte alltid det finns kortläsare ombord. Du måste ju ändå kunna visa att du har ett giltigt färdbevis, så se till att du har en kortinspektion och förvara det tillsammans med kortet. Om din period inte är aktiverad kan du be om en kortinspektion på alla Västtrafiks fordon eller hos vår kundservice. Är perioden aktiverad kan du få din kortinspektion på vilket försäljningsställe som helst."


Uppenbarligen kunde biljettkontrollanterna inte blippa ditt kort för att kolla giltigheten, så du skulle ha behövt kvittot. Det du kunde ha gjort (även om det är försent för det nu), var att fråga spårvagnsföraren om en sådan kortinspektion för att visa att kortet är giltigt. Då hade du kunnat visa upp det direkt. Men du vet åtminstone det till nästa gång.

Det du skriver om uppvisande av kvitto inom 7 dagar påminner om följande (från Västtrafiks hemsida):

Du ska alltid ha med din biljett vid varje resa. Men vi vet att man kan glömma kortet eller mobiltelefonen med biljetten i. Vi erbjuder dig extra service om du har registrerat din periodbiljett på Mina sidor. Kontrollanten skriver ut en tilläggsavgift som vanligt, men om du inom sju dagar visar upp din biljett på Biljettkontrollens expedition biljetten sänker vi tilläggsavgiften till 150 kr.

Detta gäller endast om du är registrerad på Mina sidor. Den aktuella biljetten måste också ha registrerats på Mina sidor och vara aktiverad innan kontrolltillfället för att reducering av tilläggsavgiften ska gälla.


Om ditt periodkort inte är registrerat så är följande ditt sista alternativ:

Har du fått en tilläggsavgift som du tycker är fel?

Du kan bestrida en tilläggsavgift genom kontakta biljettkontrollens expedition inom tio dagar från kontrolltillfället. Enklast är att posta eller maila in din överklagan, men du är också välkommen att besöka expeditionen.
#4 2016-11-11, 17:18
Mergos
Ursprungligen postat av Redax
Det står i lagen så här:

"2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Om du nu går i skolan är du rätt ung, eller så kan du hävda det där med att visa upp kvitto inom sju dagar utgör "annan omständighet".

Skicka in ett brev till Västtrafik där du redogör för vad som hände och begär pengarna tillbaka. Eller följ de anvisningar, hur man klagar, som du väl fick med papperet om tilläggsavgift.

Men sedan förstår jag inte varför ditt kort inte skulle gå att blippa om du nu hade giltigt kvitto? Om det var fel på kortet så måste det vara "annan omständighet".

Krav att kunna visa upp kvitto finns knappast.




Är dock inte så ung, studerar på yrkeshögskola.

Jag gjorde en överklagan på biljettkontrollanternas sida via mejl, men det gick ju bara till samma kvinna som satt i kontoret så hon nekade det direkt.

Mitt kort går ej att blippa på västtrafiks fordon för att det är ett Hallands Kort..
Det enda stället jag blippar mitt kort är på tåget jag tar till Göteborg (Öresunds tåg).
Jag påpekade för kontrollanten att jag omöjligt kunnat ta mig till Göteborg med kortet om det var ogiltligt men det spelade ingen roll sa hon.
Jag gick även sedan som sagt i efterhand och visade upp mitt kvitto men dom sa att jag ej kunde göra det i efterhand där vid kontoret.


MVH
#5 2016-11-11, 17:20
Mergos
Ursprungligen postat av Koiho
Från Västtrafiks hemsida:



Uppenbarligen kunde biljettkontrollanterna inte blippa ditt kort för att kolla giltigheten, så du skulle ha behövt kvittot. Det du kunde ha gjort (även om det är försent för det nu), var att fråga spårvagnsföraren om en sådan kortinspektion för att visa att kortet är giltigt. Då hade du kunnat visa upp det direkt. Men du vet åtminstone det till nästa gång.

Det du skriver om uppvisande av kvitto inom 7 dagar påminner om följande (från Västtrafiks hemsida):



Om ditt periodkort inte är registrerat så är följande ditt sista alternativ:



Jag vet att det var riktigt dåligt av mig att ha glömt kvittot hemma men du förstår jag har ju ingen nytta av kvittot trodde jag. Jag blippar endast mitt kort på tåget jag tar till Göteborg och tänkte liksom att det räcker att visa upp mitt kort om dom gör en kontroll på spårvagnen....

Jag tycker att det är helt sjukt att jag skall behöva betala 1200 kr för att jag GLÖMT kvittot hemma när jag direkt dagen efter uppvisade mitt kvitto på kontoret som kontrollanten sagt till mig att göra....

MVH
#6 2016-11-11, 20:42
Redax
Aha, kvittot krävs för att du ska kunna visa att du har giltig biljett. Och det hade du inte. Du inser det. Då är tilläggsavgiften inte oskälig. Du hänger upp dig på beskedet att du skulle visa upp kvittot, så skulle det ordna sig. I princip ska detta gälla, enligt förvaltningslagen, § 27. Men det blir svårt att bevisa vad du lovades på plats.
#7 2016-11-11, 22:43
Koiho
Ursprungligen postat av Mergos
Jag vet att det var riktigt dåligt av mig att ha glömt kvittot hemma men du förstår jag har ju ingen nytta av kvittot trodde jag. Jag blippar endast mitt kort på tåget jag tar till Göteborg och tänkte liksom att det räcker att visa upp mitt kort om dom gör en kontroll på spårvagnen....

Jag tycker att det är helt sjukt att jag skall behöva betala 1200 kr för att jag GLÖMT kvittot hemma när jag direkt dagen efter uppvisade mitt kvitto på kontoret som kontrollanten sagt till mig att göra....

MVH


Jag antar alltså att ditt Hallandskort inte var registrerat på Mina Sidor? I så fall hade du "bara" behövt betala 150 kr för att du hade glömt kvittot hemma. Jag vet inte om det är möjligt eftersom du har ett av Hallandstrafikens kort, men de samarbetar ju med Västtrafik så det kanske inte är helt omöjligt.

Det kan vara så att det skedde ett missförstånd, att biljettkontrollanterna trodde att ditt kort var registrerat så att du kunde få betala ett lägre belopp eller liknande. Att det var därför som det inte hjälpte att visa upp kvittot i just ditt fall.

Som jag skrev tidigare, så har Västtrafik informerat om att man måste ha kvitto. Även Hallandstrafiken informerar om samma sak på sin hemsida:

Behöver man ha laddningskvitto och pappersbiljett även för Resekortet?

- Ja, om du gör en övergångsresa i ankomstzonen i områden som trafikeras av Västtrafik. Detta för att våra färdbevis gäller på vissa sträckor som inte har vårt betalsystem. Exempel på detta är stadstrafiken i Göteborg (förutsatt att man har Göteborg som till eller slutstation). Det gäller även för resor på linje 732 mellan Frillesås och Kungsbacka som Västtrafik trafikerar.


Så du kan inte riktigt skylla på att du är totalt okunnig, eftersom du har ett visst ansvar att själv kolla upp vad som gäller.
#8 2016-11-12, 13:24
kostymnisse
Surt givetvis men dom är VÄLDIGT tydliga med att kvittot måste vara med när man reser inom gbg med det kortet, det vet jag efter att ha haft sådant kort i flertalet år.
Saknas kvittot har du de facto ingen giltlig biljett och då är det bara att bita i det sura äpplet. Ett tips är att ha kvittot så giltligheten syns genom den lilla plastfickan man får kortet i, då slipper man ens ta upp kortet vid kontroll på vagnen/bussen i gbg.