Jag har upptäckt ett märkligt fenomen. Stora arrangörer verkar ta till sig samma företagsideŽsom amerikanska nätjättar och skumraskföretag.
De vill vara så svåra som möjligt för kunderna att komma i kontakt med.
Däremot är det självklart att det ska vara så lätt som möjligt att köpa en resa av dem. Men att nå dem bara för att ställa en enkel fråga är nästan lika svårt som att få audiens hos påven. Varför skumraskföretag gör så är lätt att förstå. Likaså amerikanska nätjättar som Google och Facebook. De saknar nämligen konkurrenter.
Men varför i hela fridens namn har ett företag som TUI valt denna affärsmetod? Varför kan man inte ha en helt vanlig mail-adress som man kan skriva in en fråga på om man inte har jättebråttom med svaret? Nej, här finns bara möjlighet till en chat som 99% av tiden är omöjlig att komma in på. Har man ändå lyckats komma in på den så släcks den ner innan man fått svaret och all kontakt är borta. Man måste alltså vara beredd att sitta läääääääääääääänge med datorn om man ska använda den.
Alternativet är telefon. Men här är det också köer som man aldrig kan överblicka hur länge man får vänta. Halvtimme? Timme? Två timmar........?
Då återstår att besöka deras Facebooksida. Nu är vi rätt många som har goda skäl att hålla oss borta från sociala medier och en kompis har klargjort att det alternativet fungerar uselt. Och hur många seriösa företag begränsar sina kontakter till sociala medier?
Alla seriösa företag jag har haft att göra med har en vanlig mail man kan kontakta dem med. Vad finns det för något som TUI kan förlora på det? Kan man lita på ett företag som verkar göra allt för att vara svåra att nå? Tänk om jag får ett problem strax före resan. Brrrrrrrrr.
Är resebranschen en skumraskbransch som har goda skäl att sky kontakter med kunder? Är TUI ett seriöst och pålitligt företag?