Bokat hotell med förskottsbetalning. Vad kan jag göra för att slippa betala?

#1 2017-03-28, 23:07
Som rubriken lyder så har jag bokat hotell på booking.com och ångrat mig. Har alltid bokat där och kunnat avboka när jag ville men inte denna gången. Är det en smart idé att flytta pengarna till ett annat konto så att hotellet har inga pengar att dra?

Tacksam för alla möjliga svar.
#2 2017-03-28, 23:31
busibrallan
det står ju i texten på olika hotell vad som gällerÂ….bokar genom dom många gånger men aldrig problem om man läser reglerna
#3 2017-03-28, 23:34
Kebabfysiker
Går det inte att ångra sig officiellt så att du slipper betala?
#4 2017-03-28, 23:36
MAD
Det beror på vilket hotell du bokat. Det står när du bokar om det går att boka av eller inte.
Vet dock inte hur du ska slippa betala.
#5 2017-03-29, 00:24
EckiEcki
Ursprungligen postat av N11R7
Är det en smart idé att flytta pengarna till ett annat konto så att hotellet har inga pengar att dra?

Tacksam för alla möjliga svar.


Jättesmart idé om du vill att din bank skall övertrassera ditt konto och till slut dra dig till kronofogden.
#6 2017-03-29, 20:05
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Går det inte att ångra sig officiellt så att du slipper betala?

Nej enligt dem så måste jag betala hela avgiften för hotellet för att ångra mig, med andra ord går det inte att avboka. Går inte heller att ändra datum...
#7 2017-03-29, 20:06
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jättesmart idé om du vill att din bank skall övertrassera ditt konto och till slut dra dig till kronofogden.

Hotellet ligger i Indonesien. Vad skulle hända tror du om jag inte åkte dit i datumet som jag bokade och inte har pengar på kontot som de måste dra?
#8 2017-03-29, 20:07
Ursprungligen postat av busibrallan
det står ju i texten på olika hotell vad som gällerÂ….bokar genom dom många gånger men aldrig problem om man läser reglerna

Jag det håller jag med om, läste reglerna denna gången eftersom jag trodde att alla hoteller hade ingen förskottsbetalning. Har bokat flera ggr och aldrig behövt betala i förskott.
#9 2017-03-29, 21:02
Kebabfysiker
Ursprungligen postat av N11R7
Nej enligt dem så måste jag betala hela avgiften för hotellet för att ångra mig, med andra ord går det inte att avboka. Går inte heller att ändra datum...

'
Fan va surt. Får det verkligen funka så?
#10 2017-03-30, 02:30
TinTim
Finns 2 sätt att hantera detta. Booking hanterar inga betalningar själva, utan allt sköts av hotellet.

1. Kontakta hotellet ASAP direkt, förklara och kolla om dom kan ge ok till avbokning. Sedan kontakta booking som skickar ett meddelande till hotellet att du vill avboka och dom meddelar ja/nej. Har dom inte hunnit dra pengarna är det inget merjobb och dom bör gå med på det.


2. Se till att pengarna inte gå att dra. När hotellet försöker dra pengarna och det inte går, loggar man dom på deras adminsida på booking, markerar det som declined. Sedan skickas ett automatiskt mail till dig att du har 24 timmar på dig att åtgärda problemet. När det gått 24 timmar ska hotellet gå in igen och antingen klicka ok det går att dra pengar. Eller nej det går inte och bokninge avbokas.

Problemet här är att hotellet kan ju sitta med bokningen hur länge dom vill och testa att dra pengarna så länge dom vill. Så alternativet är att spärra kortet.

Jobbar själv i reception och har minst 1 i veckan som pengarna inte går att dra. Det är 50/50 att gästen fixar det och att vi avbokar den pga declined card. Oftast då folk som missat att det är förskottsbetalning.