Jag körde genom östeuropa i januari månad tidigare i år.
- sverige - danmark - tyskland - tjeckien - slovakien - ungern - serbien - bulgarien.
Det var ungefär 270 mil enkel tur, och det blev över 600 mil på 14 dagar.
Vi gjorde två övernattningar på vägen ner, och körde alltså i tre hela dagar.
Med start i södra skåne tar det inte lång tid innan man når tysk mark, första dagen valde vi att avverka så många mil som möjligt och det slutade med att vi övernattade på hotel i Dresden den första natten, då hade vi kört knappt 100 mil.
Dag två innebar då endast en liten bit i tyskland innan vi kom till den tjeckiska gränsen, sen genom hela tjeckien/Prag osv och sen genom slovakien och sen in i ungern, förbi Budapest och slutligen till Szeged i södra ungern där vi övernattade på ett fint fyrstjärningt hotel för 450 svenska kronor.
Dag två var ganska krävande, 105 mil genom fyra länder.
Dag tre startade vi som sagt i Szeged och hade bara ett par mil till serbiska gränsen, inga köer vid gränsen, - vilket jag hade befarat eftersom vi då lämnade EU. (tänk dock på att vi körde i januari och du kör mitt i högsäsongen, så planera in lite tid här)
Sedan körde vi genom serbien via Belgrad och till bulgariska gränsen, där var vi åter på EU-mark men även här flöt gränskontrollen riktigt smidigt (värre för lastbilarna som stod i en 10 km lång kö
Från bulgariska gränsen hade vi sedan bara knappt en 1 timmes körning till huvudstaden Sofia.
Dag tre körde "bara" 70 mil.
Hemvägen körde vi i stort sett samma rutt, men istället för Dresden/Berlin så körde vi Leipzig/Hannover Hamburg och övernattade i Hamburg.
Den dagen blev det lite väl långt, det var ganska drygt faktiskt, - från södra ungern vid serbiska gränsen till Hamburg hade vi 120 mil, men det funkade ändå bra, vi tog långa raster och rörde på benen en hel del och stannade och åt middag etc.
Det du ska tänka på är bla att vägarna är av blandad kvalitet, vissa vägar är hur fina som helst, men helt plötsligt blir vägbanan helt bedrövlig, med stora potthål och andra vägskador, alltså var uppmärksam på detta!
Även motorvägarna kan vara i dåligt skick, halva motorvägsnätet genom östblocket var bump,bump,bump..
Motorvägsavgifter måste du betala i de flesta länder.
Direkt vid gränsen, eller direkt efter gränsen måste du stanna och betala vägavgifter, alt köpa vignette beroende på land.
Informationsskyltar visar var du kan fixa detta, det är bara följa skyltningen och köra av på rastplatsen och gå in i byggnaden och betala, kan du inte missa, det är fler än du som kommer och vill betala avgiften!
I Tjeckien måste du köpa vignette at fästa på vindrutans insida, här kunde jag inte betala med kort, men euro gick utmärkt.
I Slovakien sker övervakningen elektroniskt, de registerar ditt reg-nummer i datan, du behöver inget märke i rutan, här gick det bra att betala med kort.
I Ungern samma sak, ingen vignette här heller, betalningen måste dock ske kontant, gick bra med euro men fick nog betala lite mer pga av hög växelkurs.
I serbien har man km-baserade vägavgifter, här betalar du vid direkt på motorvägen vid betalstationer vid jämna mellanrum, här gick det bra att betala med kort.
Oftast är det ingen kontroll vid gränserna, så det bara att köra rakt igenom ända ner till serbien, där är det passkontroll pga EU's yttre gräns.
På hemvägen samma sak, alltid kontroller vid in till EU, men mellan EU-länderna norrut inga kontroller, från tjeckien in i tyskland kan det dock vara kontroller ibland.
Risken för bilinbrott och stölder ur fordon är mycket hög i östeuropa, därför ska du vara noga med var du parkerar, och har du gps i rutan ska du alltid ta av den, även vid kortare stopp!
Nattetid bör du ha bilen parkerad i garage, välj ett hotel som har hotelgarage.
Tänk också på att de flesta tyska städer har miljözoner.
Hos Dekra i sverige kan du få reda på om din bil uppfyller avgaskraven, och om den gör det så kan du hos Dekra köpa ett miljömärke, detta ska du fästa på vindrutans insida på passagerarsidan.
En S60 från 2002 får ett grönt miljömärke om det är en bensinare, är det en diesel så tror jag den måste ha partikelfilter för att vara berättigad till ett grönt miljömärke, annars får den ett gult.
Med det gula märket har du dock körförbud i c.a 100 tyska städer.
Böterna är 80 euro för den som kör utan miljömärke, eller med ett gult eller ett rött märke där det är krav på grönt miljömärke.