Hitta diskussioner med liknande innehåll

Era erfarenheter av restaurangvagnar?

#1 2017-09-11, 08:03
dubbelbottnad
Restaurangvagnar verkar, liksom sovvagnar, vara pa utdöende inom tagtrafiken, i vart fall i Europa. Jag tänkte att vi här kunde dela med oss av vara erfarenheter av olika restaurangvagnar pa tag i Europa - eller rentav, världen över.

Jag kan börja med Sverige. Ett fragmentariskt barndomsminne av en ytterst medioker, egentligen usel, restaurangvagn. SJ och deras s.k. plastmackor var inte vidare populära. Prisvärt var det inte heller. Hur det är idag, har jag ingen aning om.

Tyskland: Var bättre förr, även om det idag finns rätt bra restaurangvagnar, är de, mig veterligt, oftast kopplade till ICE-tagen. Det finns ett ganska stort utbud varma rätter. Dock inte vidare prisvärt.

Polen: en besvikelse när jag reste Berlin-Warszawa. Nagra ostmackor var allt som serverades pa den ca 5,5 timmar langa resan. För inte sa länge sedan var en restaurangvagn självklar pa nämnda sträcka, men den har avskaffats tills vidare. Jag tror inte det idag existerar restaurangvagnar pa tag i Polen.

Tjeckien-Slovakien: bra! Mina erfarenheter är baserade pa sträckan Berlin-Prag-Budapest. Tjeckerna serverar god lagad mat till humana priser.

Ungern: ocksa bra! Har rest Prag-Budapest tor ett antal ganger, och aldrig blivit besviken. Goot och prisvärt.

Serbien: mycket bra! Tagresan Budapest-Belgrad dagtid tar hela 8 timmar, men räddningen var den utmärkta restaurangvagnen. Bäst och billigast av de jag prövat.
#2 2017-09-11, 08:50
Mackan52
Har bara erfarenhet av SJs "sk" restaurangvagnar. Det är därför jag alltid flyger eller tar bilen, man kan inte begära att människor ska spendera flera timmar i sträck på ett tåg utan ett anständigt mål mat men såklart, när man har monopolet och en bottenlös kundkrets med mesiga miljömuppar och sossar som älskar att klaga så behöver man inte bry sig så mycket för kunderna får ju vad de vill ha. Miljönissarna får åka tåg och tro att de räddar världen och sossarna får ändlösa mängder med saker att klaga på som underhåller dem under hela resan och lite till, win-win alltså.
#3 2017-09-11, 12:59
Eurostartågen (gamla vagnar som ska bytas ut) hade bara en trist inredd snabbmatsvagn med något i stil med varm macka som gastronomisk höjdpunkt. Fast resan tar bara runt två och en halv timme.
#4 2017-09-11, 15:27
fchansa
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Restaurangvagnar verkar, liksom sovvagnar, vara pa utdöende inom tagtrafiken, i vart fall i Europa. Jag tänkte att vi här kunde dela med oss av vara erfarenheter av olika restaurangvagnar pa tag i Europa - eller rentav, världen över.

Jag kan börja med Sverige. Ett fragmentariskt barndomsminne av en ytterst medioker, egentligen usel, restaurangvagn. SJ och deras s.k. plastmackor var inte vidare populära. Prisvärt var det inte heller. Hur det är idag, har jag ingen aning om.

Tyskland: Var bättre förr, även om det idag finns rätt bra restaurangvagnar, är de, mig veterligt, oftast kopplade till ICE-tagen. Det finns ett ganska stort utbud varma rätter. Dock inte vidare prisvärt.

Polen: en besvikelse när jag reste Berlin-Warszawa. Nagra ostmackor var allt som serverades pa den ca 5,5 timmar langa resan. För inte sa länge sedan var en restaurangvagn självklar pa nämnda sträcka, men den har avskaffats tills vidare. Jag tror inte det idag existerar restaurangvagnar pa tag i Polen.

