Finns 2 sätt att hantera detta. Booking hanterar inga betalningar själva, utan allt sköts av hotellet.
1. Kontakta hotellet ASAP direkt, förklara och kolla om dom kan ge ok till avbokning. Sedan kontakta booking som skickar ett meddelande till hotellet att du vill avboka och dom meddelar ja/nej. Har dom inte hunnit dra pengarna är det inget merjobb och dom bör gå med på det.
2. Se till att pengarna inte gå att dra. När hotellet försöker dra pengarna och det inte går, loggar man dom på deras adminsida på booking, markerar det som declined. Sedan skickas ett automatiskt mail till dig att du har 24 timmar på dig att åtgärda problemet. När det gått 24 timmar ska hotellet gå in igen och antingen klicka ok det går att dra pengar. Eller nej det går inte och bokninge avbokas.
Problemet här är att hotellet kan ju sitta med bokningen hur länge dom vill och testa att dra pengarna så länge dom vill. Så alternativet är att spärra kortet.
Jobbar själv i reception och har minst 1 i veckan som pengarna inte går att dra. Det är 50/50 att gästen fixar det och att vi avbokar den pga declined card. Oftast då folk som missat att det är förskottsbetalning.