Varför gör gör sig resebolag som TUI så svårnådda för kunder?

#1 2020-01-15, 13:01
Garberson
Jag har upptäckt ett märkligt fenomen. Stora arrangörer verkar ta till sig samma företagsideŽsom amerikanska nätjättar och skumraskföretag.

De vill vara så svåra som möjligt för kunderna att komma i kontakt med.

Däremot är det självklart att det ska vara så lätt som möjligt att köpa en resa av dem. Men att nå dem bara för att ställa en enkel fråga är nästan lika svårt som att få audiens hos påven. Varför skumraskföretag gör så är lätt att förstå. Likaså amerikanska nätjättar som Google och Facebook. De saknar nämligen konkurrenter.

Men varför i hela fridens namn har ett företag som TUI valt denna affärsmetod? Varför kan man inte ha en helt vanlig mail-adress som man kan skriva in en fråga på om man inte har jättebråttom med svaret? Nej, här finns bara möjlighet till en chat som 99% av tiden är omöjlig att komma in på. Har man ändå lyckats komma in på den så släcks den ner innan man fått svaret och all kontakt är borta. Man måste alltså vara beredd att sitta läääääääääääääänge med datorn om man ska använda den.

Alternativet är telefon. Men här är det också köer som man aldrig kan överblicka hur länge man får vänta. Halvtimme? Timme? Två timmar........?

Då återstår att besöka deras Facebooksida. Nu är vi rätt många som har goda skäl att hålla oss borta från sociala medier och en kompis har klargjort att det alternativet fungerar uselt. Och hur många seriösa företag begränsar sina kontakter till sociala medier?

Alla seriösa företag jag har haft att göra med har en vanlig mail man kan kontakta dem med. Vad finns det för något som TUI kan förlora på det? Kan man lita på ett företag som verkar göra allt för att vara svåra att nå? Tänk om jag får ett problem strax före resan. Brrrrrrrrr.

Är resebranschen en skumraskbransch som har goda skäl att sky kontakter med kunder? Är TUI ett seriöst och pålitligt företag?
#2 2020-01-15, 13:13
Tacticalchaos
Samma med Facebook. Det går inte att få kontakt med asen.
#3 2020-01-15, 13:20
framtidaledare
Handlar det helt enkelt inte om att de inte vill slösa personal på att svara på halvdumma frågor?
#4 2020-01-15, 13:25
Garberson
Ursprungligen postat av framtidaledare
Handlar det helt enkelt inte om att de inte vill slösa personal på att svara på halvdumma frågor?

Kanske. Men då är det väl bättre att lägga ner chatten som man ändå inte kommer in på. Den lär ju inte heller filtrera kvaliteten på frågorna för de som kommer in. Och finns inte möjligheten att komma in kan man varken ställa dumma eller smarta frågor.

Sedan skulle jag säga att seriösa företag svarar även på dumma frågor.
#5 2020-01-15, 13:40
Garberson
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Samma med Facebook. Det går inte att få kontakt med asen.

Precis. Så gör de för att de KAN göra det. De har ingen konkurrent. Det har resebolagen. Och charterbolagens kundkrets är främst relativt ovana resenärer. Ofta rätt hög medelålder och inte aktiva på sociala medier. Inte reserävar som bokar hotell och reguljärflyg själva.

Det känns som att de biter den hand som föder dem om de intar en föraktfull inställning mot sin egen kundkrets.
#6 2020-01-15, 13:57
EckiEcki
Ursprungligen postat av Garberson

Men varför i hela fridens namn har ett företag som TUI valt denna affärsmetod?


1. Man behöver inte hantera inaktuella frågor. Mailar du är sannolikheten stor att frågan inte längre är aktuell när du lagt tid på att besvara den.

2. Det är enklare att leva upp till GDPR genom chat och liknande om man från företagets sida inte sparar chatloggsr.. Jämfört med mail

3. Det är enklare för en agent at hantera parallella chattar.

Det är bara några anledningar.
#7 2020-01-15, 14:24
Garberson
Tack för intressanta svar.
Ursprungligen postat av EckiEcki
1. Man behöver inte hantera inaktuella frågor. Mailar du är sannolikheten stor att frågan inte längre är aktuell när du lagt tid på att besvara den.

Här är jag ändå lite tveksam. Visst kan frågan vara inaktuell, men jag tvivlar på att så många frågor är inaktuella en eller två dagar senare. Det är nog inte det vanligaste med frågor som måste besvaras på stört.
Ursprungligen postat av EckiEcki
2. Det är enklare att leva upp till GDPR genom chat och liknande om man från företagets sida inte sparar chatloggsr.. Jämfört med mail

OK. Men då borde det väl vara ett problem för nästan alla företag? De allra flesta företag jag har att göra med har kontaktvägar via mail. Är det andra villkor för resebolag?

Ursprungligen postat av EckiEcki
3. Det är enklare för en agent at hantera parallella chattar.

Det är bara några anledningar.

Fast de fungerar ju inte så bra om de är näst intill omöjliga att komma in på. Visst, det kanske är billigare och enklare, men då är frågan om det är långsiktigt bra? Jämför gärna med tillverkningsindustri som byter till billigare råvara och tillverkningsmetod. Om kvaliteten försämras kan det bli en kortsiktig vinst, men långsiktig förlust.

Man ska komma ihåg att de som väljer att resa med charterbolag ofta gör det för hopp om bra service. Resvana människor syr ihop sina paket själva och är inte potentiella kunder för dem.
#8 2020-01-15, 20:19
DjPutte
Har aldrig haft problem att nå VING el TUI då man ska ha en resa eller göra ngt tillägg, Allt beror på när du ringer vissa tider är det tjockt med folk som ska boka eller göra tillägg!