NATIONAL INSURANCE NUMBER - Ring och boka tid så fort du kommer till UK, du behöver en adress som de skickar ut papper/kallelse till. Antingen om du har någon bekant eller så ger du adressen till ditt Airbnb/hostel. Tar någon vecka innan du får tid, så det är prio 1. Pappret från dem räknas som "proof of address" vilket du har använding för överallt (jobb, skaffa lägenhet etc.)
BOENDE - BETALA INGENTING FÖRRÄN DU ÄR PÅ PLATS OCH HAR SETT STÄLLET, BOKA AIRBNB FÖR DE FÖRSTA VECKORNA
För lägenhet behöver du anställningsintyg och tjäna 1,5 gånger årshyran alternativt betala 6 hyror i stöten. Finns många många mäklare, och du ska också pröjsa en deposit som är på 6v hyra. Kolla in openrent.co.uk så lägger hyresvärdar ut läggor direkt och oftast utan deposit.
Spareroom som tidigare nämnts är bra för att hitta rum om du kan tänka dig en flat/houseshare.
BANK - Signa upp på Monzo eller Revolut, absolut smidigast och tar max 10min. LLoyd kräver anställningsintyg.
JOBB - Om du inte fått ditt NI nummer när du får jobb, så får du informera arbetsgivaren att du inte fått det ännu men att det är på g. De kan använda ett "generellt NI nummer" under tiden.
TELEFON - Finns en uppsjö av olika operatörer, köp pay as you go och fyll på varje månad. Svårt att teckna abonnemang när du inte har någon credit history i UK.
https://www.londonsvenskar.com/