Tjeckien-Slovakien: bra! Mina erfarenheter är baserade pa sträckan Berlin-Prag-Budapest. Tjeckerna serverar god lagad mat till humana priser.

Ungern: ocksa bra! Har rest Prag-Budapest tor ett antal ganger, och aldrig blivit besviken. Goot och prisvärt.

Serbien: mycket bra! Tagresan Budapest-Belgrad dagtid tar hela 8 timmar, men räddningen var den utmärkta restaurangvagnen. Bäst och billigast av de jag prövat.


Har åkt tåg i väldigt många europeiska länder genom åren.

I Sverige (X2000) så får du idag köpa din egen micromåltid och sedan micra den själv Men här kan man inte ens säga att det var bättre förr

Håller med om att Tjeckien-Slovakien och Ungern är bra. Tror det är en liten kvarleva från den gamla goda tiden och de långtgående tågen (Vindobona m.fl.) genom östeuropa med sina restaurangvagnar med riktiga kök och kockar.

Tyskland var bra förr under de vita dukarnas tid. Både med Mitropa i öst och DSG (Deutsche Speisewagen Gesellschaft) i väst. Dock tycker jag att det är härligt att man än idag på mindre interregio och regiotåg kan få en kall fatöl och en varm Wurst med senap och semmelbulle eller en gulaschsoppa. Då jag har åkt biltåg har det alltid funnits en riktigt restaurangvagn med fin frukost och varm mat till övriga måltider som har varit helt okej.

I Schweiz kan man än idag se gammaldags restaurangvagnar och få riktigt god mat men det är företrädesvis på speciella sträckor eller Glacierexpressen etc.

Österrike har fortfarande hyfsat utbud av varm mat på de större tågen där man kan få en schnitzel, gulasch eller pannbiff med en burk Ottakringer till. Hur den maten sen är uppvärmd är den annan fråga

Storbritanien, Irland, Benelux-länderna, Frankrike, Italien och övriga Nordiska länder har jag bara tråkiga erfarenheter av. Mest café-liknande vagnar med tråkigt utbud och ibland bara ståbord.
#5 2017-09-11, 22:49
dubbelbottnad
Ursprungligen postat av fchansa
Har åkt tåg i väldigt många europeiska länder genom åren.

I Sverige (X2000) så får du idag köpa din egen micromåltid och sedan micra den själv Men här kan man inte ens säga att det var bättre förr

Håller med om att Tjeckien-Slovakien och Ungern är bra. Tror det är en liten kvarleva från den gamla goda tiden och de långtgående tågen (Vindobona m.fl.) genom östeuropa med sina restaurangvagnar med riktiga kök och kockar.

Tyskland var bra förr under de vita dukarnas tid. Både med Mitropa i öst och DSG (Deutsche Speisewagen Gesellschaft) i väst. Dock tycker jag att det är härligt att man än idag på mindre interregio och regiotåg kan få en kall fatöl och en varm Wurst med senap och semmelbulle eller en gulaschsoppa. Då jag har åkt biltåg har det alltid funnits en riktigt restaurangvagn med fin frukost och varm mat till övriga måltider som har varit helt okej.

I Schweiz kan man än idag se gammaldags restaurangvagnar och få riktigt god mat men det är företrädesvis på speciella sträckor eller Glacierexpressen etc.

Österrike har fortfarande hyfsat utbud av varm mat på de större tågen där man kan få en schnitzel, gulasch eller pannbiff med en burk Ottakringer till. Hur den maten sen är uppvärmd är den annan fråga

Storbritanien, Irland, Benelux-länderna, Frankrike, Italien och övriga Nordiska länder har jag bara tråkiga erfarenheter av. Mest café-liknande vagnar med tråkigt utbud och ibland bara ståbord.


Ett intressant inlägg!

Jag misstänkte att det än i dag var illa ställt med SJ - nagot du bekräftade.

Tjeckien-Slovakien-Ungern-Serbien är som ett gourmetbälte av restaurangvagnar. Det är särskilt glädjande, med tanke pa att dessa länder inte är direkt rika. Det är ocksa förvanande, om man jämför med Rumänien och Bulgarien, som - enligt vad jag läst - saknar restaurangvagnar. Jag är säker pa att detsamma gäller för Moldavien, och troligen ocksa Ukraina och Baltstaterna.

