Traffic jam, varför vill inte taxichaufförer köra?

#1 2019-02-14, 02:56
MartinJeep
Taximetrarna tickar på oavsett om det står stilla eller är fritt fram på vägarna. Varför vill inte taxichaufförerna i Bangkok och även andra stora städer köra när det är mycket trafik? Hellre kör de runt ensamma i sina bilar än tar upp betalande kunder, som ibland tom ska samma väg. Vad är det för ett märkligt beteende?
#2 2019-02-14, 04:30
AlexxxZ
För att du ska till ett ställe dom inte ska till (bara för att utångsriktningen är den samma betyder inte detta att slutmålet är det samma), för att dom ska hem, för att du ska till någonstans som är notoriskt känt för att ha lite kunder och mycket trafik, etc.
#3 2019-02-14, 08:40
Ursprungligen postat av AlexxxZ
För att du ska till ett ställe dom inte ska till (bara för att utångsriktningen är den samma betyder inte detta att slutmålet är det samma), för att dom ska hem, för att du ska till någonstans som är notoriskt känt för att ha lite kunder och mycket trafik, etc.


Vet du om dom har fast månadslön eller kör på privision? Har dom lön oavsett så förstår jag att dom skiter blanka fan i det.
#4 2019-02-14, 08:43
Hockeytrunken
Ursprungligen postat av olikafarger
Vet du om dom har fast månadslön eller kör på privision? Har dom lön oavsett så förstår jag att dom skiter blanka fan i det.


De flesta taxichaufförer kör på ackord.

Att de nekar en resa pga mycket trafik eller att det är för långt är inte ovanligt.
#5 2019-02-14, 08:52
AlexxxZ
Ursprungligen postat av olikafarger
Vet du om dom har fast månadslön eller kör på privision? Har dom lön oavsett så förstår jag att dom skiter blanka fan i det.


Dom antingen hyr eller äger bilen själva. Dom behåller dom pengarna dom kör in. Det är ingen som har fast lön som kör taxi i Thailand, undantaget dom som kör golfbilar eller tuktuks för hotell med den servicen.
#6 2019-02-14, 11:44
MartinJeep
Ursprungligen postat av AlexxxZ
För att du ska till ett ställe dom inte ska till (bara för att utångsriktningen är den samma betyder inte detta att slutmålet är det samma), för att dom ska hem, för att du ska till någonstans som är notoriskt känt för att ha lite kunder och mycket trafik, etc.
Nej så behöver det inte bara, särskilt inte när dom sagt vart dom är på väg efter att rullat ner fönstret och vägen dom kör på är enda rimliga riktning dithän.
#7 2019-02-14, 11:51
MartinJeep
Ursprungligen postat av olikafarger
Vet du om dom har fast månadslön eller kör på privision? Har dom lön oavsett så förstår jag att dom skiter blanka fan i det.
Finns ingen logik i att inte vara benägen att ta upp kunder i rusningstrafik respektive när det inte är det, oavsett om man kör på månadslön eller taximeter. Varför skulle du hellre plockat upp folk före lunch och på nätter om du vore chaufför på månadslön?
#8 2019-02-14, 11:55
En svensk taxameter använder något som kallas summatariff, det innebär att du betalar både för nyttjandetiden och körsträckan, plus eventuell startavgift. Tanken är att det gör det lätt för kunderna att beräkna pris. En annan variant kallas brytpunktstariff, då har man en brytpunktshastighet och när man kör snabbare än den så betalar man för körsträckan, annars betalar man ett timpris, plus startavgift. I det fallet kan samma körsträcka och tid resultera i olika priser.

Beroende på hur tariffen ser ut så kan det vara så att vissa körningar helt enkelt ger dåligt betalt, det är alltså värt att vänta på att få en körning åt andra hållet.
#9 2019-02-14, 13:09
Novus4212
Ursprungligen postat av MartinJeep
Nej så behöver det inte bara, särskilt inte när dom sagt vart dom är på väg efter att rullat ner fönstret och vägen dom kör på är enda rimliga riktning dithän.


Nu är ju väldigt få saker i Thailand "rimliga".

Kan också vara så enkelt att chauffören inte förstår vad du säger så denne inte vill tappa ansiktet och bara säger nej.
#10 2019-02-14, 13:10
Ursprungligen postat av MartinJeep
Finns ingen logik i att inte vara benägen att ta upp kunder i rusningstrafik respektive när det inte är det, oavsett om man kör på månadslön eller taximeter. Varför skulle du hellre plockat upp folk före lunch och på nätter om du vore chaufför på månadslön?


Nej men om det är nära lunch eller nära hemgång så är det väl klart man skiter i det, eller om man åker på fel sida vägen osv osv. Man orkar liksom inte.
Men kör dom på ackord/provision är sannolikheten större.
#11 2019-02-14, 14:27
MartinJeep
Ursprungligen postat av Novus4212
Nu är ju väldigt få saker i Thailand "rimliga".

Kan också vara så enkelt att chauffören inte förstår vad du säger så denne inte vill tappa ansiktet och bara säger nej.
Möjligtvis ja, tom troligen ibland.
#12 2019-02-14, 23:44
beaver_se
Ursprungligen postat av Novus4212
Nu är ju väldigt få saker i Thailand "rimliga".

Kan också vara så enkelt att chauffören inte förstår vad du säger så denne inte vill tappa ansiktet och bara säger nej.

Fast inte alltid, men såklart de undviker sluddriga farranger i changlinne . Har varit med om att de nekat, tex när vi delar våra färdvägar efter nån utekväll och någon syster skall ha taxi så brukar vi vänta så vi ser att hon blir upptagen innan vi åker vidare. Men det är väl som nämnts att de är oroliga att inte få nån återresa eller att de är på väg att sluta och det är åt fel håll. Men det klagas mycket på dem av Thailändare i Bangkok för just detta.