Hjälp planera roadtrip i fem dagar?

#1 2019-01-12, 15:34
Soulwell
Jag och några polare avser i sommaren att bila ifrån Stockholm ned mot Tyskland/Frankrike/Belgien. Vi behöver hjälp skapa en rutt och hur många länder man hinner se på 4-5 dagar?

Vi skapade en rutt till Norge, där vi försökte se så mycket som möjligt och blev således tvungna att åka ungefär 3200 km på tre dagar. Dvs, vi såg aldrig Norge utan körde endast bil.

Vi vill inte göra samma misstag igen.

Jag skrev in namn på Berlin och Paris i Google maps och fick följande rutt: https://www.google.se/maps/dir/Stockholm/Paris,+Frankrike/berlin/Stockho...

Men skulle någon kunna finslipa det?

Huvudsyftet är att resa till ställen som är ett "måste" t.ex. Eiffeltornet. Men samtidigt se ställen som sticker ut från Sverige lite. Se något nytt. Slutligen så är det ju att föredra att man inte åker samma väg tillbaka som man åkte, dvs. en U formad rutt skulle vara att föredra.
#2 2019-01-12, 15:44
Har ni funderat på att tågluffa istället?
#3 2019-01-12, 16:06
Mia-Rovy
Det är en stor skillnad i hur långt man hinner ta sig i Norge VS övriga Europa.

Jag har gjort som dig, trippat mot både Norge och övriga Europa. Vi tog Europa först, och sedan Norge.

Efter att ha erfarenhet från Europa först så kan jag säga att vi blev ganska chockade över hur lång tid det tog att ta sig fram i Norge. Så räkna med att ni kommer att kunna lägga längre sträckor på samma tid när ni drar ner dit.

I Norge kör alla försiktigt, vägarna är krokiga, de har hastighetsmätare (som inte går att "fuska" med) nästan överallt.
I Sverige drar vi på lite mer, vägarna är rakare och vi har färre mätare, i Danmark är det lite mer avslappnat, och i Tyskland så kommer dessutom autobahn.


Jag tror dock inte att ni kommer att kunna ta er till Paris och samtidigt spendera en dag där om ni vill kunna göra annat än att sitta i bilen.

Har ni tänkt att hinna tillbaka också på 4-5 dagar, eller är det bara för ditvägen?
#4 2019-01-12, 16:39
Soulwell
Ursprungligen postat av Denom
Har ni funderat på att tågluffa istället?


Har funderat på det men är det inte mindre flexibelt jämfört med att åka bil? Samt måste man anpassa sig till tiden och det är fixat rutt med tåget?

Givetvis finns det ju fördelar också, men nackdelar verkar väga ut dem.
#5 2019-01-12, 16:41
Insertnickname
Behöver ni verkligen planera? Bestäm ett första mål och låt sen känslan guida er.

Det är nåt gött med att hitta grejer på vägen och spontanbesöka det man vill.
#6 2019-01-12, 16:41
Ursprungligen postat av Soulwell
Har funderat på det men är det inte mindre flexibelt jämfört med att åka bil? Samt måste man anpassa sig till tiden och det är fixat rutt med tåget?

Givetvis finns det ju fördelar också, men nackdelar verkar väga ut dem.

Med tåg ser man landskapet bättre, lugnare att resa så också än bil.

Tåg går att boka hur enkelt som helst med små marginaler och neråt kontinenten finns det tåg som går överallt nästan så det är helt klart vad jag föredrar.
#7 2019-01-12, 16:48
Soulwell
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är en stor skillnad i hur långt man hinner ta sig i Norge VS övriga Europa.

Jag har gjort som dig, trippat mot både Norge och övriga Europa. Vi tog Europa först, och sedan Norge.

Efter att ha erfarenhet från Europa först så kan jag säga att vi blev ganska chockade över hur lång tid det tog att ta sig fram i Norge. Så räkna med att ni kommer att kunna lägga längre sträckor på samma tid när ni drar ner dit.

I Norge kör alla försiktigt, vägarna är krokiga, de har hastighetsmätare (som inte går att "fuska" med) nästan överallt.
I Sverige drar vi på lite mer, vägarna är rakare och vi har färre mätare, i Danmark är det lite mer avslappnat, och i Tyskland så kommer dessutom autobahn.


Jag tror dock inte att ni kommer att kunna ta er till Paris och samtidigt spendera en dag där om ni vill kunna göra annat än att sitta i bilen.

Har ni tänkt att hinna tillbaka också på 4-5 dagar, eller är det bara för ditvägen?


Vi ska hinna åka fram och tillbaka i fem dagar, och jag tänkte också att det blir något lättare med avseende på hastigheterna, dvs. man bör kunna täcka flera km/h.

Men tiden kanske är för kort för att hinna se både Paris och Tyskland.
#8 2019-01-12, 22:33
BAB7
Ursprungligen postat av Soulwell
Vi ska hinna åka fram och tillbaka i fem dagar, och jag tänkte också att det blir något lättare med avseende på hastigheterna, dvs. man bör kunna täcka flera km/h.

Men tiden kanske är för kort för att hinna se både Paris och Tyskland.


Först och främst: Stockholm - Berlin - Paris - Stockholm på 5 dagar är alldeles för kort tid.
Fler dagar eller hoppa över Frankrike.

Sen kan ni inte köra fortare i Tyskland och Frankrike än i Sverige, så glöm det.
Norge är ett specialfall, de har vägar som inte tillåter så höga hastigheter, dessutom mycket fartkameror och höga böter vilket gör att de kör mycket saktare i Norge än i Sverige.

Din föreslagna rutt har förbättringspotential.
Den sträckan ni hade tänkt er är ganska tråkig, framförallt mellan Hamburg till Holländska gränsen är tråkig, enformig.
Den andra sträckan Berlin-Köln är lite trevligare, men jag rekomenderar er att ta en rutt via Harz/Kassel/Frankfurt och sedan därefter vrida av mot väster/Frankrike, då får ni se mer variation, annan geografi och fina landskap och naturupplevelser.

Valet av bil är också viktigt.
Både Paris och Berlin har miljözoner med körförbud för äldre smutsiga bilar, kolla att er bil är godkänd för att få köra där!
På valfri Dekra-bilbesiktning i Sverige kan ni ta reda på om er bil uppfyller de tyska kraven på avgasutsläpp, om så är fallet kan ni köpa ett miljömärke hos Dekra, det kostar ca 200 kronor och märket fäster ni på vindrutans insida längst ner på högra sidan (passagerarsidan).
I Frankrike kallas miljömärket Crit'Air och måste beställas online flera veckor innan er resa påbörjas, mer kan ni läsa här:https://www.certificat-air.gouv.fr/
#9 2019-01-13, 16:54
Limma skinkbit
Google maps säger 43 timmar så det är ju möjligt rent teoretiskt, men det blir knappast någon rolig eller behaglig resa. Tänker ni köra dygnet runt?