Långsegling, vad krävs?

#1 2019-06-09, 18:44
Generaleenn
Hej!

Vi är ett gäng på 4-5 Pers som planerar att göra en långsegling om 2 år ungefär, vi är sugna på att vara ute iallafall ett år på havet. Vi är alla runt 22-23 år.

En av mina bekanta som ska med på resan vet hur man seglar och har gjort det i ett antal år nu och han i sin tur har en släkting som har en segelbåt vi kan få låna och träna att segla med istället för att gå dyra kurser.

Men en del frågetecken uppstår ju såklart.

Ska man köpa en segelbåt som redan är utrustad för en långresa eller ska man utrusta båten själv, vad blir oftast billigare?

Hur stor ska båten vara för få plats med 4-5 Pers under en längre tid ute till havs, vi är inte så jätte rädda för att bo trångt.

Vi kan leva hyfsat billigt med mat osv, men hur mycket ska man räkna med att lägga på mat under 1-2 år?

Jag och två till som ska med jobbar som kockar hemma i Sverige och funderar kanske på att jobba lite under resan på lite olika ställen, kanske några veckor eller någon månad på varje ställe. Är det någon annan av er som har gjort så här innan? Vi tänker ju att det boostar våran ekonomi bra och vi har ju båten att bo på så boende blir ju billigt under denna perioden. Vi har ungefär 5-7 års erfarenhet i kockbranchen.


Hoppas ni kan komma med svar och om ni har tips eller har gjort en sån resa så berätta gärna!
#2 2019-06-09, 19:06
Kvargenkommer
Jag kan tyvvär inte bidra mycket till trådens ämne men jag kom att tänka på en karl som dokumenterat det hela på Youtube, Frankrike-usa, han heter iaf the sailing frenchman, kanske kan du hitta lite inspo på hans kanal.
#3 2019-06-09, 20:38
luxnest
Jag skulle säga att en besättningsmedlem som "vet hur man seglar" blandat med "en längre tid ute till havs" låter som en väldigt dålig idé. Det finns en orsak till att det här är något som man brukar göra om de inblandade antingen är väldigt erfarna eller betalar några som är det.

Jag skulle rekommendera att ni seglar på lite sjöar först för att få lite vana. Sen man ni segla till Gotland, och sen Europa. Sen kan ni börja fundera på lite större hav. Folk har omkommit när de gjort vad du föreslår.

Om du har råd att fundera på en båt i denna klass så har du råd med betald besättning också.
#4 2019-06-11, 20:02
nilserikkk
Ska ni segla från Sverige och ut i världen?

Ni gillar att bo trångt? Köp en Albin Vega då. Den kan man få för en billig penning.
Sängplatser kan ni dela eftersom ni ändå måste ha vaktpass.
Eller hade ni tänkt er en 45-fotare av något slag med varsin sängplats?

Ska ni segla er genom Europa så föreslår jag att ni allihopa tar utsjöskepparintyg samt kanalintyg.
Man kan inte hänga upp allting på att en enda person ska kunna ta ansvar för hela seglingen.
Ni bör även omgående sätta igång o segla redan nu i sommar, för att träna upp er färdighet.
Kanske ni upptäcker att detta inte alls var eran grej.
Det är sådär halvroligt när det blåser styv kuling i dagarna tre o allt som är löst far runt under däck.
Sjöben är bra o skaffa sig innan.
Man vill inte upptäcka detta när man är 8 dar från närmsta landremsa och man har kräkts konstant i 4 dagar.

Kunskap är ett måste. I alla fall att ni har namnmärkta flytvästar så man vet vart kroppen ska skickas.
Anhöriga brukar oftast vilja fylla hålet i marken med en kropp.

Babysteps.
Börja med Öland/Gotland o se om ni vågar tappa landkontakten.
#5 2019-06-11, 20:08
kalle632
Ja till träning för att se att se om det alls är nåt för er. Det vanliga är väl att minst en i besättningen tar tåget hem från Kiel.

Annars måste självklart inte alla ha formel utbildning. Det är många som seglat jorden runt utan att kunna så mycket. Ofta händer det inte ett skit under en atlant korsning.
Många som dött också ja.
#6 2019-06-11, 20:13
batshake
Flytta tråden till fordon - båtar så får du fler svar
#7 2019-06-12, 19:46
nilserikkk
Ursprungligen postat av kalle632
Ja till träning för att se att se om det alls är nåt för er. Det vanliga är väl att minst en i besättningen tar tåget hem från Kiel.

Annars måste självklart inte alla ha formel utbildning. Det är många som seglat jorden runt utan att kunna så mycket. Ofta händer det inte ett skit under en atlant korsning.
Många som dött också ja.


Vad jag vet så är det ett krav på kanalintyg för att få färdas på Europas inre vattenvägar.
Ska man hyra båt utomlands så brukar kravet vara kustskepparintyg eller högre.
Ska ni färdas i en båt över 12x4 meter så är kravet i bland annat Sverige att ni har kustskepparintyg eller högre.
Men som sagt, alla kanske inte behöver det men det kan vara trevligt om den som byter av dig vid rodret i alla fall kan läsa ett sjökort utan att gå på grund eller krocka.

Visst kan man passera Engelska kanalen utan kunskap. Det är bara o titta i tidtabellen för de stora färjorna. Men det är nog ändå bra o kunna räkna lite på tidvattnet o andra saker.

Jag skulle aldrig ge mig av på något stort hav och vara ensam kunnig.
Vad händer om jag blir sjuk eller liknande?
#8 2019-06-12, 19:58
kalle632
För 10 år sen gick det utmärkt att hyra en 51fotare i Grekland på förarbevis. Vad som är smart är en annan sak. Personligen tycker praktisk erfarenhet är ett större problem än skepparintyg. Jag har själv inte sådant men är det dubbelt så svårt som förarbevis så är det inte värt så mycket.