Tåg Genom Europa

#1 2019-05-21, 20:38
Hanness
I dagens Dagens Nyheter (21/5) finns ett reportage om hur krångligt, för att inte säga stört omöjligt det är att resa med tåg i Europa idag - problem med signalsystem, spårvidd, elsystem, lastprofil, byråkratiska hinder, bokningskrångel...

Jag vuxentågluffade en hel del i Europa (både öst och väst) i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Det var ALDRIG några som helst problem. Behövde bara köpa ett tågluffarkort, som var relativt billigt och gällde i de flesta länder, samt ta med pass så kunde jag åka "överallt". Vid exempelvis ett tillfälle befann jag mig i Barcelona och måste plötsligt snarast ta mig till en liten by i Belgien. Inga problem, allt fixades snabbt och ett antal timmar senare var jag på plats... Varför fungerade det så lättvindigt och smidigt för 25 år sen (1 enda biljett, inga som helst problem vid gränserna), men inte nu???
#2 2019-05-21, 20:53
Här är artikeln ifråga:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fakta-i-fragan-varfor-ar-det-sa-svart-...

Det pågår ett projekt inom EU för att skapa en gemensam plattform för biljettförsäljning av tågbiljetter, men det ligger sannolikt långt fram i tiden.

Dessutom har många tågoperatörer i Europa inte börjat med digitala biljetter. Fusk med Interrail-kort har även fått flera bolag att kräva att kunden visar kortet personligen för att kunna köpa en platsreservation. Det försvårar möjligheten att boka en resa i förväg.
#3 2019-05-22, 00:36
yugoslav
svaret är ganska enkelt = företagen vill tjäna mer pengar

vilket leder till;

*att man sparar in på allt (kvalité, personalkostnader, tidbuffert etc etc)
*driver upp priserna onödigt mycket
*tjäna så mycket pengar som möjligt är idag viktigare än att gästen är nöjd (eftersom alla gör det)
#4 2019-05-22, 01:18
my.sucker.life
Ursprungligen postat av Hanness
I dagens Dagens Nyheter (21/5) finns ett reportage om hur krångligt, för att inte säga stört omöjligt det är att resa med tåg i Europa idag - problem med signalsystem, spårvidd, elsystem, lastprofil, byråkratiska hinder, bokningskrångel...

Jag vuxentågluffade en hel del i Europa (både öst och väst) i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Det var ALDRIG några som helst problem. Behövde bara köpa ett tågluffarkort, som var relativt billigt och gällde i de flesta länder, samt ta med pass så kunde jag åka "överallt". Vid exempelvis ett tillfälle befann jag mig i Barcelona och måste plötsligt snarast ta mig till en liten by i Belgien. Inga problem, allt fixades snabbt och ett antal timmar senare var jag på plats... Varför fungerade det så lättvindigt och smidigt för 25 år sen (1 enda biljett, inga som helst problem vid gränserna), men inte nu???


Öööh som passagerare är det tusen gånger lättare att tågluffa idag än för 25 år sen. Bokningskrångel? Hur lätt som helst när man har deutsche bahns hemsida i laptopen eller mobilen. Byråkratiska hinder? Hur lätt som helst att röra sig över gränserna efter inträdet i EU. Övriga problem du räknar upp påverkar ju inte resenärer.

Dessutom kan man ju boka hotell/vandrarhem i mobilen när man sitter på väg till resmålet. Kunde du inte för 25 år sen. Och sen nåt år tillbaka så kostar det ju inte mer att surfa utomlands än hemma.

Du kan fortfarande köpa "luffarkort" (Interrail) som gäller typ överallt. Prova att luffa igen och ta med dig mobilen så kommer du se hur sjukt mycket enklare det är. Du har banken i mobilen. Du har Air B&B, Über etc. etc.
#5 2019-05-22, 11:40
Limma skinkbit
Det enda som har försämrats för resenären är väl egentligen möjligheten att resa långa sträckor som direktförbindelse, dvs utan att behöva lämna sin plats och vagn. Tidigare fanns, i mycket större utsträckning, vagnar som kopplas till olika tåg utefter resvägen. Idag krävs byten vilket gör att långa sträckor blir besvärliga. Frågan är om det påverkar den genomsnittliga tågluffaren särskilt mycket.
#6 2019-05-22, 21:46
Hanness
my.sucker.life - det låter ju jättebra det du skriver. Om det är sant. Måste testa...

Det jag reagerade på så starkt var själva DN:s reportage om hur omöjligt det är att resa med tåg i Europa idag, med alla ouppnåeliga hinder. Speciellt när jag tänker på hur lätt det var förr. Av nån anledning tror jag mer på dig, my.sucker.life än Dagens Nyheter. Har DN inte gjort läxan vad gäller riktig undersökningsjournalistik? Jag som alltid litat på DN. Men kanske inte längre...