Tyskland hade restaurangvagnar med vita dukar pa sina Intercity-tag, tidigare. Numera saknas det ofta varje form av servering pa dessa tag, alternativt har de bara nagon micrad "currywurst" och nagra läskedrycker.

Jag har rest lite med tag i Belgien och Holland, men kan inte minnas nagon restaurangvagn.

Men Frankrike borde väl servera lagad mat, i alla fall pa TGV-tagens längre sträckor, t. ex. Genève-Marseille eller Paris-Nice?!

Och undrar hur det är i Spanien, pa deras fina Talgo-tag?
#6 2017-09-12, 10:24
kostymnisse
I Sverige får man ju ge Blå Tåget att dom är överlägsna beträffande restaurangvagnar.
Riktigt porslin, riktiga dukar och bra mat.
Visst tar resan längre tid men om vi bortser från sådant och tittar bara på restaurangdelen så finns ju där även pianobar t.ex.
#7 2018-05-13, 01:23
dubbelbottnad
Bumpar denna tråd med den trista nyheten, att Serbien avvecklat sina restaurangvagnar.
#8 2018-05-13, 02:18
Måste tillstå att nattåget till Norrland när man landat på Arlanda en fredag eller lördag, och tar sej en bira i serveringsvagnen, är en riktigt trevlig upplevelse. Uppslupen stämning och riktigt bra priser om man tänker Sverige.
#9 2018-06-24, 08:57
Palannun
Jag vill slå ett slag för Kanadas restaurangvagnar på ”The Canadian”, det vill säga tåget som trafikerar sträckan Toronto - Vancouver via bland annat Winnepeg och Edmonton.

Maten lagad på plats av kockar i vagnen och är inte överdrivet dyr. Till och med jag som budgetresenär kunde åtminstone äta några måltider där.

Även i Kina finns det intressanta måltidsmöjligheter. Reste på ett nattåg mellan Hong Kong och Peking. Maten serverades efter en beställningsrunda av konduktören i kupén. Rikligt och gott, även om det inte riktigt står sig mot Kanada.

I Ryssland på transsibiriska järnvägen är maten helt ok, men relativt små portioner. Bättre då att springa ut från tåget och köpa mat från byborna längs vägen. Billigt och gott, även om näringsvärdet självklart kan ifrågasättas å det grövsta.

Hur som helst så framstår SJs ”restaurangvagnar” som ett skämt i jämförelse. Gott kaffe, men det är allt. Helt otroligt att man inte levererar bättre när man sägs vilja öka tågresandet.
#10 2018-06-24, 11:11
dubbelbottnad
Ursprungligen postat av Palannun
Jag vill slå ett slag för Kanadas restaurangvagnar på ”The Canadian”, det vill säga tåget som trafikerar sträckan Toronto - Vancouver via bland annat Winnepeg och Edmonton.

Maten lagad på plats av kockar i vagnen och är inte överdrivet dyr. Till och med jag som budgetresenär kunde åtminstone äta några måltider där.

Även i Kina finns det intressanta måltidsmöjligheter. Reste på ett nattåg mellan Hong Kong och Peking. Maten serverades efter en beställningsrunda av konduktören i kupén. Rikligt och gott, även om det inte riktigt står sig mot Kanada.

I Ryssland på transsibiriska järnvägen är maten helt ok, men relativt små portioner. Bättre då att springa ut från tåget och köpa mat från byborna längs vägen. Billigt och gott, även om näringsvärdet självklart kan ifrågasättas å det grövsta.

Hur som helst så framstår SJs ”restaurangvagnar” som ett skämt i jämförelse. Gott kaffe, men det är allt. Helt otroligt att man inte levererar bättre när man sägs vilja öka tågresandet.


Tack för dessa intressanta berättelser! Transsibiriska är med på listan över mina framtida resplaner.